Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fuji portra eller fuji reala till bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

flunkan

Medlem
ska fota ett bröllop här i sensommaren utomhus.
Ska använda färgneg! Funderar på portra eller reala. Använt reala en gång tidigare,utomhus soligt och tyckte att det gav fina färger, fin hudton.

Såg nu här på sidan att några använt portra Vc, för att få mättnad oxå (naturen tunt omkring)

Någon som har några tips?
Tack på förhand

Åsa Forsblom

Portra NC/VC/UC är Kodakfilmer... Dom är mycket bra, med den fördelen att dom har lägre kontrast än t.ex. Fuji Reala, vilket inte är så dumt för mjuka och fina porträtt, speciellt inte om du har stark sol.

Tänk också på att du oftast behöver extra ljus även utomhus i sol. En upplättningsblixt eller en reflexskärm kan rädda dagen!

Jag gillar faktiskt Portra 160 NC, trots att den av många anses som blek, men jag är lite svag för naturliga färger på människor. VC har mer tryck i färgerna naturligtvis, UC har jag inte provat (finns bara i 400 och 800 ISO tror jag...).

Se bara till att exponera den rikligt, jag (och ganska många med mig verkar det) exponerar den efter ISO 100 istället för 160. Den blir apful om du underexponerar den, kornig och konstig, men den tål att överexponeras rejält.

Lycka till!

Senast ändrad:
Jag tycker om 160NC

som 400film föredrar jag Fuji NPH, framförallt på matt papper. 400 NPH har bytt namn (kan den heta 400 NP?)

Jupps, Fuji NPH 400 är en väldigt fin porträttfilm om man vill ha ännu mildare toner. Jag kör den efter 320 ISO, och det funkar för mig. Det ska tilläggas att Fuji har en serie porträttfilmer med 160 ISO och olika färgmättnad också: NPS och nåt mer heter dom, ska vara mycket bra, men har faktiskt inte provat dom.

Jag plåtar helst bröllop med Fuji NPS. Då använder jag en mellanformatare. När jag plåtade med småbildsfilm brukade jag använda Fuji Reala.

Jag har svårt att se någon större skillnad på Fuji NPS och Kodak Portra VC 160. Jag har tidigare plåtat väldigt många bröllop på Kodak Portra NC 160.

Som tidigare sagts så är det viktigt att inte underexponera. Jag mäter ljuset efter ISO 100.

Tack för svaren!

tar väl chansen att ställa en till fråga :)

Skillnaden mellan Kodaks filmer; Portra 400 b/w
och Professional T400 CN Film.

Brudparet vill nämligen ha s/v bilder
(c-41 film) också.

Något ni rekommenderar?

M V H
Åsa Forsblom

Hejsan

Du kan ju alltid scanna och konvertera dina färgbilder till BW. Vill du lämna in så kan du säkert tala med ett labb om att de manuellt gör dina kopior till svartvita i Frontierlabbet. Det borde gå, men fråga innan för att vara säker.

mvh
Peter

Kommer ej att ha tillgång till att "dona" med bilderna själv så det blir att lämna in..

fåstår jag dig rätt med att du rekommenderar att ta färgneg. och sedan be labbet göra dem s/v iställer för att anv. någon av de fimler jag pratade om?

M V H
Åsa Forsblom

Alla bilder jag har sett kopierade från svartvita C41 filmer har haft ngn typ av ton i bilden.
(Inte reklambilderna för filmen från Kodak)

Det skall tydligen finnas ett speciellt svartvitt papper som bör användas om man vill ha svartvita kopior. Detta papper verkar inte labben använda.

Däremot om du vill att den slutliga bilden ska ha en färgton så är dessa filmer ett ypperligt sätt att enkelt få det.

iblnad kan det finnas en lokal porträttfotograf som har Frontierlabb eller liknande som komplement. Kanske är de bättre skickade att konvertera färgneg till BW? Men ärligt talat vet jag inte hur de gör i de fall folk vill ha både färg och BW.

PL

sMitternacht skrev:
Ska filmen framkallas efter iso 100 också, eller tar man hand om det vid kopieringen istället?

All C41 film framkallas lika lång tid, oavsett ISO.
Det handlar endast om exponeringen, man gör inget speciellt efteråt.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar