Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FtP-program som arbetar automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Finns det något "FtP-program" för windows som automatiskt sänder iväg bilder till kunden ,när jag lägger dem i min "sänd-mapp" ?
Gärna att det också lägger på vald bildtext.
 
Det borde gå att ordna tycker jag, men i så fall bara om du har en enda kund: har du flera kunder kommer varje kund att vilja få sakerna överförda till sin egen server, inte till någon annan. Och det i sin tur kräver en del manuell verksamhet, för att bestämma vart sakerna skall skickas.

Och eftersom det kräver någon typ av manuellt arbete för att skicka sakerna till rätt ställe så ser jag ingen större poäng i att automatisera det: du skulle spara sekunder varje gång du skickar något till en kund, inte mer.
 
OneDrive funkar förträffligt. Lägg kundens filer i en mapp som du delar ut.
Kunden får en länk och kommer åt dina filer men inga andra. (Men någon bildtext fixar den inte)
 
Senast ändrad:
Att använda sig av OneDrive, DropBox eller liknanden är förstås enklast men om man faktisk måste använda sig av just FTP för att mottagaren har det kravet så har jag använt mig av programmet WinSCP.

Det går att schemalägga så att hela överföringen sker utan manuell inblandning.

Om du använder dig av t ex Lightroom så går det att döpa filerna vid export så att de automatiskt får namn efter t ex Titel och Caption.
 
Om det måste vara just FTP går det fint att använda windows filhanterare. Skriv in FTP-adressen i sökvägsrutan i överkanten. Logga in med användarnamn och lösenord. Klart.

Det går att spara inställningarna så att mappen alltid är tillgänglig.
 
Om det måste vara just FTP går det fint att använda windows filhanterare. Skriv in FTP-adressen i sökvägsrutan i överkanten. Logga in med användarnamn och lösenord. Klart.

Det går att spara inställningarna så att mappen alltid är tillgänglig.

Om jag minns rätt så valde jag WinSCP för att den var möjlig att köra som en service vilket är bra om man vill automatisera något. Den har också en vettig logfunktion samt stöd för SFTP. Kanske går det att åstadkomma samma sak i windows inbyggda klient idag, men har inte kollat på några år.
 
Om jag minns rätt så valde jag WinSCP för att den var möjlig att köra som en service vilket är bra om man vill automatisera något. Den har också en vettig logfunktion samt stöd för SFTP. Kanske går det att åstadkomma samma sak i windows inbyggda klient idag, men har inte kollat på några år.
Jag har inte grävt djupare i filhanterarens ftp-förmågor. Jag har använt, och använder den, de gånger jag ska ftp:a. Det finns säkert goda skäl att använda särskilda program om det ska ske professionellt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.