Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FUJIFILM FINEPIX S6500fd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockose

Avslutat medlemskap
Letar ute i den stora världen efter en kamera som kan ersätta min d40x som jag haft för att fotografera barnen mestadels.
Barn som har spring i benen är inte lätt att få bra bilder på med en billig kompaktkamera så den gjorde ett bra jobb.
Dock tröttnade frugan på att bära runt på den stora kameran och vill nu ha en lite mindre men ändå stadig kamera.

Så hur är denna modell av Fujifilm S6500FD.
Klarar den att ta kort på ett barn som kommer löpandes i full karriär utan att bilden blir helt åt skogen?

Tacksam för alla tips o råd kring kameror som klarar detta på en budget av max 2000:-

Hej Jocke.

Var tvungen att läsa ditt inlägg två gånger.
Först förstod jag det som att du ville gå från d40 till finepixen.
Men så var det ju inte "riktigt."

Sen undrar jag, är det verkligen S6500FD du menar ?
Den kan ju knappast säljas längre ?
Jag tror min är 3-4 år gammal.

Om det klarar ett barn som kommer springandes i full karriär.
Hrm.
Det är ju ingen systemkamera. Så du har ju viss fördröjning från det att du trycker ner avtryckaren
tills bilden tas. Helt klart.
Samt att autofokusen är absolut inte världens snabbaste.
Nä, jag skulle nog leta vidare.
Som sagt S6500FD är en gammal kamera.

Jo då det är den gamla s6500Fd jag pratar om.. Förvisso en gammal kamera men budgeten på max 1800 ger mig inte så mycket var. Jag vill kunna zooma långt och snabbt. Känna att den passar bra i handen.

Jo då det är den gamla s6500Fd jag pratar om.. Förvisso en gammal kamera men budgeten på max 1800 ger mig inte så mycket var. Jag vill kunna zooma långt och snabbt. Känna att den passar bra i handen.

Okej.

Ligger bra i handen gör den absolut.
Zoomen är det inget fel på, man zoomar ju genom en ring på objektivet, precis som på en system:are, så det är ju rejält stort plus.
Att zoomen hamnar där man vill och ganska direkt. Jämnfört med elektrisk zoom genom någon knapp på baksidan.
Manuella fokusen är helt värdelös, den använder man istort sett aldrig.
Detta för att "fokusringen" som oxo sitter på objektivet, inte verkar ha någon 'verklighetsförankring'. Man kan snurra på den fem varv, och ändå har man inte gått igenom hela fokus-registret, så att säga.

Uhm. Den kan spara i RAW, det är tacksamt. Dock tar det sjukt lång tid.
Kör man den i sekvensläge så är den ganska snabb.
Dock så klarar den bara av att spara 3 bilder åt gången.
Men den fortsätter hela tiden att ta bilder så länge du håller in avtryckaren.
Så du kan hålla in avtryckaren 20 bilder på raken, men den sparar bara dem 3 sista.

Och den har ingen blixtsko, det kommer jag ihåg att jag saknade kraftigt.
Finns någon storasyster som heter FinePix S9000, det är ungefär samma, fast med blixtsko.
Tips att kolla på oxo, innan du bestämmer dig kanske. Den borde du oxo kunna hitta under 2000 inbillar jag mig, då den kom strax innan 6500'n.
Det var den jag tänkte köpa, men så släpptes 6500, så blev det den istället för min del.

Vet inte vad jag kan nämna mer.
Fråga om det är något du undrar.

//Micke

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto