ANNONS
Annons

Fuji DIA - Är jag ensam???

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
Den 4:e april lämnade jag in 3 st Provia 100 i Fujis förbetalda fotopåsar (inkl ramar). Inte förrän idag, den 20:e april, dök de upp i brevlådan. Fuji som förr ofta brukade komma tillbaka med vändande post.

Jag hann till och med efterlysa filmerna på affären. Där fick jag till svar att det brukade ta 2-3 veckor numera. "Ånge har ju lagt ner...", "Skärholmen kör inte E6-framkallning själva utan lägger ut det..." och "Det är så dyr och omständlig process..." var motiveringarna.

Är det så här med Fuji numera? Någon som i så fall har förslag på annat lab med lite kundservice?

/ Håkan Åkesson, lätt besviken...

Det är diabolaget som sköter deras dia just nu, ta kontakt med dem isf.
Hade det varit några månader sen hade man lätt kunnat skylla på övergångsfasen, då var det lite problem.

Men det ska inte ta 3 veckor för diabolaget att soppa dina filmer, inte en chans.

Jag har använt scandinavian photos q-mail påsar, dom soppas hos proffskopia, men ack och ve, deras kvalité har blivit urbota dålig.
Och som om det inte var nog att man får hårstrån i emulsionen, så svarar de inte på mail.

/Henri

Efter att jag fått hem repade och fläckiga filmer från Fuji slutade jag helt å skicka till dom. Nu köper jag Scandinavianphotos Q-mailer påsar. Framkallas på proffslabb med Kodaks Q-labb märkning.
Dom har jag varit nöjd med

Det var bättre förut, då tog det väl 4-5 dagar när jag lämnade rullarna i fotoaffären men efter att Ånge lade ner så tog det ofta 2-3 veckor för att få tillbaka filmerna. Riktigt trist.

Tyvärr så får nog också kvaliteten ofta lida när labben försöker hålla samma priser trots att färre och färre kör dia.

Staffan

Japp jag använder åxo Scandinavianphotos Q-mailer påsar.skicka på måndag bilder i brevlådan på Onsdag typ.

Hände mig också, vid två tillfällen.
När jag ringde fick jag ungefär samma svar som du. De skyllde på att det tog tid för underleverantörerna. På mina förköpta fotopåsar står det 1 vecka.

B.T skrev:
Japp jag använder åxo Scandinavianphotos Q-mailer påsar.skicka på måndag bilder i brevlådan på Onsdag typ.

Tyvärr är det Proffskopia som kör dom och som Henri säger ovan har deras kvalite endast gått stadigt nedåt. Visst, fort går det man jag har allvarligt börjat tröttna. Förra veckan skickade jag tillbaka en film som var fruktansvärd! Och jag har inte hört ett smack ännu. Så nästa gång jag ringer dom blir det inte nådigt...

Samma här Magnus, fasiken. Dåligt värre.

Jag ska maila dem iaf och upplysa dem om denhär tråden så får de en chans att besvara kritiken iaf.

/Henri

Det var som fan! har dom så dåli kvalite jag har ju bara skickat tre filmer till Proffskopia dom har varit OK.
var fins det för några mer labb att skicka till
Lofoto har ju me E6 påsar att köpa men det är bra ramat det är ju inte jag så sugen på!

Ja, det verkar inte finnas så många att välja på tyvärr. Det som är anmärkningsvärt med Proffskopia är ju just att det är ett Q-lab. Det skall ju vara en kvalitetssäkring! Verkar inte vara så i detta fall. Har fått fler påsar av dålig kvalite, men lät det passera ett par gånger eftersom jag litade på denna kvalitesäkring, men till slut var jag tvungen att reklamera.

Hansson skrev:
Efter att jag fått hem repade och fläckiga filmer från Fuji...

Jag ser nu att det är en skaplig repa över en och en halv bild från Fuji-labbet. Det kan ju vara något i kameran också i och för sig... Några fläckar på mina 3 filmer ser jag inte.

Om även Proffskopia och Q-mailerpåsarna sackar i kvaliteten... Vart skickar man då?

/ Håkan Å

Senast ändrad:
Jag tycker att man får ändå vara lite rimlig. Jag jobbar på ett labb där vi visserligen inte framkallar dia, men jag vet hur otroligt, otroligt svårt det är att hålla perfekt kvalite på framkallningen.

Det kommer så enormt lätt repor på den blöta emulsionen att man måste nästan hålla på med det för att förstå det.
Saken blir inte bättre av kristallbildning i rullarna och damm i luften.

Men hårstrån hade jag inte accepterat någonstans. Inte i emulsionen. Stora dammfläckar på hela filmen, nej.
Repa utmed hela filmen, nej, dålig service på maskinen isf.
Och att man inte orkar bry sig om sina kunder, det är nog det värsta.

I denhär branchen är det a och o att hålla kunderna nöjda. För några enstaka misstag och ryktet sprider sig likt en löpeld och plötsligt tar alla sina rullar till en annan.

Ack och ve, jag hoppas företagen lyssnar.

/Henri

Visst tusan har det blivit segare.

Men visst är det också så att det ju inte är så fasligt bråttom med att få filmerna hem. Men 14 dagar börjar bli låång tid.

Många tycker att det digitala befriar fotografen i förhållande till tiden, och visst förstår jag det. Men samtidigt så menar jag att man vinner ngt värdefullt för den kreativa processen, nämligen avstånd och mognad. Det är ngt som digitalisten svårligen har motivation att ta sig.

Ingen vs disskurs detta men visst är det så att det inte enbart är till det negativa att man får vänta lite,,
Så ser jag det iaf.

Mvh Niclas,

Hmm, jag vill inte vänta så länge från det att jag tagit klart rullen till att jag får tillbaka den.

Men att man inte ser bilden direkt gör att man blir mer noggrann. Sitter den inte den gången så vill man inte komma tillbaka om en månad, om det ens är möjligt i det fallet.

Det finns positiva saker med långsamheten oja, dethär är bara en av dem.
Men diaframkallning ska gå snabbt, det tycker jag.
Q-mailer är snabbt iaf, men tänker f*n inte acceptera så dåligt resultat som det var på senaste rullen.

Har faktiskt aldrig provat fujis påsar, ska nog göra det ändå så man kan säga från sina egna erfarenheter någonting.

/Henri

eatfrog skrev:
Jag tycker att man får ändå vara lite rimlig. Jag jobbar på ett labb där vi visserligen inte framkallar dia, men jag vet hur otroligt, otroligt svårt det är att hålla perfekt kvalite på framkallningen.

Jodå. Ursprunget till tråden var att jag fick svaret i en Fujibutik att det numera var normalt med 2-3 veckors leveranstid från Fuji för E6-framkallning. Jag är inte längre en nöjd kund om det helt plötsligt ska bli standard att få vänta en halv månad på sina filmer.

Jag förstår att det kan dyka upp problem ibland och accepterar att få en film repad ibland och försenad någon gång. Om jag inte gjorde det skulle jag anlita proffslab för helt andra pengar.
Men jag blir vaksam när flera personer hävdar att de hos en leverantör upplevt kvalitetssänkning på senare tid.

Jag har ett antal Fuji-påsar kvar. När de är slut ska jag fundera på framtiden och vilket labb som ska få äran att framkalla mina filmer. Eller ska man investera i något digitalt... ;-)

/ Håkan Å

Om jag nu lyckats komma mig för att ta upp velvian som ligger i kylen lär det nog inte bli fuji som får den framkallningen. Tidigare har jag varit helt nöjd med fuji, 3-5 dagar har det brukat gå på. Toppen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar