ANNONS
Annons

Fuji 35 mm f2 oskarp - trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

zwalter

Medlem
Hej!

Köpte ett begagnat Fuji 35 mm f2 objektiv och har ett tag tyckt att bilderna inte blir riktigt skarpa. Så tog ett par testbilder och jämförde med 18-55 mm kit objektivet och skillnaden är stor.. 35 mm till vänster och kit till höger. Samma inställning båda bilderna:

35 mm
f5.6
ISO400
1/18 - 1/30 slutartid (fick variera men kameran stod på ett bord)
OIS off på zoom
Manuell fokus för 35 mm, autofokus blev ännu suddigare - verkar inte riktigt fungera med det objektivet..
Kamera Fuji X-T20

Kan mitt 35 mm objektiv vara trasigt? För jag antar att det inte ska vara så mycket suddigare än 18-55 objektivet? Finns det nåt jag kan göra eller är det bara att kasta?
Screenshot 2024-07-29 at 11.30.44.png
 
Det är svårt att säga. Jag har bara en mobiltelefon att titta på nu, och kvaliteten på båda bilderna försämras markant när jag förstorar. Jag tycker inte att jag ser så stor skillnad i skärpan, däremot en enorm skillnad i kontrast.
 
Hej,

Ja vänstra är ljusare men jag ser stor skilnad. Men här är en där jag använt autofokus på båda med samma exponering så man ser tydligare. Kan hända att fokus är missat lite men borde inte vara så stor skillnad med f5.6 från 2-3 meter bort.. Kan det vara att avsaknad av OIS gör att jag missar fokus betydligt oftare? Sker även i dagsljus vid typ 1/300 så känns lite långsökt.

Screenshot 2024-07-29 at 12.17.04.png
 
Suboptimal kvalitet för bedömning, men jag håller inte för osannolikt att objektivet är decentrerat. Syns normalt sett mer ju större bländare man använder och ibland gör det att skärpan varierar över bildytan (kan vara skarpt på ena sidan, men inte den andra t ex).
 
Hej,

Ja vänstra är ljusare men jag ser stor skilnad. Men här är en där jag använt autofokus på båda med samma exponering så man ser tydligare. Kan hända att fokus är missat lite men borde inte vara så stor skillnad med f5.6 från 2-3 meter bort.. Kan det vara att avsaknad av OIS gör att jag missar fokus betydligt oftare? Sker även i dagsljus vid typ 1/300 så känns lite långsökt.

Visa bilaga 175368

Nej, OIS har inget med fokus att göra, den minskar bara risken för rörelseoskärpa. Det kan vara så illa att objektivet är kasst. Kan du testa att fotografera t.ex. en tidningssida på relativt nära håll och så att texten löper bort från kameran? Så att du ser om fokus hamnar någonstans där den inte borde vara, eller om allt är ofokuserat.
 
Om du inte redan har kollat så gå in i menyerna för autofokus och kontrollera vilken av "focus priority" eller "release priority" som är satt för afs och afc. Sätt den till focus priority så har du elliminerat åtminstone en felkälla. I focus priority tar kameran bilden endast när den satt fokus.

Sitter det nåt filter på objektivet? Jag får en känsla från bilden som att det skulle vara nån form av "diffusion" som tar ner kontrasten. 35'an borde vara minst lika skarp som zoomen.
 
Senast ändrad:
Här är en bild på en tidning, f2.8. Ser väl ut att vara normal Bokeh? Dock inte knivskarpt även där fokus ligger tycker jag, trots 1/125 och håller kameran mot en stolsrygg..

Har inget annat än ett UV-filter och gör ingen skillnad med eller utan.
Screenshot 2024-07-29 at 14.13.51.pngVisa bilaga DSCF6601.JPG
 
Jag kollar objektiv genom att fota byggnaderna på andra sidan gatan; 9m är bra för att kolla centrering samt skärpa över bilden vid olika bländare. Det är utslagsgivande. Din setup är inte så bra, För mig är t.x. vänstra bilden överexponerad vilket försvårar utvärdering.
 
Ok försöker igen,

Nu fotat på uteplatsen, ungefär 6 meters avstånd.
Vänster uppe: 35 mm, f11
Höger uppe: 35 mm, f5.6
Vänster nere: 35 mm, f2.8 (skarpast rätt öppen :O)
Höger nere: Zoom 18-55 vid 35 mm f5.6
Alla: ISO200, shutter prio

Tycker det ser ut som att linsen är kass?
Screenshot 2024-07-29 at 14.42.20.png
 
Ok försöker igen,

Nu fotat på uteplatsen, ungefär 6 meters avstånd.
Vänster uppe: 35 mm, f11
Höger uppe: 35 mm, f5.6
Vänster nere: 35 mm, f2.8 (skarpast rätt öppen :O)
Höger nere: Zoom 18-55 vid 35 mm f5.6
Alla: ISO200, shutter prio

Tycker det ser ut som att linsen är kass?
Visa bilaga 175374
Jo, 35an har varit med om något förödande/alt varit feljusterad från fabrik. (Sådant händer, för mig med ett Nikon och ett Sony, en bekant med en Leica-glugg för närmare 50kkr. Fixat på garantin i alla tre fall.)
 
Den här optiken har väl fått väldigt goda recensioner så sannolikheten att ett "friskt" exemplar skulle upplevas som oskartpt vid normal fotografering får väl anses vara väldigt låg.
 
Ok tack för svar! Den är köpt på Tradera för ett år sen så är nog pengar i sjön då tyvärr. Köper kanske ett nytt eller 23 mm istället..
 
Har haft en 35/2,0 tidigare och den skall vara knivskarp. Råkade ut för att en Fuji 50/2,0 var ocentrerad men den byttes ut utan snack hos Gunnar Olsson på Hornsgatan i Stockholm. Fujis gluggar är generellt väldigt bra.
 
Nån aning vad det kan kosta att skicka på reparation om garantin gått ut?
Ingen aning men du borde rimligen kunna få info om den prislista man refererartill från Fuji eller återförsäljare.


Sedan vet jag inte om det går att få optiken kollad hos en återförsäljare. Jag bytte in ett par Fujiobjektiv hos Scandinavian Photo i Stockholm och då ville de ha en stund på sig för att testa objektiven så det är väl troligt att dom ha utrustning för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.