Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilansa för AirBnb.

Produkter
(logga in för att koppla)

Netza

Aktiv medlem
Fick just ett mail på Flickr från en av deras rekryterare om att de söker folk i Sverige som kan frilansa för dem.
Airbnb har som ide att man som privatperson kan hyra ut sin bostad till turister och Airbnb vill att man åker runt och fotar dessa.

Så om jag tackar ja, vad ska jag som aldrig frilansat förut tänka på och hur fungerar det att frilansa för ett amerikanskt företag i Sverige? Vilka kostnader ska jag tänka på (bensin, telefon mm)? Kan man göra detta utan registrerat företag? Någon som känner till företaget eller jobbat för dem själv och kan berätta lite? All möjlig relevant info mottages tacksamt.

Fick jag ett sådant mejl skulle jag nog först bli ganska misstänksam och undra om det här inte är någon typ av bluff. Att ett ganska stort och seriöst företag rekryterar medarbetare genom att leta på Flickr låter inte speciellt sannolikt. Men du kanske har en massa bilder av just den typen på din Flickrsida?

När det gäller skatter borde du till en början kunna driva detta som hobbyverksamhet (det finns en bra broschyr om detta på Skatteverkets webbsajt) men blir det mer omfattande bör du förstås ha F-skatt och momsreg.

Fick jag ett sådant mejl skulle jag nog först bli ganska misstänksam och undra om det här inte är någon typ av bluff. Att ett ganska stort och seriöst företag rekryterar medarbetare genom att leta på Flickr låter inte speciellt sannolikt. Men du kanske har en massa bilder av just den typen på din Flickrsida?

När det gäller skatter borde du till en början kunna driva detta som hobbyverksamhet (det finns en bra broschyr om detta på Skatteverkets webbsajt) men blir det mer omfattande bör du förstås ha F-skatt och momsreg.

Har kollat upp företaget och det verkar legitimt så sett och de har andra som arbetar åt dem på detta sätt. Här var nåt exempel på en fransk lägenhet: www.airbnb.com/rooms/26562, som någon åt dem har fotograferat.
Vet inte varför de kontaktat just mig, de kanske gillar mina UE-bilder vad vet jag, det är de enda interiörbilder jag fotar. ;) Känns som det är ett massutskick och man ska ansöka på deras hemsida för att sedan bli godkänd... Men det skulle vara kul att syssla med så... :)

Har blivit kontaktad på Flickr förr av ett annat amerikanskt företag som ville trycka gratulationskort av ett av mina foton. Nu blev det inget av det för de hörde aldrig av sig igen, men jag antar att det händer att man blir kontaktad på Flickr iaf. :)

Okej, ska kolla upp om hobbyverksamheten.

Har kollat upp företaget och det verkar legitimt så sett och de har andra som arbetar åt dem på detta sätt.
Javisst, Airbnb är ett seriöst företag. Det är därför jag undrar om de verkligen rekryterar medarbetare på det här sättet.

En annan möjlighet är ju att mejlet kommer från någon som låtsas vara Airbnb och egentligen bara vill komma över ditt bankkontonummer eller få dig att betala nåt slags "registreringsavgift" eller liknande. Kort sagt en typ av Nigeriabrev, alltså.

Javisst, Airbnb är ett seriöst företag. Det är därför jag undrar om de verkligen rekryterar medarbetare på det här sättet.

En annan möjlighet är ju att mejlet kommer från någon som låtsas vara Airbnb och egentligen bara vill komma över ditt bankkontonummer eller få dig att betala nåt slags "registreringsavgift" eller liknande. Kort sagt en typ av Nigeriabrev, alltså.

Aha du menar så!
Ja, ska fråga personen när jag bestämt mig hur jag ska göra, för att ansöka. Har sett att man kan ansöka via deras hemsida så någon annan väg än så kommer jag nog inte ta, samt vara vaksam till vad personen kommer efterfråga för uppgifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar