Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningstid för Efke KB-100???

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathew

Aktiv medlem
Är det någon som vet vilken framkallningstid det är som gäller för Efke KB-100?

De vätskor jag använder är:
FR-4 = ej utspädd
Kodak D-76 = ej utspädd

D-76:an är mycket använd och sliten så jag vill i första han veta tiden för FR-4 vätskan

Någon som vet??? Är ganska brådskande

Mvh Mattias

När jag använde D-76 1+1 för Efke 100, framkallade jag i 9 minuter i 20ºC.

FR-4 vet jag dock inget om. Tror inte ens att jag har receptet. För FR-14 är dock tiden 10 min i 20ºC.

Varför inte köpa mer D-76?

Det har löst sig. Det är på skolan som jag framkallar så jag kan inte köpa ny D-76. Men de hade påsar sådet var bara att blanda nytt.

9 minuter. låter bra det. men är det inte så att en ISO-100 film ska framkallas kortare tid än en ISO-400??

ISO 400 framkallar vi i 8 minuter.

Det finns ingen framkallningstid som gäller för en viss film. Visst finns riktvärden men varje fotograf har en utrustning och ett framkallningssätt som påverkar resultatet. Dessutom varierar kontrasten i motiven från gång till gång och därför är det rätt att också variera framkallningstiden för samma film vid olika tillfällen för att få ett negativ med normal kontrast varje gång. En annan faktor att ta hänsyn till är vilken typ av förstoringsapparat du använder när du kopierar. För diffusljusapparater (färg- eller MC-huvud) krävs lite längre framkallningstider för att få samma bildkontrast (med samma filtrering/pappersgradation) som vid kopiering med kondensorapparat.

Själv tycker jag att Andersson/Osvalds tabeller stämmer ganska bra. De rekommenderar 9.30 för motiv med normalkontrast och kondensorapparat med KB 100/21 och D-76 1+1 (agitering första halvminut samt därefter 5 sek per halvminut vid 20 gr). För diffusljusapparat blir motsvarande tid 12.00.

Mathew skrev:
Är det någon som vet vilken framkallningstid det är som gäller för Efke KB-100?
Som sagt... kolla alltid Digital Truth. Jag är inte så van vid Efke KB100 men jag framkallade en så sent som i måndags, 10 minuter i 20-gradig D76 1:1, 10 sekunders agitering varje minut. I efterhand kan jag tycka att det var lite för kraftig framkallning med tanke på att det var högkontrastmotiv.

Annars är jag på jakt efter tider för Efke KB 100 i HC 110. Jag har inte hittat något vettigt men det verkar ligga runt 14 minuter eller så (dil. B, 70F). Andra förslag?

jpersson skrev:
Annars är jag på jakt efter tider för Efke KB 100 i HC 110. Jag har inte hittat något vettigt men det verkar ligga runt 14 minuter eller så (dil. B, 70F). Andra förslag?

Tja, det är ju en film som inte kostar skjortan precis, så gör egna tester! Du kan ju fota halva rullen och framkalla den snutten. Testa gärna med att fota -3, -2, -1, normalt, +1, +2, +3 och sedan framkalla i den tid du räknat ut, 14 minuter, och se vilken ruta som blir bäst. Blir t.ex. -1 rutan bäst och den normalt exponerade rutan något överframkallad, så drar du ned tiden med runt 15-20 % nästa gång. :)

Skulle du jämföra Efke 100-negativen med en APX 100 så ser du att Efke klarar under- och överexponeringar bättre. Det är faktiskt stor skillnad!

J. Patric skrev:
Tja, det är ju en film som inte kostar skjortan precis, så gör egna tester!
Jo men det är skönt att ha något att utgå ifrån. Jag har gjort några snabba sökningar på nätet och hittade faktiskt bara ett förslag på den kombinationen. Man skulle kunna misstänka att det är en dålig kombination men den som lever får se :)

ANNONS