Annons

Fuji Finepix F30 vs Panasonic Lumix DMC-FX01

Produkter
(logga in för att koppla)

Aspel

Ny medlem
Jag har länge funderat på att köpa en egen kamera, men det har inte blivit av. Än så länge har jag fått hålla till godo med en Fuji FinePix A310, som jag snällt får dela med hela familjen. Den håller för övrigt på att driva mig till vansinne ibland med det ständiga bruset.
Men nu vill jag verkligen ha en egen kamera. Frågan är då bara vad man ska välja för en.

De två som jag kikat lite på hittills är Fuji Finepix F30 och Panasonic Lumix DMC-FX01. Men eftersom jag verkligen inte är så haj på sånt här så har jag svårt att riktigt veta vilken som är bättre. Eller finns det ytterligare något bättre alternativ i ungefär samma prisklass?

Kameran är väl tänkt att hänga med i väskan mest hela tiden, för jag skulle vilja komma igång och fota lite mera (svårt när man inte har en egen). Därför har jag lite svårt att riktigt veta vilken sorts bilder jag kommer att ta med den. Det blir säkert lite av varje innan jag kommit på vad jag tycker bäst om. Vissa bilder kommer säkert att tas i helt okej ljus, och andra i sämre.
Jag tycker det verkar roligt att kunna ta snygga makrobilder, men båda har väl ungefär samma närgräns, så jag vet inte om det finns någon skillnad.

FX01:an har ju bildstabilisator och vidvinkel, vad gör det för skillnad till och från? Kompenserar f30:n för något av detta på något sätt?
Finns det annat att tänka på?

Jag skulle säkert tycka att det är roligt att kunna mixtra med lite olika inställningar och lära mig genom att se på skillnaderna som man får genom olika inställningar...

Hjälp mig alltså gärna att förstå lite vad som är bra och dåligt med kamerorna och om det finns något speciellt som jag bör tänka på. Och är det något jag utelämnat, så fråga.
Kort sagt: Hjälp!
 
Canon A630 eller A610

Hej!

F30 har möjlighet att bestämma bländare eller slutartid manuellt, det har inte Lumixen, den har bara programautomatik, dvs kameran väljer själv. F30 har dock inte heller nåt helmanuellt läge.

Titta på Canons A-serie också, A630 (8Mp) eller A610 (5 Mp). Det är väldigt bra kameror som funkar jättebra som point-and-shoot för en nybörjare, men som också har manuella kontroller att leka med. Jag har använt A95 som är en föregångare till dessa modeller, och den är verkligen imponerande för att vara en kompakt! På dessa får du också en bättre närgräns för makro (1 cm istf 5 på F30 och FX01), och dessutom har de en vridbar skärm, det kan verka knasigt först men är faktiskt jättepraktiskt om man vill fota ur annorlunda vinklar. (t ex för självporträtt, men också för närbilder.)

/Pia
 
Båda kamerorna är små och smidiga att ha med sig överallt.

Några viktiga plus med Fujin (jag har föregångaren f11)

* suveräna brusegenskaper, dvs du kommer kunna ta kort i dåligt ljus utan att behöva ta till blixt. Det väger upp nästan helt fördelen med bildstabilisator hos Panasonic som har rätt begränsade möjligheter att gå upp i ISO.

* Jättebra batteri som håller länge mellan laddningarna.

* Bilderna blir oftast bra direkt ur kameran, inte så mycket behov av efterbehandling.

Som Pia säger, att lumixen bara har programautomatik är en stor nackdel om du vill lära dig hur olika inställningar påverkar fotograferingen. A och S-läge på Fujin räcker långt, ett helmanuellt läge har jag sällan saknat.

Det är bara mina (lite fuji-färgade) åsikter :)
 
jag skulle nog oxå valt F30. om du klarar dig utan 28mm vidvinkeln som panasonicen ger. jag tror nog nästan att F30 på iso 800 är ungefär likvärdig med FX01 på iso 200, brusmässigt sett.
så bildstabilisatorn gör ju ingen vidare skillnad om du kan ställa upp iso på F30 istället.
sen har F30 grym batteritid oxå, alltid trevligt!
kolla in dpreviews recension av F30: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/
FX01: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/
 
FUJI F30 (kommer en F31 med ansiktsigenkänning för fokus, men det måste man inte ha om man vet hur den fokuserar)

+:
Mycket skarp bild
Mycket lågt brus
Ganska mycket manuella funktioner ("A" och "S")
Mycket bra batteritid

-:
Rätt så korkat menysystem
Dålig programvara till datorn



Panasonic FX01:
+:
(Mycket) mer vidvinklig än F30

-:
Brusig bild
Inte lika skarp som F30



Ett lätthanterligt alternativ till båda dessa är CASIO Z1000!

+:
Mycket smidigare menyer och bättre samverkan med det medföljande datorprogrammet.
Bra bild också. Dock stora filer eftersom det är 10 megapixlar.
Plus också för att den är så liten.




P.S. Jag har själv den gamla modellen Fuji F11. Och så några andra kameror (Casio ex-p600 o Canon 5D.) D.S.
 
Hmm... så mellan lumixen och f30 så vinner alltså f30, eftersom jag håller på att bli tokig på bruset i kameran jag har idag, och skarpa bilder tackar jag inte nej till, förstås.

Möjlighet att ta bra bilder i dåligt ljus skulle jag säkert uppskatta väldigt mycket.
Och med tanke på att det här blir den första egna kameran, så är frågan om jag kommer sakna något helmanuellt läge...

Men jag frågar mig förstås på en gång vad fördelar/nackdelar är mellan f30 och Canons A-serie kameror, eller Casio Z1000 tex.
Jag kan visserligen sitta och titta på specifikationer i all evighet, men det går bara runt i huvudet, då jag inte upplevt något av det rent praktiskt. Så jag skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp. Vad är bra och dåligt med dessa i jämförelse med f30?

