Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilägga bilder och skapa skuggor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Kan man i Lightroom 4 frilägga en bild, ex. en produktbild fotograferad med vit bakgrund. Kanske en schampoflaska som ska ut på en hemsida där man endast vill ha med flaskan, alltså få en helt vit bakgrund och ev. en transperant bakgrund så endast flaskan är i bild?

http://www.lyko.se/sv/artiklar/herr/harvard-4/harvard-6/lanza-urban-molding-paste-x2.html

Går det sedan att skapa skuggor likt de i länken?

NIcke

Det undrar jag med...Hur gör man? Hoppas någon orkar svara ;-)

Lightroom är inte gjort för sådana saker, det är Photoshop som gäller.

Okej, så då är det ren bildbehandling av foton som gäller här då...
CS6 är ju bara så dyrt, ligger ju på strax under 10.000:- och då vet jag inte vilka verktyg som finns med...

Skulle behöva göra sådant som beskrevs ovan, samt kunna skapa egna grafiska föremål/logotyper etc...

Okej, så då är det ren bildbehandling av foton som gäller här då...
CS6 är ju bara så dyrt, ligger ju på strax under 10.000:- och då vet jag inte vilka verktyg som finns med...

Skulle behöva göra sådant som beskrevs ovan, samt kunna skapa egna grafiska föremål/logotyper etc...

Japp, det är dyrt. Ska du skapa grafik, loggor, kanske layouter mm. Så får du köpa hela CS sviten och då kostar det runt 25000.

Annars kan du testa Gimp som är ett gratisprogram och liknar Photoshop, men vilka möjligheter till friläggningar det finns vet jag inte.

Japp, det är dyrt. Ska du skapa grafik, loggor, kanske layouter mm. Så får du köpa hela CS sviten och då kostar det runt 25000.

Annars kan du testa Gimp som är ett gratisprogram och liknar Photoshop, men vilka möjligheter till friläggningar det finns vet jag inte.

Jaa, jo GIMP har jag men begriper inte riktigt detta och sen har jag ju en bok som behnadlar photoshop... synd att man inte har råd jus tnu för den sviten...

Pixlr

Du har även onlineverktyget Pixlr som liknar Photoshop väldigt mycket i gränssnittet.
http://pixlr.com
Helt gratis och smidigt, naturligtvis mer begränsat... men fungerar i nödvärn.

Annars har ju Adobe släppt Cs2 för gratis nedladdning, fungerar rätt så bra, visst saknas några av de mest avancerade och nya funktionerna.. Fördelen är ju att det knyts ihop med LR4 så man kan öppna direkt i PS från LR

Vet dock inte hur licensen ser ut för att använda den för kommersiellt bruk :)

Annars har ju Adobe släppt Cs2 för gratis nedladdning, fungerar rätt så bra, visst saknas några av de mest avancerade och nya funktionerna.. Fördelen är ju att det knyts ihop med LR4 så man kan öppna direkt i PS från LR

Jasså? Har du länk eller räcker det att söka på CS2 på Adobe's hemsida?
Jag ska främst ha detta för att kunna producera ett exempel för ett ev. jobb. Blir resultatet bra så kommer Photoshop att tillhandahållas av arbetsgivaren ;)

Den lär inte få användas kommersiellt då den nedladdningen bara är till för de som redan äger en betalad licens, se till exempel HÄR.

Visst funkar det, men det är tekniskt sett detsamma som att använda ett piratat program.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar