Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilansfinans och moms

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hej,

Jag har inte alls stor koll på vad som gäller med moms och sånt men har använt mig av frilansfinans några gånger och lagt på 25% moms. Ska man göra det när man fakturerar både företag och privatpersoner eller bara företag? Tänkte för att man kan välja 0% moms.

Har läst någon stans att man måste ha en omsättning på 30.000 kr på ett år för att vara momspliktig, vad menas med det?

/ Linda

Du ska alltid lägga på 25% moms när du säljer varor eller tjänster som är momspliktiga.

Sen finns det ju vissa varor och tjänster som har annan moms (mat, böcker etc) och vissa aktiviteter som är helt momsfria. Men detta beror inte på om du tar betalt av företag eller privatpersoner.

Om du däremot exporterar till utlandet kan det ibland bli momsfritt men det är ett kapitel för sig...

Jag har inte alls stor koll på vad som gäller med moms och sånt men har använt mig av frilansfinans några gånger och lagt på 25% moms. Ska man göra det när man fakturerar både företag och privatpersoner eller bara företag? Tänkte för att man kan välja 0% moms.
Om du inte är momsreggad ska du inte lägga på nån moms alls. Det är olagligt.

Å andra sidan är det väl Frilansfinans som fakturerar och inte du? Jag förutsätter att Frilansfinans är momsreggat. Det innebär i så fall att dina kunder måste betala moms (dvs 25 procent mer än tjänsten kostar) trots att du själv inte har möjlighet att dra av moms vid dina inköp. En klassisk lose-lose situation, alltså. Ännu ett problem med den dyra och tämligen meningslösa tjänst som Frilansfinans m fl erbjuder.

Att man kan välja momssatsen 0 procent beror på att vissa varor/tjänster har den momssatsen.

Strunta i Frilansfinans och fakturera dina kunder direkt istället. Det tjänar både kunderna och du på.

Du ska alltid lägga på 25% moms när du säljer varor eller tjänster som är momspliktiga.
Som sagt: bara den som är momsreggad har rätt (och skyldighet) att fakturera moms.

Tack för era svar! :)

Fakturera själv.. Ja det går ju att göra. Men jag orkar verkligen inte starta företag då jag fotar så lite per år.

Fakturera själv.. Ja det går ju att göra. Men jag orkar verkligen inte starta företag då jag fotar så lite per år.
Du behöver inget företag för att kunna fakturera. Det är bara en märklig (och vanlig) missuppfattning, som bolag som Frilansfinans tycks tjäna bra på...

På Skatteverkets webbsajt finns en bra broschyr som heter "hobbyverksamhet". Den kan nog ge dig lite hjälp på vägen!

Nja

Du kan tjäna upp till 30.000 med hobbyverksamhet (skattefritt)

Det finns väl ingen uttalad precis gräns. Därenot är det så att när man överskrider 30 lax i omsättning kan man i vissa fall behöva betala moms. (Ligger man över är det nog bäst att ringa och kolla precis vad som gäller)
Och för att inkomsten ska vara "skattefri" ska man ju kunna redovisa utgifter på samma belopp (vilket inte torde vara så svårt med dagens priser på utsustning). Mer finns att läsa under hobbyverksamher hos skatteverket!´

Det finns väl ingen uttalad precis gräns. Därenot är det så att när man överskrider 30 lax i omsättning kan man i vissa fall behöva betala moms.
Jo, just 30000 kr är en uttalad gräns, enligt Skatteverket. Om hobbyverksamheten har "former som kan jämföras med näringsverksamhet". Vilket man kan påstå att många hobbyfotografer faller under. Är omsättningen (dvs intäkterna) under 30000 kr slipper man moms, är den över måste man momsa.

Ok

Jo, just 30000 kr är en uttalad gräns, enligt Skatteverket. Om hobbyverksamheten har "former som kan jämföras med näringsverksamhet". Vilket man kan påstå att många hobbyfotografer faller under. Är omsättningen (dvs intäkterna) under 30000 kr slipper man moms, är den över måste man momsa.

OK. jag tolkade texten så som att man då fick redovisa momsen fast på ett annat papper än det vanliga till för Hobbyverksamhet. Det är lite otydligt nät man läser det kapitlet. Tyckte det lät som om det gick bra med summor över 30 förbehållet att man då redovisade momsen separat. Erland, du menade kanske samma sak? På Johans inlägg lät det som om han trodde att summor upp till 30 lax var skattefria dvs ingen skatt av något slag skulle betalas - det var det jag syftade till när jag sa att det inte fanns någon uttalad gräns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar