Annons

"frammkalla" Polaroidfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

m.lindqvist

Medlem
Har en fråga som inte passar i detta forum egentligen men det är ju trots allt en efter exponeringen fråga.

Har börjat fota en hel del med polaroid, Holga med polaroidbakstycke. När jag plåtar svartvit är det tämligen enkelt att styra exponeringen, man kan tex. överexponera lite och överframmkalla för att öka kontrasten. Men när jag plåtar färg känns det mycket mer osäkert på resultatet. Väldigt ofta får hela bilden en hinna över sej. Ofta går den i en blå ton. Vet inte om det här beror på att jag slarvar med frammkallningstiden. Har nästan aldrig frammkallat/kopierat färg i mörkrum så jag förstår inte riktigt processen.

Någon som har några förslag om vad som är fel?
 
Det är de tabellerna jag följer. Men kanske inte så noga :) Som sagt; med s/v film kan jag styra resultatet genom att väga exponeringen mot framkallningstiden och på så sätt öka/sänka kontrasten. Men eftersom att jag nästan inte arbetat med färgfilm förut så vet jag inte hur filmen ragerar på denna behandling. Kan den färgade hinnan på bilderna bero på felframkallning? I och för sig är den enkel att få bort i Photoshop, men det kan ju vara kul att ha original som ser bra ut...

/Mathias
 
Den vanliga färgprocessen liknar inte alls polaroidprocessen.

Polaroid är en positiv process.

Vill du ha bra orginal skaffa en riktig kamera:)
 
Ok, då kanske det börjar klarna lite...

Vad som är bra original sitter i betraktarens öga antar jag. Jag gillar bilder med holgakänsla men det betyder inte att bilderna ska va dåliga. Det är skillnad på anorlunda och dåliga... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.