Annons

Friläggning med alfakanaler...

Produkter
(logga in för att koppla)

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Håller på att frilägga några porträttfoton med detaljer såsom hår mm. Läste en "kurs" i en fototidning där friläggning kunde göras med alfakanaler för att få med så mycket hårsom möjligt. Efter 2 dagars kämpande ger jag snart upp, får det inte till att funka. Har cs3. Duplicerar den blåa kanalen i fotot, väljer använd bild och höjer upp kontrasten i kanalen för at frilägga konturerna. När jag är klar med kanalen så väljer jag montera för att få in en helt vit bakgrund istället. Nu finns det två lager, den vita bilden som jag vill ha som bakgrund efter friläggningen, samt bakgrundslagret med kanlerna rgb. Sedan vill jag läsa in den duplicerade blå kanalen som markering och sedan lägga till lagermasken i den nya bakgrunden. Men fastnar när jag ska läsa in kanalen som markering i det nya lagret. Kommer ingen vart. Någon som har något tips?
 
Googla upp en tutorial. Det lär ta en halv minut och vara bra mycket mer lättbegripligt än x antal sågningar från funktionsonanister och viktigpettrar här på FS. :)
 
Börja att kopiera bakgrundslagret (så att du inte råkar skada ditt orginal) genom att dra bakgrundslagret till ikonen för nytt lager längst ned i lagerpaletten.
Fortsatt med att klicka på Channels/Kanaler i lagerpaletten och kopiera den kanal som innehåller störst kontrast i svåra områden (typ hår).
Öka kontrasten genom att använda curves/kurvor, levels/nivåer, penslar med blandningslägen eller andra kreativa funktioner.

När du kommit så här långt så cmd-/ctrl-klickar du på alfakanalens (kopian av den kanal du kopierat) thumbnail för att läsa in den som en markering. Med markeringen aktiv så växlar du tillbaka från Channels/kanaler till den vanliga lagerpalettet genom att klicka på Layers/Lager och klicka på ikonen för att skapa en ny lagermask. Du finner den ikonen längst ned i lagerpaletten och den ser ut som en frontmatad tvättmaskin. En ruta med en prick i alltså.

Lägg nu till ett nytt lager under detta frilagda lager för att få den bakgrund du vill ha. Exempelvis ett vitt lager.

Om du nu inser att du råkat frilagga fel del av bilden (motivet är borta men bakgrunden kvar) så gör det inget. Klicka isf på lagermasken till ditt frilagda lager och tryck cmd-/ctrl-I för att invertera den, och vips så syns det som var dolt och den som tidigre syntes är ny döljt.

Hoppas detta kan hjälpa något, men får du problem så är det bara att du hör av dig så ska jag försöka hjälpa dig vidare.

//D
 
... Du finner den ikonen längst ned i lagerpaletten och den ser ut som en frontmatad tvättmaskin. En ruta med en prick i alltså ..

Den var bra:D bra guide i övrigt med!

ett annat tips kan vara att öka kontrasten efter att man har gjort masken, då ser man tydligt vad ens ändringar har för effekt. det är bara att markera lagermasken genom att klicka på den och köra vilken justering/pensel man vill använda. precis som man skulle gjort i kanalen annars.

/FLiP
 
Tackar och bockar för svaren och länkarna!! :) Vad skulle man göra som glad hobbyfotograf utan denna eminenta sida och dess medlemmar! Nu skall jag försöka få till friläggningen igen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.