Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtida eller forntida konstruktioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
I a99-tråden i Sony-forumet har bl.a jag skrivit lite om mekaniska vs elektroniska fattningar. Då det inte är speciellt for Sony så startar jag denna tråd.
Som bekant införde Canon EF 1987 och är fortfarande ganska ensamma bland de sk. "Tjockkamerorna" Nikon, Sony o Pentax tittade mer i backspegeln än framåt då och har fölaktligen mekaniska kopplingar fortfarande trots helt elektronisk styrning. Det finns ju fler fabrikat som jag dock inte har full koll på.
Bakåtkompatibiletet är nu viktigt för dem som har utrystning tidigare, men blir en hämsko för nya användare. Lösningen vore ju en ny fattning tillsammans med en adapter som gav full användbarhet för äldre objektiv, vilket är lättare sagt än gjort.
För oss konsumenter vure det förståss bäst om allt kunde användas till allt, men en fastlagt standard är också ett hinder för ytterligare förbättringar.
Om Canon inte hade något val då FD-fattningen inte gick att kombinera med AF, som påståtts vet jag inte, men ställer mig lite tveksam till den uppgiften. Ibland behövs något radikalt, bra framåt men med problem bakåt, ett delemma som inte är helt lätt att ta ställning till.
Vad som händer fi framtiden återstår att se, jag tror nog inte att de äldre lösningarna överlever i längden, elektroniska fattningar blir billigare och att olika tillverkare har olika mjukvaror kommer säkert att kunna överbryggas.

Eftersom jag tror att spegelösa kameror kommer ta över helt o hållet förr eller senare så tror jag att alla gamla tjockkamera-fattningar också kommer dö ut. Objektiven som hör till kommer däremot inte dö ut eftersom det finns alldeles för många gamla bra sådana. :)

Canon har en adapter för EOS EF-fattning till sin spegellösa APS-C kamera.
De borde haft en relativt långsiktig planering när de lanserade den kameran.
Jag antar att det går att göra ungefär likadant med en FF-sensor (fullformat) i kameran.

Synd att kameran är för dyr, det vore kul att ha en sådan.

EF-M-fattningen är dock för liten för att fungera på en småbildskamera, så Canon måste hitta på ytterligare en fattning om de gör en spegellös småbildskamera.

Och jag som trodde att själva grejen var att kunna använda EF-objektiv på ett litet spegellöst hus... grundlurad med andra ord.

EF-M-fattningen är dock för liten för att fungera på en småbildskamera, så Canon måste hitta på ytterligare en fattning om de gör en spegellös småbildskamera.

Nej, det måste de inte alls om de väljer Pentax väg, men det kan vara en fördel med en ny fattning. Den behöver i så fall bara direkt föra över de elektriska kopplingarna, resten kan sitta i kameran.

Men Olympus har visat att det kanske inte är optimalt att använda gamla objektiv som har gjorts för fasavkännande AF, även om det kanske går att byta firmware i optiken så att det stämmer med kontrastavkännande AF. För att fungera väl med kontrastavkänning krävs ett helt annat arbetssätt än det som Canon har valt i sina objektiv till DSLR. Sony har överbryggat problemetmed en adapter som innehåller kontrastavkänning, men det finns nackdelar med den tekniken också.

Vi får nog vänja oss vid att det kommer nya fattningar till nya kameror, och det har egentligen ingenting att göra med om det är elektriska eller mekaniska kopplingar till olika funktioner. Nikon och Pentax har valt att behålla något av mekaniken, men i längden är mekaniska lösningar ohållbara när de kan ersättas med elektriska. Det är därför spegeln kommer att försvinna, och därmed också spegelhuset och prismasökaren, vilket ger andra förutsättningar för formgivning, så som Olympus, Panasonic, Fuji, Sony och Samsung har visat. Nya användare har inte så stort behov av gammalt glas att det är avgörande för marknasföring av nya och förhoppningsvis bättre produkter.

Men Olympus har visat att det kanske inte är optimalt att använda gamla objektiv som har gjorts för fasavkännande AF, även om det kanske går att byta firmware i optiken så att det stämmer med kontrastavkännande AF. För att fungera väl med kontrastavkänning krävs ett helt annat arbetssätt än det som Canon har valt i sina objektiv till DSLR. Sony har överbryggat problemetmed en adapter som innehåller kontrastavkänning, men det finns nackdelar med den tekniken också.

Nikon och Sony (och kanske fler?) har kameror där bildsensorn har inbyggda fasdetekterande AF-detektorer. Ingen spegel behövs alltså. Det borde finnas förbättringspotential på sånt eftersom det är ganska nytt.

Pentax har ingen digital småbildskamera, så jag är lite fundersam på vad du menar.

Antagligen menar han det faktum att Pentax använder sin vanliga fattning på deras apfula spegellösing :)

Det är inte en särskilt bra lösning enligt mig eftersom kameran inte kan göras liten, men den hade ju inte behöva göras så ful som Pentax gjort.

Och jag som trodde att själva grejen var att kunna använda EF-objektiv på ett litet spegellöst hus... grundlurad med andra ord.

Som Per skrev så går det med adapter, men EOS-M tycker jag känns lite som en ganska dyr instegsmodell - det kommer nog fler dock.

Det finns för övrigt adaptrar för att använda EF-objektiv på NEX också om man är lagd åt det hållet :)

Antagligen menar han det faktum att Pentax använder sin vanliga fattning på deras apfula spegellösing :)

Det är inte en särskilt bra lösning enligt mig eftersom kameran inte kan göras liten, men den hade ju inte behöva göras så ful som Pentax gjort.

Helt korrekt. Jag undrade faktiskt vad det var när jag på MediaMarkt såg deras gula vaddetnuär med gluggen som är som ett kamerahuslock. Det såg inte ut att vara riktigt på allvar. Jag tror att man har en god chans att slippa be folk säga omelett eller cheese när man har en sån. Det räcker nog med att säga "titta på min kamera". Men risken är väl att folk viker sig dubbla eller lägger sig på golvet i skrattparoxysmer om de inte är så artiga att de bara ler.

Fast med en sådan lösning så har man inte vunnit så mycket storleksmässigt på att göra kameran spegelfri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar