Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningskostnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan alla!

Jag har några rullar som jag skulle vilja framkalla snabbt, vad brukar entimmes framkallningar gå på?

tack på förhand!

/Anders

väldigt olika....

Beror nog väldigt mkt på VART du väljer att framkalla... I gävle finns det entimmes från 49 kr till 169 kr... så..
169 kr på fotobaren, har aldrig lämnat in där själv men de som gjort det är oftast nöjda, 49 kr på fotosnabben, och då ingår fingeravtryck på negativen.... ;)

//Malin

Vi har nog bara ett ställe i Mariestad och det är expert... Var brukar de ligga på i prisklass?

/Anders

är det inte bätte att du ringer dit eller går dit och frågar?

eller är det Så bråttom?

:)

Nejdå (inte så bråttom)... tänkte lämna in imorgon, ville bara ha lite koll på vad det kan tänkas gå på.

/Anders

fotoquick tar 39 spänn för att framkalla en film (färg)

och 154 kr om du ska ha kopior ( 36 stycken)

Fingeravtryck och repor på negativen är vanligt bland de 1-h labb jag provat. På kopiorna finns det sådand som inte finns på negativen, som kopierade hårstrån och annan smuts. Fast de är ju klart man betalar mycket för snabb framkallning och kopiering och labben står i en publik miljö med allt vad smuts och damm heter. Personalen springer och tar emot kunder och samtidigt ska de hantera film. Jag har aldrig sett någon som jobbar på et snabblabb använda t ex skyddshandskar på händerna för att inte sjkada kundens film.

Konstigt att dessa problem aldrig förekommer på diafilm som framkallas i centrallabb.

En annan fundering som kanske inte hör till ämnet, är varför denna processindustri som framkallning är kallas för labb, då det knappast är forskning som sker...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar