ANNONS
Annons

Fritt att fota och sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Om jag på allmän plats, te.x ute på stan tar bilder på folk antar jag att detta är ok rent lagligt, eller?
Är det då ok att sälja dessa bilder, eller ens publicera utan objektets godkännande?

Vad räknas som allmän plats?
Te.x om jag fotar en fotbollsträning, eller folk som kör motorcykel på en bana. Räknas detta som allmän plats?
Exempel. Om jag går till den lokala motocross banan och tar bilder, och sen erbjuder dessa bilder till försäljning till dom som jag fotat. Är detta ok?

För mej är detta (än så länge) rent hypotetiska frågor, men något jag funderade på häromdan om man skulle vilja utveckla sitt fotograferande.

Anders,

Inte alltid helt lätt det där. Skall dock ge det en chans. Arbetar själv på heltid som frilans. Plåtar bl a åt NordicPhotos. När jag skriver detta utgår jag ifrån att du fotogaferar respektive publicerar ditt verk i Sverige, inget annat land (för då gäller olika regler i olika länder).

Du har ALLTID laglig rätt att fotografera människor där du har möjlighet. Du har ju generellt inte möjlighet att plåta Reinfeldt under en presskonferens, eftersom du inte kommer in där. Men du kanske får din chans när han går på stan. Du får gå precis hur nära du vill och du behöver inte be om tillåtelse. Även om personen/personerna säger att du skall sluta, så har du lagen på din sida. Däremot så skall man ju ALLTID ANVÄNDA SUNT FÖRNUFT. Att "hetsa" är en dum idé. Du har ALLTID laglig rätt att publicera de bilder du tagit i redaktionellt material (t ex en dagstidning), men INTE I KOMMERSIELLA (t ex i en reklam för Festis). För att kunna publicera en bild i kommersiella sammanhang med en person som man kan känna igen, krävs tillstånd av denna/dessa personen/personerna, oftast ett såkallat "Modelrelease kontrakt" (MR). Detta är dina rättigheter. Ett bra tips är att ansluta dig till BLF eller SvFF. De hjälper dig säkert om du är medlem.

Lycka till och undvika att foto människor som uppenbart inte vill bli plåtade. Och även om du nu har lagen på din sida, så gör det snyggt FRÅGA ÄNDÅ ALLTID!

Niclas Andersson

Tack för infon!
Många frågor är besvarade men den som jag egentligen var ute efter kvarstår.
Senast jag var ute för detta var när jag åkte skidor i Dubai (vilket var bland det mest surealistiska jag gjort) och ett par fotografer tar bilder på en och delar ut nummer lappar på de tagna bilderna. Dessa bilder kunde man sen köpa i en närliggande shop.

Så, skulle man kunna göra så uppe i Sälen t.ex. Jag fotar folk i backen, delar ut mitt visitkort till de som jag fotat och sen kan dom gå in på min hemsida och beställa bilder därifrån.

Tack för infon!
Många frågor är besvarade men den som jag egentligen var ute efter kvarstår.
Senast jag var ute för detta var när jag åkte skidor i Dubai (vilket var bland det mest surealistiska jag gjort) och ett par fotografer tar bilder på en och delar ut nummer lappar på de tagna bilderna. Dessa bilder kunde man sen köpa i en närliggande shop.

Så, skulle man kunna göra så uppe i Sälen t.ex. Jag fotar folk i backen, delar ut mitt visitkort till de som jag fotat och sen kan dom gå in på min hemsida och beställa bilder därifrån.

Svårare det här. Vågar inte säga rakt ut att du får eller inte får, men utifrån den kunskap jag har, så misstänker jag följande. Ja, du får lov att göra just så här, men jag misstänker starkt att själva skidbacken är privatområde och där kan råda ett generellt fotoförbud. Detta innebär egentligen att INGEN får lova att ta några som helst bilder eller filma. Men, mest troligt råder där inget fotoförbud. Så, fotografera är högst troligt att du får göra och vem som helst dessutom. Däremot, så är den FÖRSÄLJNING du tänkt bedriva på området inte tillåten eftersom du befinner dig på PRIVATMARK som ägs av ett företag som i sin tur bedriver verksamhet där. Men, du kan ju alltid komma överens med de som bedriver verksamheten där och därmed är ägare av inrättningen.

Lycka till! Men, undvik att kränga saker, bilder eller föreslå försäljning på annan näringsidkares egendom.

NPA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar