Annons

frilansa

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
hej jag har funderat på att börja frilansa men hur gör man?? gör man först reportage och ringer å frågar efteråt om dom vill ha det, eller ringer man och frågar om dom har något jobb??
Har gått en media linje och sen praktiserat på en tidning. Samt att jag plåtar en hel detl..

Se till att sätt ihop en bra portfolio med en bra serie bilder som visar vad du kan i form av bildspråk och stil. Boka möte och visa portfolion och att du finns tillgänglig som fotograf.

Som du själv nämner kan det vara en idé att göra ett reportage på egen bekostnad och sedan höra om någon är intresserad av det - Dock så anser jag att detta kräver lite annan planering. Reportaget skall passa tidningens stil och dess läsare, alltså måste du ta reda på tidningens målgrupp osv.

Se till att få möjlighet att ställa ut dina bilder så att dom syns, bibliotek, muséer, folkets hus, biografer är några exempel där bilderna kan stå. Kostar oftast ingenting samtidigt som det ger dig en möjlighet att synas.

Nätverka - Floskelbegrepp men ack så viktigt då en hel del jobb kan komma via "kontakter".

Skall man frilansa så krävs det att man, förutom att ta bra bilder, kan marknadsföra sig själva - Det är min erfarenhet. Tyvärr så kanske man, som fotograf, underskattar den här biten.

Portfolion kan vara en pärm med utvalda bilder (snyggt monterade), men du kan ju även referera till en webplats eller CD-ROM. Fördelen med pärmen är att man kan visa den oberoende av datortillgång. Jag själv har alla tre varianterna tillgängligt vid möten.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto