Annons

Frontfokus problem? D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

BuddaGBG

Medlem
Har efter några veckors fotograferande märkt att mitt tokina 28-70/2.8 AF-X PRO tillsammans med min D7D verkar fronfokusera med ca 1-1,5cm men endast när jag använder autofokus, kan detta vara rimligt? Får inte dessa problem med mitt KM 17-35 /2.8-4 D men har o andra sidan ett betydligt längre skärpedjup där. Kan det vara fel på automatiken i AF:en? Hur går man tillväga härnäst? Börjar tröttna på att fokus sitter halvägs ut på näsan i stället för i ögat på porträttfoto. Kan man lämna in objektiv och kamera till Scandinavianphoto trots att endast kameran är köpt där?

/Fredrik Holm

Bild när jag fokuserar enligt instruktion!
Observera hur mycket tydligare texten hitom centrum är tydligare än den bortom centrum

Bilagor

• focuscenter.jpg
    focuscenter.jpg
    41.4 KB · Visningar: 246
På den här bilden har jag lagt fokus 10cm längre "in" i bilden. Så här blev resultatet.

Bilagor

• focus10cm.jpg
    focus10cm.jpg
    41.9 KB · Visningar: 247
Här är en bild tagen med 17-35mm vid 35mm f4.0svårt att se något då det är relativt stort skärpedjup i bilden.

Bilagor

• focuscenter 17-35mm(35).jpg
    focuscenter 17-35mm(35).jpg
    52.4 KB · Visningar: 244
BuddaGBG skrev:
Har efter några veckors fotograferande märkt att mitt tokina 28-70/2.8 AF-X PRO tillsammans med min D7D verkar fronfokusera med ca 1-1,5cm men endast när jag använder autofokus, kan detta vara rimligt? Får inte dessa problem med mitt KM 17-35 /2.8-4 D men har o andra sidan ett betydligt längre skärpedjup där. Kan det vara fel på automatiken i AF:en? Hur går man tillväga härnäst? Börjar tröttna på att fokus sitter halvägs ut på näsan i stället för i ögat på porträttfoto. Kan man lämna in objektiv och kamera till Scandinavianphoto trots att endast kameran är köpt där?

/Fredrik Holm
När man pratar om front-/bakfokusproblem så är det alltid autofokusen man menar. Antingen så är kameran felinställd så den skickar felaktig information till objektivet eller så är objektivet felinställt så det inte följer informationen från kameran exakt.

Det enda fokusproblem jag kan komma på som inte har med autofokusen att göra är att avståndsskalan på själva objektivet inte stämmer så om du fokuserar manuellt mha den så blir det fel (tex vid hyperfocalfokusering).

Först så testar du med bägge objektiven.
Om det ena är bra och det andra fronntfokuserar är det nog ditt Tokina som är boven.
Annars får du försöka låna något objektiv av en minoltist i närheten. Det kanske är bäst om han/hon även har en D7D/D5D så kan ni göra båda testerna på bägge husen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar