Jag har en S9100, samma som S9600 här, men min är modifierad för infraröd foto, dvs. filtret som blockerar IR och som sitter framför sensorn är utbytt mot en glasbit. Jag har tagit "vanliga" bilder med den också, men t.ex grönt gräs blir orangefärgat. Autofokusen är helt ok. Den manuella fokusen är som den är, elektronisk, men med egen ring. Den helmekaniska zoomringen känns bra och ett stort plus för ordentlig vidvinkel (motsv 28mm) istället för det vanliga 36 eller 38mm som dessa kameror plågas av. Ok ljusstyrka också, f/2,8 vid 28mm.
Jag stör mig på den elektroniska sökaren. Vet inte hur många gånger jag försökt titta igenom den utan att starta kameran. Nåt man lätt kan göra med en EOS 3 eller 5D
Bilden i sökaren är konstig i kanterna, utsträckt och suddig. Flippskärmen känns lite plastig och den tål nog inte några större krafter. Lite märkligt förfarande om man ska ändra bländare i manuellt läge. Jag brukar köra i A-läget, bländaren gör ändå inte så stor skillnad när det gäller skärpedjupet pga den lilla sensorn. Jag har ännu inte testat RAW och har inte installerat programvaror (använder kortläsare).
Om man är beredd att investera i en kamera av den här storleken, så kan man lika gärna skaffa sig en Nikon D40 eller Canon EOS350D. Bildkvaliten i Fujin är av kompaktkamerakaraktär, lite gladpackskänsla jämfört med en DSLR, om man tänker sig att mobilkameror har maximalt med gladpack över bilderna.
Jag ville ha en kamera där man kan använda skärmen som sökare. Det underlättar en hel del vid infraröd och ultraviolett foto, där filtrena inte går ett se igenom med ögat.
Ska skriva en recension när jag använt kameran lite mer.