Annons

Frilansfotograf - skattemässiga konsekvenser?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej, funderar på att registrera enskild firma/frilansfotograf men har absolut inte tänkt ha det som huvudsaklig syssla då jag har ett ordinarie jobb som tar det mesta av min tid. Min tanke är mer på fritiden - uppdragen börjar komma så jag vill gärna hålla det vitt. Att skatten ökar med inkomsten förstår jag förstås men även om fotoinkomsten är låg eller periodvis obefintlig, kan det bli en skattesmäll?

Mvh Henrik

Kollat med skattemyndigheten? Om inte, varför inte ta kontakt med dem. De om några bör väl veta vad som gäller skattemässigt eller ...

Skattemyndigheten har bra broschyrer och är hjälpsamma om man ringer till dom. Om du har liten verksamhet kan det också vara ett alternativ att deklarera inkomsterna som hobbyverksamhet.

Registrerar du en firma rekommenderar jag att du använder ett redovisningsprogram som har alla regler inbyggt så att säga, och som gör deklarationen åt dig på rätt blanketter och enligt konstens alla regler. Jag använder Visma Enskild Firma, det finns ett gäng olika att välja på.

Förenkling

Skattesmäll? Nej, inte om du sköter allt.

För att göra en enorm förenkling:

Du fakturerar 10000:- inkl moms.
Du gör inga inköp och ha inte några övriga kostnader.

Moms 25% blir 20% när man ska lyfta av momsen.
Moms = 2000kr
Återstår: 8000kr

Av de 8000kr kan du ta ut 6000kr i lön. De resterande 2000kr motsvarar egenavgifter (6000*30% = 1800)

6000kr i lön minus 30% inkomstskatt = 6000 - 2000 = 4000kr
4000kr är dina som du kan göra av med precis hur du vill.

Av dina 10000kr i intäkter (inkl moms) kan du bränna 4000kr på krogen.

Slutsats, vill du vara på säkra sidan, gör aldrig av med mer än 30%-40% av din vinst. Då blir det inga skattesmällar.

Jag tror man ska undvika "enorma förenklingar" om man vill undvika skattesmällar. ;-)

Prenumerera på ett program som håller reda på alla regler och som uppdateras med nya inför varje år, det är inte helt enkelt ens med enskild firma att redovisa korrekt om man ska göra det själv.

Stort tack för alla svar och tips. Är även lite fundersam över om det hela kan påverka min skatt på ordinarie inkomst. Nåväl, skall kolla med Skatteverket i veckan. //Mvh Henrik

Slutsats, vill du vara på säkra sidan, gör aldrig av med mer än 30%-40% av din vinst. Då blir det inga skattesmällar.
Fast din slutsats förutsätter att man har F-skatt. Annars blir det ganska mycket mer över.

Är även lite fundersam över om det hela kan påverka min skatt på ordinarie inkomst.
Nej, det kan det inte. Däremot läggs ju extrainkomsterna "på toppen" av din inkomst -- och då kan du få en marginalskatt på 50 eller 55 procent.

Senast ändrad:
Utgick från F-skatt eftersom att det lät som att det skulle bli en liten verksamhet vid sidan av ditt vanliga jobb. Frilans Finans är ju ett annat alternativ.

Min erfarenhet av Skatterverket är att de sällan är så hjälpsamma och pedagogiska. Inställningen är mer "Läs vår broschyr och hoppas du förstår. Du får förstå det där själv, vi kan inte sitta och förklara för dig, men F*N ta dig om det blir fel"

Mina enorma förenklingar avser faktum såsom att egenavgifterna inte är på exakt 30% utan 31,42% etc.

Om man inte gör av med mer än 30% av sina intäkter så sitter man allt som oftast säkert i båten. Sen är självklart alla regler runt bokföring, skatt och moms betydligt mer komplext än så. Men de är också så komplexa att de inte kan komma till uttryck i detta här forum. Vad jag därför uttryckte var en tumregel som faktiskt funkar. Eventuellt med justering pga högre marginalskatt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar