Annons

Fransk fototävling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Undrar om PRIX HCB är en fototävling i Cartier-Bressons anda. Länken är i PDF-format under fliken Prix HCB men jag kan knappt läsa franska så jag förstår ingenting. men jag misstänker att det är en tävling och det stod om något datum i mars 2005 också. Kan någon vänlig själ som kan franska försöka översätta de viktigaste delarna och skriva lite om det. Vore kul om det vore en analog svartvittävling för mörkrumsbilder och om utlänningar fick delta.

Finns det ingen som kan franska och kan hjälpa mig lite ändå? Min dotter är inte hemma, annars kan hon lite grand. Snälla.......

Oh, tackar så rysansvärt! Visste att det fanns sådana finesser på nätet också men vet inte var man kan hitta det.

Verkar vara något för de som redan är etablerade och gjort något reportage i tidskrift eller liknande. Man ska dessutom ha en sponsor bakom sig och tävlingen gäller ett projekt som ska pågå en längre tid och sedan presenteras i en utställning. Man ska skicka in 10-20 bilder i ansökan och då också presentera sponsorn för det kommande projektet. Sedan väljer de ut den eller de som får pengarna till projektet. Verkar finnas 30 000 Eur att dela på för detta. Kanske ingen tävling för amatörer mao?

Graal skrev:
Finns det ingen som kan franska och kan hjälpa mig lite ändå? Min dotter är inte hemma, annars kan hon lite grand. Snälla.......

Jodå, franska kan jag! :)

1. Man måste egentligen sponsras eller stödjas av en stiftelse eller institut som skall förklara (kort förklaring på 1 sida) varför den stödjer kandidaten. Institut/Stiftelse kan vara Museum, Bildbyråer, Konsthögskola, Universitet, Tidning, mm

2. Kandidaten skall ha genomfört uppdrag eller större projekt i nära "reportageanda"

3. Kandidaten skall beskriva varför han/hon är värd att vinna prispengarna (max 2 sidor)

4. Kandidaten skall skriva en biografi som inkluderar alla hans/hennes erfarenheter av större vikt såsom utställningar, publiceringar, stipendier osv

5. Kandidaten skall presentera mellan 10 och 20 bilder (framkallningar, 30*40 störst)

6. Priset på 30 000 EUR skall användas till ett fotografiskt projekt som vinnaren måste genomföra senast September 2006.

mm

Graal skrev:
Verkar vara något för de som redan är etablerade och gjort något reportage i tidskrift eller liknande. Man ska dessutom ha en sponsor bakom sig och tävlingen gäller ett projekt som ska pågå en längre tid och sedan presenteras i en utställning. Man ska skicka in 10-20 bilder i ansökan och då också presentera sponsorn för det kommande projektet. Sedan väljer de ut den eller de som får pengarna till projektet. Verkar finnas 30 000 Eur att dela på för detta. Kanske ingen tävling för amatörer mao?

Nej, egentligen inte riktigt någon amatörstävling. Och det finns bara 1 vinnare (som vanligt...). Det jag menar är att det inte finns någon 2:a, utan bara en 1:a som får 30000 EUR att spendera på ett projekt som han eller hon annars inte kunnat genomföra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar