Annons

Front focus-problem, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias-

Avslutat medlemskap
Jag har gjort ett test med min pentax kitglugg 18-55 samt med tamron 28-75 (den som blev utnämnd till årets optik).

Front fokus-problemet i det här testet syns såklart tydligare med den senare optiken eftersom den har kortare skärpedjup f2.8 jämfört med minsta på kitgluggen f3.5. Men jag påstår att det syns på båda exempelbilderna.

Jag ställde en linjal i 45 grader och la fokuseringspunkten på 7cm. Bilderna finner ni på: http://customers.fluidspace.net/bilder/frontfocus_focuspoint_at_7/

Anledningen till testet är ju för att jag aldrig tycker att jag får skärpa där jag lägger fokuspunkten..

hjäälp!
 
Ja det ser ut att vara lite frontfokus. Ibland kan fokusen missa lite men får du samma resultat vid upprepning så är det nog så. Tror mig ha läst om att på enstaka kameror? fokuspunkten inte stämmer översens med indikeringen i sökaren. Du skulle kunna testa att lägga fokus något under markeringen i sökare och på olika avstånde för att se om det blir någon skillnad.
 
Tja jag får väl resultatet gång på gång eftersom jag inte får fokus på ögon och dylikt.

http://customers.fluidspace.net/bilder/hardrock_large.jpg där la jag fokuspunkten på hammaren liksom.. Inte kul att komma hem och se det där.. Jag vänder aldrig på kameran heller utan flyttade fokuspunkten till hammaren så det absolut skulle bli fokus där.

Detta är bara ett exempel på många bilder. Och bilder man inte ser det på är mer av landskapstyp eller med lägre skärpedjup..

Går detta på garantin?
 
Har grunnat lite och även om det är en viss frontfokus på 18-55 i ditt exempel så är der iaf inom skäpedjupet. Tanken som slår mig om du skulle justera kameran så den blev rätt med detta objektiv så blir det inte tillräckligt för Tamrongluggen. Kan det vara så att huvudproblemet är just Tamrongluggen och det är den som borde justeras?
 
Det ultimata vore ju om någon i uppsala-området och omnejd har en pentax originalglugg, gärna 50 1.4 så man verkligen kan se om problemet är med kameran eller om motorn i tamronet inte riktigt stämmer överens.. Jag har inget annat att testa med förutom pentax 50-200, 18-55 och tamron 28-75. Dom två tidigare går ju inte att få kort skärpedjup med så det är svårt där..
 
Har du vägarna förbi huvudstaden kan du låna av mig eller testa här. Jag skulle för övrigt vilja testa en 17-70 på en annan kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.