ANNONS
Annons

Framtiden för 20D och objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

pecci

Medlem
Vad tror ni om att gå och köpa en EOS 20D idag?
Är det en utgående modell? Spekulera gärna!
Kanske rent av Nikon istället?

Ni som har en sådan har ni lust att upplysa mig lite om hur den är, sånt som man inte hittar i tester. Alltså hur den fungerar ute i verkligheten, fukt, smuts, låser den sig ofta, missnöje. Problem, bra egenskaper mm.
Vad tipsar ni om lämpliga objektiv?
Har någon erfarenhet av kamera köpt utomlands med världsgaranti, hur tar tillverkaren hand om det här hemma?
Kommer att resa till Hong Kong snart och har fått lite priser där: Huset HKD 10.620, EF 17-40 4L USM för 5.450.
1 HKD är ca 1 SEK

Mycket tacksam för alla sorters svar även till [email protected]

Mirko

Står står väl iofs hur mycket om 20D redan på FS.

Även om 20D är ett år gammal ganska precis så är det fortfarande en väldigt modern kamera. Räkna inte med en efterträdare förrän under våren. Betänk också att motsvaranade Nikon (D70/D70s) är en äldre konstruktion.

20D klarar hårt tufft professionellt arbete. Inget snack om saken. Visst är den inte tätad som 1D mark II, men hur många som helst kan vittna om att den klarar mycket ändå. Har inte hört talas om någon som fått sin 20D pajjad av regn.

Det som gör 20D unik bland konsument/semiproffs-modeller är att den är så snabb. 5 bilder per sekund är toppen för sport.

Det är möjligt att en efterträdare främst kommer att få större skärm och kanske inte så mycket mer.

Det enda som talar mot att köpa 20D är att 350D finns som har i stort sett samma finesser och exakt samma bildkvalitet - till ett betydligt lägre pris.

Det är ju så att objektiven har väldigt stor inverkan på vilka bilder du kan ta, mycket större än skillnaden mellan 350D och 20D. Därför tycker jag att man först ska titta på bättre objektiv innan man väljer en dyrare kameramodell.

Jag har precis skaffat en 20D och räknar med att slita på den i flera år.

Om man jämför med 350D som är ett mycket bra köp så finns det ändå skillnader.

Om man tänker framåt på kommande modeller så är ju fullformats kameror på gång som EOS 5D. Kanske kommer det en budgetvariant senare men förmodligen blir dessa kameror dyra.

20D, 350D och kameror med deras sensorstorlek tar högkvalitativa bilder som kommer att räcka långt en bra tid framöver.

Utvecklingen av optik går mycket snabbt. Man kan tänka sig att det kommer flera kompakta och relativt billiga zoomar för detta format, förhoppningsvis telezoomar. Varför inte drömma om en lätt och smidig 4/30-300mm eller något liknande?

20d räcker för några års slit, sedan kommer det nog en uppföljare där ef-s objektiv passar, så man behöver nog inte oroa sig för att de ef-s objektiv man har inte ska kunna användas. Det är två saker som gör 20d mer intressant än 350d, det är man kan välja slutartid och skärpedjup genom att vrida på respektive ratt, medan på 350d är det en ratt, samt den snabbare sekvenstagningen. Jag gillar tyngden, inte för lätt men inte brutalt tung. 350d är ju lättare men det blir ju nätt också, har man större fingrar så får vissa problem. Har ingen erfarenhet av Nikon, men jag gillar Canon.

Jag personligen har mycket svårt att tänka mig att jag kommer behöva ett nytt hus innan mitt har rasat ihop... iaf om vi tänker bildkvalitet.

350/20d piskar redan småbild rätt rejält och iochmd dess brusfria (i princip) iso400 piskas småbild rejält.

Till våren är en lång tid... skulle nog satsat på en 20d och hållit hårt i den.

Utvecklingen av tekniken i kamerorna går rasande fort. Priset sjunker på komponeneterna i takt med att processerna blir exaktare och volymerna ökar.

Den digitala eran av systemkameror har för konsumentbruk funnits sedan 2002. Det är blott några år och det har kommit ett stort antal modeller där priset 2002 låg runt 20 000:- och idag kan bättre kameror handlas till under 10 000:-.

Marknaden har ännu inte bestämt sig för om det ska vara sensorer i storlek av 24x18 mm eller 24x36 mm som ska bli standard framöver. Canon kommer med 5D för 30 000:- att prova hur marknaden reagerar. Sannolikt kommer det om ett halvår även en lillebror till 5D, som kommer att kosta under 20 000:-.

Jag bedömer att vi ytterligare ett par år kommer att se båda sensorstorlekarna på systemkameror, men även komapktkameror somm får större sensorer i storlek 24x18 mm. Andra förbättringar kommer att vara i energikonsumtion, bildkvalité och förmågan att hålla sensorn ren från damm. Megapixlarna kommer att vara tillräckligt många för att inte längre vara ett försäljningsargument.

Kameran EOS 20D från Canon kommer att väl fylla sin uppgift och kommer inte bli sämre av att utvecklingen går framåt. Du kommer att ha mycket glädje av den, om du idag tycker att den passar dig.

Jag bytte upp mig till 20D från 300D och däremellan var jag ägare till en 350D i fem dagar. Nu med 20D känns det som jag med jämnmod kan avstå nästa modell och vara nöjd med denna kamera åtminstone ett par år, dvs stå över minst en generation. Med 300D sneglade man hela tiden på bättre hus och 350D kändes inte bra. Jag håller inte med om att bildkvaliteten skulle vara likvärdig mella 20D och 350D. Den 350 jag hade fokuserade slarvigt och dom flesta av dom många bilder jag tog under dom dagarna jag hade den är tveksamma i skärpa. Jag gjorde fokustester med 350D och sedan med 20D och använde samma gluggar och fokuspunkten låg konsekvent närmare mitten på DOF med min 20D.
Jag hävadar alltså efter att ha provat en del olika att 20D är den bästa och faktiskt mest prisvärda kamera Canon tillverkat i konsumentklassen. Det är en mycket bra kamera som kan allt som betyder något och mer därtill, dessutom är den så snabb att man aldrig hindras av den.
Tittar på bilden här på väggen som föreställer mina barn, förstorad till 30X45 med full fotokvalitet i detaljerna så den tål att granskas på nära håll.
Enda nackdelen jag hittar är att on/off knappen är lite dumt designad och sitter avigt till, men det problemet är så litet att det inte bör påverka beslutat.
Köp den med sikte på att behålla den ett bra tag, stå sedan över nästa generation och köp till optik i stället. Visst är det rätt att man ska satsa på optiken, men det är inte så roligt med ny optik om man inte känner sig nöjd med huset.

JanOlofHärnström skrev:

Utvecklingen av optik går mycket snabbt. Man kan tänka sig att det kommer flera kompakta och relativt billiga zoomar för detta format, förhoppningsvis telezoomar. Varför inte drömma om en lätt och smidig 4/30-300mm eller något liknande?

Tycker inte att utvecklingen av optik går så snabbt. Canon har t ex. bara släppt ett fåtal gluggar med L på sedan 90-talet. Och inte skulle jag säga att det är så revolutionerande optiknyheter.. Den optik som är anpassad till APS fotmatet är ofta budgetoptik, om man räknar bort Nikons...

Min drömoprik är för övrigt en lätt fast 400/4 L med IS... mmm... som inte kostar 50 papp

JanOlofHärnström skrev:
Om man tänker framåt på kommande modeller så är ju fullformats kameror på gång som EOS 5D. Kanske kommer det en budgetvariant senare men förmodligen blir dessa kameror dyra.

RolandM skrev:

Marknaden har ännu inte bestämt sig för om det ska vara sensorer i storlek av 24x18 mm eller 24x36 mm som ska bli standard framöver. Canon kommer med 5D för 30 000:- att prova hur marknaden reagerar. Sannolikt kommer det om ett halvår även en lillebror till 5D, som kommer att kosta under 20 000:-.

Eos 5D är en budgetmodell... Sen kan man ju se 20D som en budgetmodell av 5D - de har väldigt mycket gemensamt.

Canon kommer att ha fullformat för proffs i framtiden och 1,6x (APS) för konsumenter. Det kommer därför en drös EF-S gluggar. 1,3 sensorn kommer att dö.

Nu finns det fem modeller på fyra nivåer i Canonsystemet. Det enda som saknas är en motsvarighet till analoga Eos 3000. Dvs en förenklad och billigare version av 350D.

Sen kommer det givetvis nya versioner. Kanske en Eos 50D och 500D och 5000D.... :) Förutom 1Ds mark II N och senare mark III:eek:rna...

Senast ändrad:
När det gäller köp utomlands så har cannon uppdelats i tre grupper. Generellt.. Asien Amerika Europa. Köper du den i Asien så gäller bara garrantin i Asien.. lite trist.. I stället kan jag rekommendera dej att köpa den via nätet i tyskland, finns massa trådar om det här å länkar.. Det är i stort sett samma priser plus att du får garranti som gäller i Sverige.

Jag tackar för det stor interesset, även om ämnet inte direkt är nytt!
Det blir nog en 20D under hösten, tyvärr tillhör inte jag den skaran hobbyfotografer som har mycket stålar. Så jag kommer att börja med ett objektiv som passar till mycket då hade jag tänkt 17-40/4 L USM, låter det som ett bra val?
Tänkte hoppa över EF-S i fall man en vacker dag vill låta en FF ta över.
Mirko

Jag har inte satsat på dyra L-objektiv utan har stannat vid mellanklassobjektiv.

Då är 20:ans låga brus ända upp till ISO 1600 perfekt. Jag använder också ISO 3200 och fintvättar med Noiseware om det behövs och bilderna har mycket mörka partier.

Just att man inte behöver vara rädd för höga ISO tycker jag är en av 20:ans starka sidor.

En perfekt kamera som räcker länge.

Det enda jag retar mig på är informationsfältet i sökaren som nästan är osynligt i solsken. Det borde automatiskt öka i ljusstyrka när kameran märker att det är mycket ljus.

Jag hade KM A2 en gång i tiden och de flesta satte på en gummituta på sökaren och det var perfekt för att avskärma solen. Försökte göra det på 20:an men det går inte.
Canon skulle göra om påsticksenheten till sökaren så att den skyddar mer och sälja det som "upgrade"

Det är den enda förändring jag tycker behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar