Annons

Frilans finans vs fskatt. Hjälp mig räkna!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Försöker räkna på frilans finans vs fskatt på ett frilansuppdrag jag kommer ha vid sidan av mitt ord arbete.

Kommer köpa utrustning för 15 000kr och ha löpande programvarukostnader på 1260kr/år. Vet ej hur mycket uppdrag jag kommer få och räknar därför på 2000kr/mån exl moms för att ha något att utgå från i all fall.

Tänker jag rätt om jag räknar så här?

------

Frilans finans

*År 1*

Fakturerar2000 exl moms per månad

1000 nettoutbetalning från frilans finans per månad

12000kr netto/år.

Minus 16260 (15000+1260) för utrustning = -4260kr

*År två*

12000kr netto minus 1260(programvara) minus 4260 ( underskott föregående år) = 6480kr netto

*år 3*

12000kr netto minus 1260kr (programvara) 10740kr netto/år

---------

Fskatt:
*år1*
Fakturerar 2000/mån
2000-28% egenavgifter = 1440 netto x12 = 17280kr minus utrustning 16260 =1020kr minus 30% skatt = 714kr nettovinst

*år2*

17280-1260(programvara) = 16020kr minus 30% skatt= 11214

*år 3*
Som år 2

---------
År 1
FF: -4260kr
FSkatt: 714kr (m bokföring -2286kr)

År 2
FF: 6480kr
Fskatt: 11214kr ( m bokföring 8214kr - 2286= 5928kr)

År 3
FF: 10740kr
Fskatt: 11214kr. ( m bokföring 8214)


Till detta kommer även kostnader för bokföring och bokföringsbyrå om jag har fskatt. Kan man tippa på 3000/år för detta? (1000 för program och 2000 för bokföringsbyrå)

Med detta i tanke torde jag tjäna på att använda frilans finans? Även om jag kan göra avdrag för utrustningen om jag kör fskatt? Med tanke på att omkostnader för bokföringsprogram/byrå blir så höga ställt till den faktiska inkomsten)

Hur hög inkomst är rimlig att ha från sin sidoberksamhet för att tjäna på att skaffa fskatt?
 
Du tänker fel. Om du f-skattar drar du av dina kostnader innan du betalar egenavgifter. Det blir alltså ganska mycket mer pengar över.
 
Hela året. Du betalar egenavgifter (och inkomstskatt) bara på årets överskott efter att alla kostnader är betalda.
 
Enkel logik

Enligt min logik kan de aldrig betala sej att anlita nån mellanhand.
Speciellt när dom tar 50% !!!!!!!

Du tjänar mest pengar på att göra de mesta själv oavsett företagsform.

ThomasR
 
Enligt min logik kan de aldrig betala sej att anlita nån mellanhand.
Speciellt när dom tar 50% !!!!!!!

Du tjänar mest pengar på att göra de mesta själv oavsett företagsform.

ThomasR

Poängen är ju att i dessa 50% ingår egenavgifter, skatter, försäkring samt deras eget arvode på 6%. Detta är sådant jag måste lösa själv med fskatt. Bokföringsprogram kostar mellan 1000 och 2500/år och att ta hjälp av bokföringsfirma är inte spec billigt det heller.

Så länge dom 6% frilans finans tar inte överstiger kostnader för bokföringsprogram etc så bör jag tjäna på detta alternativ så länge jag inte gör några större inkomster.
 
Hela året. Du betalar egenavgifter (och inkomstskatt) bara på årets överskott efter att alla kostnader är betalda.

Ok. Så det blir 58% i skatt på överskottet vid deklaration.


Rätt så här då?

År 1
24 000 brutto exl moms
Minus avdrag (1260+15000 +3000) = 4740kr
Minus 58% skatt=1990,8kr kr netto

År 2
24000 brutto exl mons
Minus avdrag (1260 +3000) = 19740kr
Minus 58% skatt= 8290,8kr netto

År 3 (som år 2)

Tot första 3 åren: 18572,4 netto

Med frilans finans : 17220 netto


Då går jag visserligen plus redan år 1 men får på dom första tre åren bara ut 1352.4 kr mer än med FF och då är inte tiden det tar att sköta bokföringen inräknad.

Kan ju räkna knasigt igen, siffror är inte min grej, men tjänar jag verkligen så mkt på att vara fskattare i detta läge? Visserligen har jag inte räknat bort momsen på utgifterna. Vet inte hur mkt det påverkar?!
 
Ok. Så det blir 58% i skatt på överskottet vid deklaration.


Rätt så här då?

År 1
24 000 brutto exl moms
Minus avdrag (1260+15000 +3000) = 4740kr
Minus 58% skatt=1990,8kr kr netto

År 2
24000 brutto exl mons
Minus avdrag (1260 +3000) = 19740kr
Minus 58% skatt= 8290,8kr netto

År 3 (som år 2)

Tot första 3 åren: 18572,4 netto

Med frilans finans : 17220 netto


Då går jag visserligen plus redan år 1 men får på dom första tre åren bara ut 1352.4 kr mer än med FF och då är inte tiden det tar att sköta bokföringen inräknad.

Kan ju räkna knasigt igen, siffror är inte min grej, men tjänar jag verkligen så mkt på att vara fskattare i detta läge? Visserligen har jag inte räknat bort momsen på utgifterna. Vet inte hur mkt det påverkar?!

Vet inte vad du får 58% från, så mycket skatt betalar du inte.

Egenavgifterna är avdragsgilla, men eftersom man inte vet vad de landar på förrän man har dragit av dem så gör man ett schablonavdrag på 25% när man räknar.

Överskott efter schablonavdrag: 4740 * 0,75 = 3555:-
På dessa 3555:- räknar du ut vad egenavgifter och kommunalskatt landar på:
Egenavgifter: 28,97% på 3555:- = 1030:-
Kommunalskatt: Ca 30% (beroende på var du bor) på 3555:- = 1066:-

Totalt 1030 + 1066 = 2096:- i skatt.

Netto får du alltså ut 4740 - 2096 = 2644:- första året. Totalt ca 44% skatt.

Momsen är varken en kostnad eller tillgång för dig. Den passerar bara genom din bokföring utan att påverka resultatet. Räkna alltid alla inkomster och kostnader exklusive moms. Dock måste du naturligtvis se till att lägga undan momspengarna så att du kan betala in dem när det är dags, men alla när du räknar på lönsamhet etc så ska du bortse från den.
 
Ok, för det första verkar vi jämföra äpplen med päron här… Dels verkar det som att du räknar med olika skattesatser, och dels moms osv…

Som någon skrev här så är momsen inget som är vare sig en kostnad eller tillgång, den påverkar bara likviditeten.

Du säger att du kommer ha en startkostnad på ca 15000 kr inkl. moms, samt 1260k/år inkl moms i mjukvarukostnader… Var kommer de andra 3000 kr från?

Så, låt säga att du skaffar f-skatt… Dina 12000 kr (15000kr - moms) i inventarier får du vara lite försiktig med huruvida du får dra av hela kostnaden redan första året, men på hela 3-års-kalkylen gör det ingen egentlig skillnad, så låt oss anta att vi kan dra av hela kostnaden år 1...

År 1:
Inkomster: 24000kr
Utgifter: 12000kr + 1008 kr
Resultat: 10992 kr
Överskott efter schablonavdrag: 8244 kr
Överskott efter egenavgifter och skatt: ca 6200 kr (beroende på exakt skattesats)

År 2:
Inkomster: 24000kr
Utgifter: 1008kr
Resultat: 22992kr
Överskott efter schablonavdrag: 17244 kr
Överskott efter egenavgifter och skatt: ca 13000 kr (beroende på exakt skattesats)

År 3: Som år 2

Totalt efter 3 år: ca 32000 kr skattat och klart…

Nu har jag säkert missat något när jag sitter på tåget och inte kan tänka… Men det överlåter jag åt någon annan att rätta….

Edit: såg direkt att jag råkat knapp fel på ett par ställen...
 
Vet inte vad du får 58% från, så mycket skatt betalar du inte.
.

Räknade egenavgifter 28% plus kommunal skatt 30% =58% men det var ju tydligen helt åt fanders. Suck. Känns så rörigt hur mycket jag än försöker läsa mig till på skatteverket osv. En stunden känns det enkelt och nästa helt obegripligt.
 
Du säger att du kommer ha en startkostnad på ca 15000 kr inkl. moms, samt 1260k/år inkl moms i mjukvarukostnader… Var kommer de andra 3000 kr från?

Kostnad för bokföringsprogram och ev hjälp från bokföringsbyrå.


