Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frostigt vita träd

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
De frostigt helvita träden uppbenbarar sig ibland som ett sagolandskap i vintertid. Det har hänt att jag tänkt att i morgon ska jag ut och fotografera det där, men nästa dag så är frosten borta - liksom magin. Nu har vi nyligen haft detta vackra igen några dagar i Stockholm, men idag blev det varmare och försvann. Snön ligger fortfarande på, men bara på ena sida av kvisten och mer som ett lager snö än isvit kristall.

Vad är det man ska leta efter om man vill kunna förutse när naturen ska visa sig så här igen? En något högre tempratur tycker jag det verkar, kanske minus 10. Är det något mer, tex väderomslag från varmt till mycket kallare - är det då kristallerna bildas?

Jag är iofs en ganska ovan vinterlandskapsfotograf, men det är som att jag för första gången upptäckt de vackra träden. Då har jag ändå haft foto som intresse i 25 år. Är jag fånig som tycker det är något unikt? Det kanske förekommit halva vintrarna i alla år, bara det att jag inte ännu upptäckt det?

Bilagor

• P1120173redx.jpg
    P1120173redx.jpg
    41.9 KB · Visningar: 1,300
Har också fascinerats av detta. Att det kommer snö på träden är inte så ovanligt men detta är ett tjockt lager gnistrande frost som inte är så vanligt.

Min teori: Det som krävs är riktigt kalla träd kombinerat med fukt i luften. Då fryser fukten i luften när den träffar träden.
Den för Stockholm ovanligt stränga kylan de senaste veckorna och Stockholms närhet till öppet hav kanske är svaret på varför vi ser detta nu.

Hoppas på lite sol i helgen. Då blir träden väldigt fina!

/F

Där jag bor ett par mil norr om Stockholm ligger frosten fortfarande tjock på träden. Det är nog lite kallare här än inne i innerstan.

Fint men....

Hej på er!

Visst är det underbart med dessa frostiga träd.
Här hemmavid så har det inte varit något liknande på mins 10år.
Frost blandat med snö som yrar och lägger sig på som ett ännu tjockare lager.

Tyvärr så har en del av träden tagit skada av det med avbrutna grenar och toppar som följd.
På min tomt så är det så med mina över 100åriga stora askar. Inte utan att man fäller en tår och får dessutom en massa arbete med grenar.

//Henric

På min tomt så är det så med mina över 100åriga stora askar. Inte utan att man fäller en tår och får dessutom en massa arbete med grenar.
//Henric

Oj vad tråkigt med dina träd. Då är alltså inte bara vackert utan även farligt.

Jag hoppas att ni har fotograferat mycket ändå och tagit tillvara på detta frostiga tillfälle. Jag skulle gärna vilja se era bilder. Själv har jag inte riktigt kunnat pga arbete, men jag hade med min mors kompakt i väskan och tog bilden överst. Jag var på väg att gå till Hagaparken på lunchen en dag med min vanliga kamera men då hade frosten slutat bita och förtrollningen var bruten. /Eva

Det är ju så typiskt, var ute lite och fota runt julas då det var bara kallt, sen så efter helgen när man jobbar så såg man alla supermotiv ute på landet med alla vita träd, men då har man ju varken kamera eller tid. Så orättvist.

Jag var ute med kameran förra lördagen då vi hade sol och fantastiska vita träd. Det var nästan som en annan värld. Tyvärr gör sig bilderna inget vidare i 400 pixlars bredd, men iallafall.

Bilagor

• _IGP5020.jpg
    _IGP5020.jpg
    87.4 KB · Visningar: 1,051
Det lyser upp och blir ljusare mitt i denna mörka tid med dessa underbart vita träd. Någon lärde mig idag att det heter dimfrost, ett ord jag inte hört förut. Synd bara att man sitter instäng på jobbet när det är som allra finast, jag skulle så ha velat vara ute och bara njuta av fenomenet. Ett tjänsteärende gav mig dock möjlighet att fånga lite av det i en av Stockholms parker.

Bilagor

• IMG_0816B_400.jpg
    IMG_0816B_400.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,089
Rimfrost bildas bland annat när saker blir kallare än den omgivande luften, tack vare värmeförlust i form av strålning. Rimfrost är inte samma sak som "rime" eller "hard rime", rimfrost kallas på engelska "air hoar" eller mer generellt "hoar frost". Rimfrost bildas också när varmare, fuktigare, luft tillfälligt blåser in över ett sedan tidigare väldigt nedkylt område.

Vad som händer är altså exakt samma sak som när man tar in en kall kamera i varm fuktig luft. Fukt kondenserar (och fryser). All naturlig luft innehåller mer eller mindre fukt. Även när det är några minusgrader så innehåller luften fukt som inte är iskristaller (det i sin tur beror delvis på att fukten måste ha något "skräp" att bilda kristaller runt, ungefär som pärlor som bildas runt sandkorn). När t.ex. trädgrenar får en lägre temperatur än luften som omger dem så kondenserar fukten i luften på grenarna, och fryser snabbt till is och bildar kristaller.

Klara nätter, där avkylningen av mark och träd sker snabbare än avkylningen av luften, är altså typiska "rimfrostnätter".

Ja att det försigår saker i naturen är sant. Jag tänkte mig att jag på kvällen skulle ta en bild på ett frostigt träd, med min mors kompakt, och använda blixt. Men vad fick jag - detta! Luften full av vattendroppar som jag inte alls såg med blotta ögat...

Bilagor

• P1110158red.jpg
    P1110158red.jpg
    31.6 KB · Visningar: 754
Det var nog rimfrost de sa.

Nej, det jag lärde mig är att rimfrost och dimfrost har olika betydelse och att vi ofta använder ordet rimfrost när det egentligen är dimfrost vi avser. En koll i NE bekräftade saken och jag hade lärt mig ett nytt ord.

Ur NE:

rimfrost, anlagring av iskristaller genom utfällning av vattenånga på föremål som avkylts under frostpunkten.

dimfrost, frostavlagring. Den bildas av underkylda vattendroppar i moln och dimma som avsätts på föremål. Dimfrost förväxlas ibland med rimfrost, som bildas genom vattenångans sublimation.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar