Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frysta actionbilder
- Trådstartare Gip
- Start datum
Stiffneck
Aktiv medlem
Blixtar med rejält kort brinntid är den bästa lösningen för att få riktigt krispiga actionbilder. Batteriblixtar brinner snabbt men är dyra.
En Elinchorm Ranger med ett eller två A-huvuden fryser rörelser väldigt bra. Stor skillnad i skärpan jfr med mina kompakter (Elinchrom 400BX).
Kamerans slutartid är helt oviktig om du plåtar med blixt.
En Elinchorm Ranger med ett eller två A-huvuden fryser rörelser väldigt bra. Stor skillnad i skärpan jfr med mina kompakter (Elinchrom 400BX).
peter_wahlström
Aktiv medlem
Profoto har en generator som heter Pro 7a. Den minsta av dom (1200Ws) brinner på 1/12000s. Det är ganska snabbt och borde frysa det mesta... Mina pro Compact brinner på 1/850s, vilket inte räcker för att få en snabb rörelse helt fryst.
Är det ett engångsjobb, så kan du ju alltid hyra utrustning. Har du hittat hem och vill satsa på actionbilder kanske det är läge att investera?!
Mvh /Peter
Är det ett engångsjobb, så kan du ju alltid hyra utrustning. Har du hittat hem och vill satsa på actionbilder kanske det är läge att investera?!
Mvh /Peter
bandola83
Aktiv medlem
Stiffneck skrev:
VA?!
-Förklara....
Tack
peter_wahlström
Aktiv medlem
bandola83 skrev:
VA?!
-Förklara....
Tack
Blixten (ljuset) kan man likna med slutartiden... om blixten brinner på 1/1000s så kan du jämföra det med 1/1000s slutartid.
Därför gör det ju inget om slutaren är öppen lite längre. Det är bara det som syns när blixten brinner av som registreras i kameran.
Är du med?
Rätta mig någon om jag har fel.
Mvh /Peter
Gip
Aktiv medlem
För mig är det värt att investera...jag tröttnar aldrig på frysta actionbilder
Men nu ska vi se om jag får det hela rätt här...jag gissar att det handlar om en del pengar, men ung. hur mycket , nån som vet?
Kanske nån länk?
jag ska goggla lite också, men är inte helt säjer på vad jag ska leta efter.
Men nu ska vi se om jag får det hela rätt här...jag gissar att det handlar om en del pengar, men ung. hur mycket , nån som vet?
Kanske nån länk?
jag ska goggla lite också, men är inte helt säjer på vad jag ska leta efter.
peter_wahlström
Aktiv medlem
Gip skrev:
För mig är det värt att investera...jag tröttnar aldrig på frysta actionbilder
Om du ska ha den jag pratade om, så kan man köpa ett "kit". Ett blixthuvud + reflektor ingår, förutom generatorn.
Pris c:a 50´000 (+moms)
Men det finns säkert många andra billigare alternativ som duger lika bra.... Prova dig fram lite. Tror du säkert kan få låna en D4-generator eller Pro 7a innan du köper....
Mvh /Peter
peter_wahlström
Aktiv medlem
Gip skrev:
Ooops...50.000 är sjukt mycket pengar...nån gång ska jag ha prylarna.
Hmmm...detta är gissningsvis ingen vanlig utrustning och inte lätt att få tag i beg. heller, får kika på andra märken...
Frysta studiobilder är dom ultimata bilderna i min värld.
Det är sjukt bra grejjer också... Men det är ju yrkesutrustning som tål en del. Du får vad du betalar för, men man kansek måste dra in lite pengar för att det ska kännas värt det?
Mvh /Peter
Gip
Aktiv medlem
Jepp, det är ju så det är...men samtidigt är jag en kvalitetmänniska och nöjer mig sällan med det näst bästa
Så hade jag hittat nåt sånt på begmarkanden så hade jag slagit till.
Att hyra för att testa hade varit skoj, om det finns nån som hyr ut...fast det brukar vara ruggigt dyrt det också...
Så hade jag hittat nåt sånt på begmarkanden så hade jag slagit till.
Att hyra för att testa hade varit skoj, om det finns nån som hyr ut...fast det brukar vara ruggigt dyrt det också...
AnWi
Aktiv medlem
Även en vanlig
extern blixt har mycket kort blixttid. Särskilt om den inte ger fullt. En "gammal" Metx CT45-5 kan man lätt få att ge blixtar mycket kortare än en millisekund (1/1000s). Dessutom för ringa kostnad.
Kör en eller ett par externa blixtar i manuellt läge och du har suverän kontroll till bråkdelen av kostnaden. Dessutom fungerar det väl även utanför studion.
Behöver du massor av ljus kommer dock saken i annan dager.
/AnWi
extern blixt har mycket kort blixttid. Särskilt om den inte ger fullt. En "gammal" Metx CT45-5 kan man lätt få att ge blixtar mycket kortare än en millisekund (1/1000s). Dessutom för ringa kostnad.
Kör en eller ett par externa blixtar i manuellt läge och du har suverän kontroll till bråkdelen av kostnaden. Dessutom fungerar det väl även utanför studion.
Behöver du massor av ljus kommer dock saken i annan dager.
/AnWi
peter_wahlström
Aktiv medlem
Om du går in till YFO som säljer profoto och säger att du ska köpa ett kit i den prisklassen, så brukar dom kunna låna ut gratis i ett dygn så du kan prova...
Begagnade grejjer i den klassen är inte lätt att hitta. Men har man inte bråttom, så är det bara att hålla ögonen öppna och slå till snabbt som tusan när man hittar det man vill ha. Såna grejjer ligger inte ute på annonstorgen onödigt länge )
Mvh /Peter
Begagnade grejjer i den klassen är inte lätt att hitta. Men har man inte bråttom, så är det bara att hålla ögonen öppna och slå till snabbt som tusan när man hittar det man vill ha. Såna grejjer ligger inte ute på annonstorgen onödigt länge )
Mvh /Peter
Nome Nescio
Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Blixten (ljuset) kan man likna med slutartiden... om blixten brinner på 1/1000s så kan du jämföra det med 1/1000s slutartid.
Därför gör det ju inget om slutaren är öppen lite längre. Det är bara det som syns när blixten brinner av som registreras i kameran.
Är du med?
Rätta mig någon om jag har fel.
Mvh /Peter
Rättar inte utan lägger till.
Om man använder blixten som enda ljuskälla stämmer detta. Men om man använder blixten som upplättningsljus så kommer man frysa en del av motivet med denna ljuspuls, sedan exponeras allt annat ljus som vanligt. Bakomliggande objekt är sällan blysta av blixten, så även om man har kort blixt tid på huvudmotivet så kan andra delar få skakninsoskärpa osv.
Även förhållandet mellan exponering av huvudmotiv och omgivning beror på slutarens tid.
- Kort tid, stark blixt och liten bländare => nästan bara huvudmotivet exponeras.
- Längre tid, stor bländare och måttligt med blixt => ljusare omgiving.
Huvudmotiv avses här de objkt som träffas av blixten.
Gip
Aktiv medlem
Finns det nån på forumet som kan tänkas ha en sån utrustning som man kan få titta på...
Nu är det inget som man kanske investerar i direkt sådär..50.000 är mycket pengar, men med lite inspartion hade det gått lättare med psrandet..eller nån som har en alternativ lösning (hade varit ännu bättre )
Nu är det inget som man kanske investerar i direkt sådär..50.000 är mycket pengar, men med lite inspartion hade det gått lättare med psrandet..eller nån som har en alternativ lösning (hade varit ännu bättre )
AnWi
Aktiv medlem
Vill inte vara påstridig men...
har du inte provat, eller har möjlighet att prova, ett par SB-800? Du har ju en D2X såg jag på din sida. De borde räcka långt och gör ju att din budget räcket till annnat roligt än svindyra studioblixtar.
Det är väl i alla fall värt ett försök.
/AnWi
har du inte provat, eller har möjlighet att prova, ett par SB-800? Du har ju en D2X såg jag på din sida. De borde räcka långt och gör ju att din budget räcket till annnat roligt än svindyra studioblixtar.
Det är väl i alla fall värt ett försök.
/AnWi
sap
Aktiv medlem
måste det vara PRO
funkar inte Ranger RX lika bra? Då kan man ju köpa till en helcool radiosändare oxå plus att man får massor med pengar över till annat, jämfört med PRO...
Har själv ranger och är mycket nöjd. Vill man sen bygga ut med fler blixtar och tillbehör så blir det betydligt billigare än PRO.
Jag har jämfört både Eli och PRO och visst, pro är coolare, gedignare och ser mer proffsiga ut, men då måste man ha många tuffa/krävande jobb som motiverar det tycker jag. Gill skall ju ut och plåta hundar...
www.aifo.se
Fråga om dom har begagnat. Jag vet en kollega som bytte in sin gamla batteriblixt mot en ny Ranger RX för inte så länge sedan.
funkar inte Ranger RX lika bra? Då kan man ju köpa till en helcool radiosändare oxå plus att man får massor med pengar över till annat, jämfört med PRO...
Har själv ranger och är mycket nöjd. Vill man sen bygga ut med fler blixtar och tillbehör så blir det betydligt billigare än PRO.
Jag har jämfört både Eli och PRO och visst, pro är coolare, gedignare och ser mer proffsiga ut, men då måste man ha många tuffa/krävande jobb som motiverar det tycker jag. Gill skall ju ut och plåta hundar...
www.aifo.se
Fråga om dom har begagnat. Jag vet en kollega som bytte in sin gamla batteriblixt mot en ny Ranger RX för inte så länge sedan.