År 1:
Inkomster: 24000kr
Utgifter: 12000kr + 1008 kr
Resultat: 10992 kr
Överskott efter schablonavdrag: 8244 kr
Överskott efter egenavgifter och skatt: ca 6200 kr (beroende på exakt skattesats)

Vad innebär schablonavdraget och vad beräknas det på?

Hur beräknas egenavgifterna, läste mig till 28% på skatteverkets hemsida. Om sen kommunal skatt på 30% ( trodde jag) men jag använder uppenbarligen helt fel siffror...vad är då korrekt?


jag är helt klart på tok för dåligt insatt. Frilans finans känns ytterst lockande. Gha!
 
Räknade egenavgifter 28% plus kommunal skatt 30% =58% men det var ju tydligen helt åt fanders. Suck. Känns så rörigt hur mycket jag än försöker läsa mig till på skatteverket osv. En stunden känns det enkelt och nästa helt obegripligt.

Du är inte helt åt fanders, problemet är bara att du räknar på fel belopp.

Du ska beräkna både inkomstskatt och egenavgifter på vinst minus egenavgifter. Det är lite moment 22 över det hela, men lösbart.

Skatteunderlag = Vinst - Egenavgifter
Egenavgifter = Skatteunderlag x 28,97 %
Kommunalskatt = Skatteunderlag x kommunalskattesats
Netto = Vinst - Egenavgifter-Kommunalskatt

Om vi slår samman alla dessa formler så blir det så här:

Vid 30 % kommunalskatt:
Netto = Vinst x 77,54 % x 70 %

Vid 33 % kommunalskatt:
Netto = Vinst x 77,54 % x 67 %
 
Du är inte helt åt fanders, problemet är bara att du räknar på fel belopp.

Du ska beräkna både inkomstskatt och egenavgifter på vinst minus egenavgifter. Det är lite moment 22 över det hela, men lösbart.

Skatteunderlag = Vinst - Egenavgifter
Egenavgifter = Skatteunderlag x 28,97 %
Kommunalskatt = Skatteunderlag x kommunalskattesats
Netto = Vinst - Egenavgifter-Kommunalskatt

Om vi slår samman alla dessa formler så blir det så här:

Vid 30 % kommunalskatt:
Netto = Vinst x 77,54 % x 70 %

Vid 33 % kommunalskatt:
Netto = Vinst x 77,54 % x 67 %

Snälla säg att det finns bokföringsprogram som räknar ut allt det där åt mig! För mig som aldrig sysslat med sånt här så känns det fantastiskt rörigt och obegripligt!
 
Att ha enskild firma är inte speciellt komplicerat. Håll reda på alla kvitton o använd ett enkelt bokföringsprogram. Det kostar typ en tusenlapp (inte en tusenlapp om året).
 
Att ha enskild firma är inte speciellt komplicerat. Håll reda på alla kvitton o använd ett enkelt bokföringsprogram. Det kostar typ en tusenlapp (inte en tusenlapp om året).

Har fått till mig att man så gott som aldrig klarar sig utan bokföringsbyrå. Kostar ju en slant det med? Har försökt googla fram sådana för små företag men små i deras värld tycks kosta runt 10 000 om året?

Vill ju göra så mkt som möjligt själv men ni ser ju hur bra jag är på det här! Hur långt hjälper ett bokföringsprogram mig? Vilket program ska man använda? Finns så gott som alla prisklasser har jag märkt. När behöver man bokföringsbyrån?
 
Gå till det NyföretagarCentrum som ligger närmast och få hjälp gratis. Dom reder ut begreppen kring F-skatt och moms. Vilken skatt du ska betala kommer Skatteverket att räkna ut åt dig. Vad du behöver uppskatta innan du startar är vilket överskott du kommer att ha under året. Med den uppgiften plus allt annat som påverkar din skatt, som ev andra inkomster osv så skickar dom inbetalningsuppgifter om vilken preliminärskatt du ska betala varje månad. Man kan såklart aldrig veta hur stort överskottet kommer att bli, men man gissar och ändrar sedan om man ser att det inte stämmer. Allt detta gör du på www.verksamt.se .

Om du räknar med att drygt hälften av vinsten blir kvar efter skatt så blir du i alla fall inte besviken :)
 
Att göra bokslut för enskild firma klarar vem som helst, med hjälp av ett bokföringsprogram. Med ett AB är det lite krångligare, men även det går.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.