Det som jag reagerade på är däremot en kortare makrogräns (På A630) som verkar intressant, men är det tillräckligt intressant för att väga upp andra ev. fördelar som f30 har?
Någon som tycker något?

Hur dålig är förresten den dåliga programvaran som f30 skulle ha? Vad gör det för skillnad osv?

Korkat menysystem kan jag nog lära mig att leva med.

Nåja, det känns som ett något förvirrat inlägg, så jag hoppas jag får fram mina (lika förvirrade) frågor.
 
Är storleken på kameran viktig för dig?
Jag tycker nämligen Canons A-serie och Fuji F30 tävlar i lite olika klasser.

F30 är mycket mer kompakt och kan tas med i jackfickor o.s.v utan problem. Canons är större, men då får man också en optisk sökare vilket aldrig är fel som alternativ till LCD:n.

Att F30:an har dålig programvara tycker jag känns som en riktig icke-fråga. Måste man ändå inte ha Photoshop eller Paintshop?
 
Håller med Ambjörn; Fuji F30 Eller Casio Z1000 är mycket mindre. En annan stor skillnad är också att de har båda större bildsensorer vilket ger lägre brus (å andra sidan har Z1000 mer pixlar jämfört med Conan så det går ungefär på ett ut). Litenheten gör att man slipper fundera på om kameran ska med eller inte, eftersom den alltid är med!

Ofta är sökarna på dessa småkameror så små att det är som att titta i ett sugrör ändå. Fast det hjälper om man ska fota i slalombacken i gassande sol, helt klart... (man ser i princip ingenting på skärmen då oavsett hur ljusstark den är).

Terese, titta inte så mycket på specar, jämför bildresultat, t.ex. hittar du tester på många kameror på www.dpreview.com, www.steves-digicams.com, www.dcresource.com, www.imagingresource.com. Men då har du flera månaders läsning om du ska skumma igenom allt!... Du bör även gå och känna på kamerorna hur de känns att använda, allmän kvickhet och så.


Sedan det här som Ambjörn skriver om, att man ska ha Photoshop och liknande program, de använder man ju normalt för bildbehandling och är inte direkt ämnade att användas som bildvisnings- och bildorganisationsprogram. De är klart underlägsna att hantera tiotusentals bilder. Själv använder jag Casios bildvisningsprogramvara till Fujikameran.

Jag ser det så här: Vill du ha så lite "kameranvändarstrul" som möjligt så ska du ha Casio. Om du kan leva med inte lika logiskt humaninterfejs och premierar bildkvaliteten så ska du ha Fuji F30.
 
Sedan det här som Ambjörn skriver om, att man ska ha Photoshop och liknande program, de använder man ju normalt för bildbehandling och är inte direkt ämnade att användas som bildvisnings- och bildorganisationsprogram. De är klart underlägsna att hantera tiotusentals bilder. Själv använder jag Casios bildvisningsprogramvara till Fujikameran.

Photoshops organiser (som hänger med Elements) gör det rätt bra, tycker jag.
Google Picasa är väl annars ett gratis-program för just det som också verkar uppskattas?
Så att det inte hänger med rätt mjukvara med kameran, skulle iaf inte jag väga in speciellt mycket vid kameraköp.
 
hej igen,

Jag foreslog att du kunde kolla pa Canon A630 eftersom den har mer installningar att trixa med om du vill gora det. Om du inte tror att det behovs sa tycker jag att F30 verkar bra! Sa bra att jag tanker kopa en sjalv... :)
Jag tanker ha den som fick-komplement till min systemkamera. Testbilderna i recensionen pa dpreview ser valdigt bra ut.

/Pia
 
FUJI F30

Är man väldigt trött på brus,
från bilder tagna i sämre ljus.

Då är nog F30 en hyfsad lösning på detta.

Brus är ett problem, för många bilder tas vid sämre belysning, så när min Canon pajade (spräckt display) letade jag efter en kamera som hade lågt brus.

Det blev en Fuji F11 som jag är nöjd med och den är hyfsat kompakt så man kan ha den i framfickan i jeansen, det är väl därför man har en kamera för att ha möjlighet att kunna ta bilder om tillfället dyker upp.

Jag har även använt F30 och den är bra.


Kolla själv recensionerna
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11489

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12073



MVh
.
 
min Ricoh R2 har histogram, så jag antar att R3-R5 har det oxå. dom har dessutom 28-200 objektiv å bildstabilisator...
 
Högt eller Lågt BRUS

Eftersom det handlar om brus kan man väl kolla på bilder i tester vilka kameror som ger lite eller mycket brus.

Dessutom verkar det vara önskvärt att kameran är kompakt så den kan tas med överallt.

Många kameror ger högt brus redan vid ISO 400 medan F30 fortfarande ger lågt brus vid ISO 800.


Se själv och bilda en egen uppfattning mellan Fuji F30 och Panasoni FX01, Canon 620, Casio Z1000.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/page11.asp

http://www.dpreview.com/reviews/canona620/page10.asp

http://www.dpreview.com/reviews/casioz1000/page5.asp



Att ha bilder i datorn gör ingen större nytta utan det är väl trevligt att framkalla och förstora bilderna i +A4 format och ha på väggen, men då syns skillnaderna om det är lite eller mycket brus.


MVH
.
 
silverpilen skrev:
Finns det andra tips på kameror i samma prisklass?
Skulle gärna ha histogram men vad jag förstår saknar F30 detta.


Fuji E900 har realtidshistogram och lågt brus, dock brusar den något mer än F30. Även Sonys nyare småkameror har ganska lågt brus, dock ej lika lågt som hos F30.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.