Annons

Fuji Xpro2 tvärdöd

Produkter
(logga in för att koppla)

mombasa

Aktiv medlem
Min Fuji Xpro2 tvärdog i eftermiddags. Visserligen ute i minusgrader, men batteriet i fickan. En exponering gick sen låser sig hela kameran. Hemma i rumsvärmen (långsam uppvärmning) byter jag batteri, kollar om kameran kan kommunicera med datorn via usb. Inga livstecken.Någon som har varit med om något liknande.

Oj så tråkigt! Jag har själv aldrig råkat ut för något liknande med mina Fuji X-kameror. Läste dock i någon tråd att av/på-knappen på XPro-kamerorna i sällsynta fall kan vara problematisk, alltså att kameran inte går att starta upp. Nån form av glapp helt enkelt. Hoppas det går att reparera till rimlig kostnad. Lycka till/per-erik

Surt, och synd på en sådan fin kamera. Något liknande hände mig för några år sedan. Fuji bytte moderkortet i kameran för 2000:-, och sedan fungerade den igen.

Tack för ert deltagande och god fortsättning :). Jag får se var det landar. En märklig grej är att det är helt svart i sökaren eftersom den elektroniska sökaren var igång. Men är kameran avstängd så borde väl EVF inte vara igång, det finns ju inget som driver den och kameran borde återgå till OVf.
Det blir en reparationsvända i alla fall. Man skickar till nånstans i Norge för vidare befordran? Hoppas kommunikationen fungerar smidigt. Det var enklare när man ringde till Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo.

Dagsläget för en tvärdöd Xpro2. Efter lite funderande bestämde jag mig för att ringa Kameradoktorn, ett namn som förpliktigar tänker jag. Kom in med den eller kicka ner den så tar vi hand om det Var det omedelbara svaret. Nu förstår jag likaväl som alla andra att det inte är Kameradoktorn som själva skruvar på kameran. Tio arbetsdagar senare kommer besked: Utbyte av huvudkretskort, injustering och rengöring 3.502,50 :- Vilket jag accepterat. Jag lär inte få en begagnad Xpro2 under 7.000 så det känns som rimligt. Det är möjligt att det ryker några hundralappar på att inte skicka i väg kameran själv på outgrundliga vägar, med förlorad nattsömn som resultat.
Återkommer.

Dagsläget för en tvärdöd Xpro2. Efter lite funderande bestämde jag mig för att ringa Kameradoktorn, ett namn som förpliktigar tänker jag. Kom in med den eller kicka ner den så tar vi hand om det Var det omedelbara svaret. Nu förstår jag likaväl som alla andra att det inte är Kameradoktorn som själva skruvar på kameran. Tio arbetsdagar senare kommer besked: Utbyte av huvudkretskort, injustering och rengöring 3.502,50 :- Vilket jag accepterat. Jag lär inte få en begagnad Xpro2 under 7.000 så det känns som rimligt. Det är möjligt att det ryker några hundralappar på att inte skicka i väg kameran själv på outgrundliga vägar, med förlorad nattsömn som resultat.
Återkommer.

Ett klokt beslut skulle jag säga.

Bra att veta vad det kostar. Har X-Pro 1 och om samma sak händer min kamera så blir det en X-Pro 3 eller en begagnad X-Pro 2 i stället för reparation. Värdet på en X-Pro 1 är mindre än kostnad för reparation.

Senast ändrad:
Tack och eloge Mombasa för att du återkommer med "slutresultatet".
Tyvärr slutar många intressanta trådar i tomma intet då TS aldrig återkommer med hur det blivit till slut.

Återkommer.
Tack för att du delar med dig av hur det gick.

Är det här någon typ av standardfel på x-pro2? Jag undrar eftersom jag nyligen köpt en sådan begagnad (kostade strax under det du skrev).

Är det här någon typ av standardfel på x-pro2? Jag undrar eftersom jag nyligen köpt en sådan begagnad (kostade strax under det du skrev).

Inte ifall jag utgår från min egen erfarenhet . Jag har haft X-Pro 2 sedan den kom och aldrig haft minsta proble.

Jag har inte hört något om att det skulle vara ett vanligt fel. Vet inte om det finns någon statistik tillgänglig heller. Ett djupt dyk i google kanske ?

Ja och Xpro1 något letargiska autofokus talar för det.
Inga problem för mig jag fotograferar inte snabba förlopp. Fick den billigt av en kamrat för att ersätta en ädelkompakt, Min riktiga utrustning är Nikon F-sytemet. Har även en X-T1+55-200mmF3.5-5.6 som jag försöker fotografera djur med på söndagspromenader men jag är obekväm med att använda denna kamera då jag tycker knappar är försmå och svårt att använda med handskar. Jag har en 18-55mm på X-Pro 1.

Slutrapport. Åtgärd: byte av huvudkretskort. Det är tydligen inget vanligt feloch knappast något man själv skruvar med. Kameran åter nyputsad och fungerar som den ska. Kamerorna skickas numera till verkstad i Portugal. Kameradoktorn i Stockholm skötte logistiken snabbt och smidigt. Pris 3.500:- för allt vilket nog får anses skäligt även om jag inte har något att jämföra med.
Slutet gott mao.

Slutrapport. Åtgärd: byte av huvudkretskort. Det är tydligen inget vanligt feloch knappast något man själv skruvar med. Kameran åter nyputsad och fungerar som den ska. Kamerorna skickas numera till verkstad i Portugal. Kameradoktorn i Stockholm skötte logistiken snabbt och smidigt. Pris 3.500:- för allt vilket nog får anses skäligt även om jag inte har något att jämföra med.
Slutet gott mao.
Grattis till att du fick tillbaka din X-Pro2 – jag använder min fortfarande (när det regnar) trots att Leica M numera är mitt huvudsakliga kamerasystem. Fujifilms X-Pro-serie var alldeles för bra på att efterlikna Leica M och utgjorde därmed en "gateway drug" till M-systemet! För mig i alla fall! :)

PS. Håller med om att det var ett hyfsat pris du fick betala. Alltid trevligt när nåt är värt att reparera.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar