Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frantiden och EX-blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Hur framtidssäkra anser ni att EX-blixtarna är? Om jag har förstått det rätt, fungerar EXarna även med Mark 2s och 20Ds TTL-mätning. Finns det något som tyder på att de närmaste årens versioner av kameror från Canon kommer att kräva en ny blixttyp. Jag funderar på att investera i en EX Twinlite, men med det nästintill obscena priset på den blixten vill jag gärna kunna använda den även till nästa kameramodell (och då tänker jag åtminstone på modellen efter 20D).

Canon har bara "bytt" system en gång innan (från EZ till EX) iom införandet av E-TTL. Jag ser inget som skulle förändra systemet vänsentligt de närmaste åren. E-TTL II sitter i kameran och har inget med EX-blixten att göra. Det som händer nu är att de nya EX-blixtarna tar hänsyn till den effektiva brännvidden beroende på FOV Crop, samt att vitbalanseringen blir mer exakt.

Jag tror också att dagens system kommer att hålla länge. Canon har ju precis intriducerat E-TTL II (som är kompatibelt med alla gamla EX-blixtar) och släppt en ny blixt, 580 EX.

Canon har klarat övergången till digitalt och har ett konkurrenskraftigt blixtsystem, så du kan nog vara lugn.

Tack för svaret, Jeppe. Ja, ingen av delarna är ju något som påverkar användandet av en Twinlite påtagligt (om ens något). Hur fungerar vitbalansering och blixtfoto tillsammans (eller tänker jag helt fel, det känns som om blixtfoto inte skulle innebära några problem för vitbalansering)?

edit: Du hann mellan, Magnus, men tack till dig också. Då är det bara priset att fundera över!

Jag har aldrig upplevt vitbalanseringen som ett problem med blixt, men nu ska det vara ännu exaktare. bra vid produktfoto.

Jag skulle dock vilja ha en blixt med variabel färgtemperatur så att blixten följde kamerans vitbalansering så att man kunde få helt rena färger vid blandljus.

Nikon levererar med färgade färgbalansfilter till sina blixtar och det finns även färgade omnibounche att köpa.

Om jag förstår dig rätt, Magnus, handlar vitbalanseringen och blixtproblemet om när man använder konstljus och upplättningsblixt. Om man krämar på rejält med blixten eller har blixten som upplättning i en dagsljussituation borde det vara ett minimalt problem, eller?

Kul att någon mer hade tänkt den här tanken före mig :)
Ännu verkar ingen ha löst den tekniken.

/ Kalle

Det var en gammal tråd du hittat.

Nikon har gjort en prototyp på en blixt med variabel blixttemperatur. Den använder en lcd-paneler som färgar ljuset. Problemet är att temperaturen blir så hög att man bra kan ta en bild i minuten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar