Annons

Frilansa för Amerikanskt företag

Produkter
(logga in för att koppla)

jenordfoto

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått en förfrågan, om att frilansa för ett företag i USA. Ett ganska nytt företag som betalar mig 400kr + eventuella reseutgifter. Problemet är att det är ganska oklart om hur det är med skattning och liknande.

Det jag fått förklarat för mig hittills är att jag inte behöver taxera för USA men hur är det här i Sverige? Vi pratar förmoligen inte om pengar över 5000kr nu under detta år men eftersom allt är oklart så vill jag inte ta jobbet innan jag rett ut det här.

Någon som känner till vad som gäller? Måste jag verkligen bokföra alla inkomster och skatta för allt?

Tror nog att du ska kolla med Skatteverket, det är det bästa.

Vet inte hur det är när man jobbar "för" US, vet bara hur det är när man jobbar där. Men det är alltid bäst att kolla med skatteverket. Och när du är där, Skriv även upp personens namn som du pratar med (lite i smyg) det är alltid bra att kunna hänvisa till någon om det skulle uppkomma några eventuella problem.

Om man får fråga. Vad är det för trevligt som du ska få göra?

Om man bor i Sverige och jobbar i Sverige ska man skatta i Sverige. Var den som betalar lönen "bor" spelar ingen roll.

Tror nog att du ska kolla med Skatteverket, det är det bästa.

Vet inte hur det är när man jobbar "för" US, vet bara hur det är när man jobbar där. Men det är alltid bäst att kolla med skatteverket. Och när du är där, Skriv även upp personens namn som du pratar med (lite i smyg) det är alltid bra att kunna hänvisa till någon om det skulle uppkomma några eventuella problem.

Varför i smyg?

Ni är lite oklara, behöver jag F-skattsedel och hur mycket måste jag skatta? Ska jag betala både momsskatt och vanlig skatt på min lön? Man behöver väl inte skatta om man tjänar under ett visst belopp varje år, 18 200sek?

Ni är lite oklara, behöver jag F-skattsedel och hur mycket måste jag skatta? Ska jag betala både momsskatt och vanlig skatt på min lön? Man behöver väl inte skatta om man tjänar under ett visst belopp varje år, 18 200sek?

Det stämmer att man inte behöver skatt under ett visst belopp per år.

Normalt sett behöver du ingen F-skattesedel. I princip behöver du inte ha et företag heller för att göra uppdrag som du får betalt för. I regel är dock uppdragsgivaren ansvarig för att betala in skatt för dig om du inte har F-skatte sedel.
I det fall uppdragsgivaren är i utlandet får du själv se till att skatten kommer in.

För att göra det enkelt kan du gör som följer:

1. Ta uppdraget och ta betalt
2. Spara ca 35% av inkomsten på ett konto för eventuell skatt.
3. Uppge din inkomst på din nästa deklaration
4. Betala eventuell kvarskatt i efterhand (om du nu når beskattningsbar nivå på årsinkomst)

Det stämmer att man inte behöver skatt under ett visst belopp per år.

Normalt sett behöver du ingen F-skattesedel. I princip behöver du inte ha et företag heller för att göra uppdrag som du får betalt för. I regel är dock uppdragsgivaren ansvarig för att betala in skatt för dig om du inte har F-skatte sedel.
I det fall uppdragsgivaren är i utlandet får du själv se till att skatten kommer in.

För att göra det enkelt kan du gör som följer:

1. Ta uppdraget och ta betalt
2. Spara ca 35% av inkomsten på ett konto för eventuell skatt.
3. Uppge din inkomst på din nästa deklaration
4. Betala eventuell kvarskatt i efterhand (om du nu når beskattningsbar nivå på årsinkomst)

Tack, det låter helt suveränt att göra som du säger. På så sätt så blir det inga problem om någonting skulle uppdagas i framtiden.

Tack för alla svar, vid fortsatta undringar så kanske jag väljer att kontakta skatteverket.

Mvh Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar