Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Framkalningstid?
- Trådstartare VW-55
- Start datum
bellasoda
Aktiv medlem
Jag tänkte framkalla en Ilford delta 400 i D-76. Jag brukar alltid följa tabeller vad det gäller tider och temp. Men tänkte kolla om någon vet om man får bättre eller annat resultat om man kör andra tider? Någon som har några rekomdationer/ideer?
En vanlig orsak till att ändra tiden är om man vill push/pull-framkalla, eller pressa brukar man vanligtvis kalla det på svenska. Om du till exempel fotar med kameran inställd på ISO 1600, när du fotar på en film med ISO 400, så ökar man framkallningstiden med c:a 50 %, (eller någonting liknande beroende på val av film, framkallare och dylikt).
Om du däremot ändrar tiden med låt säga 50 % upp eller ner, utan att förändra exponering, så kan effekten antagligen närmast liknas vid över-/underexponering med 2 steg. Jag är inte riktigt säker, men jag tror att denna effekt är ganska meningslös i de flesta sammanhang då det bara förstör bildkvalité.
När det handlar om temperatur så handlar det nog om någonting i samma stil, skulle jag gissa.
Mvh
Tommy
Graal
Avslutat medlemskap
Tabellerna gäller ofta framkallning till normalkontrast för normalkontratsmotiv, och för kopiering i diffusljusapparat. Det finns alltså inga tider som under alla förhållanden är de rätta. Dessutom framkallar vi på olika sätt, olika agiteringsmönster och med olika dosor, vilket kan ge olika tider.
Generellt sett bör man öka sin framkallningstid något vid lågkontrastmotiv och minska den vid högkontrastmotiv. Framkallningstiden styr alltså kontrasten i negativet. Även kornigheten blir tydligare och ngt grövre vid ökad framkallningstid och motsatsen vid minskad. Framkallningstiden påverkar också mest i högdagrarna på så sätt att en ökning gör dom tätare/vitare medans skuggorna påverkas mindre. I skuggorna ger exponeringsförändringar störst verkan.
Generellt sett bör man öka sin framkallningstid något vid lågkontrastmotiv och minska den vid högkontrastmotiv. Framkallningstiden styr alltså kontrasten i negativet. Även kornigheten blir tydligare och ngt grövre vid ökad framkallningstid och motsatsen vid minskad. Framkallningstiden påverkar också mest i högdagrarna på så sätt att en ökning gör dom tätare/vitare medans skuggorna påverkas mindre. I skuggorna ger exponeringsförändringar störst verkan.
lars_w
Avslutat medlemskap
Jag tänkte framkalla en Ilford delta 400 i D-76. Jag brukar alltid följa tabeller vad det gäller tider och temp. Men tänkte kolla om någon vet om man får bättre eller annat resultat om man kör andra tider? Någon som har några rekomdationer/ideer?
Jag kan rekommendera denna sida där har Du alla tider och De flesta framkallare även dessa som är utgångna.
http://www.digitaltruth.com/devchart.html
Jag har kommit fram till att tiderna är lite för långa ta bort ca 10-15% och späd åtminstone 1+1 Själv använder jag 1+2 om det blir N-1 & N-2 framkallning. Framkallaren som jag använder är D-76.
Hoppas detta hjälper Dig.
Lars//