Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallnings kostnader...

Produkter
(logga in för att koppla)

martinblomberg

Aktiv medlem
Hejsan!
Det är så här att jag precis har börjat fotografera. Nu när jag framkallat min första film insåg jag ett stort problem: Kostnaderna! Är det nån som vet ett bra alternativ för att slippa betala hutlösa priser???

MVH. Martin

Framkalla själv blir ju rätt mycket billigare. Vet inte hur svårt/billigt det är med färg men s/v är busenkelt..

Framkalla själv blir väl oftast inte billigare? Bara papper kostar ju från 1,50 styck! Sen ska man ha en massa annat också, dessutom tar det en himlans massa tid..

Fotografera Dia, 50-60kr rullen och 36kr framkallning, Montera de dior du tycker är bra och ev, köra papperskopior på

Så gör jag :)=

Jo du har rätt. Jag tänkte bara på filmframkallningen.. Fast det går ju att scanna och få billiga digitalkopior om man framkallar filmen och äger en negscanner.

Jag efterbeställer nästan alltid digiprints, Även från dia och neg.

Då kan man göra lite "SMÅ" ändringar i PS och justera den lite, och få en toppen kopia för en bråkdel av vad det kostar att få en "vanlig" kopia

Ex, En 50*50 kopia på Stefans foto i Göteborg med vissa framkallnings ändringar kostar 500kr

en digiprint 50*70 kostar 159, i vissa fall billigare..

Svårt val??

Adamlid skrev:
Fotografera Dia, 50-60kr rullen och 36kr framkallning, Montera de dior du tycker är bra och ev, köra papperskopior på

Så gör jag :)=
Fast det kostar 26kr att få diorna ramade. Är det verkligen billigare att göra det själv?

Att framkalla s/v kan nog hamna under 10kr/rullen..

lotelo skrev:
Fast det kostar 26kr att få diorna ramade. Är det verkligen billigare att göra det själv?

Klart bättre att rama själv jämfört med att riskera få sönderrepade dior för att labbnissen missat göra rent maskinen.
Har gjort misstaget att låta rama en gång (på renommerat yrkeslabb i sthlm), och gör det inte igen.

Ramar du själv väljer du också vilka ramar du använder.

/Johan

Lotta: Jag vet inte hur duktig fotograf du är, Men jag tar sällan en 36:rulle med 36 perfekta bilder.

jag blir nöjd med kanske 10. Och 10 glasramar är inte så dyrt.

Jag är inte SÅ duktig. 2-5 på mina privata rullar blir kopior.

En tri-x kan man få för ca 30-35kr, framkallningen 10 kr och så scannern som måste till oavsett det är dia eller neg som ska ut på printern..

lotelo skrev:
Johan. Jag håller med. Frågan var ju om det blev billigare..

Det blir inte billigare om man måste åka tillbaka för att ta om bilder som labbet krashade.

Men visst om nu allt ska glasramas så blir det väl dyrt oavsett. Men labben klämmer väl i regel i diorna i plastramar typ GePe som väl ändå måste bytas till glasat.

Carl Johan skrev:
Framkalla själv blir väl oftast inte billigare? Bara papper kostar ju från 1,50 styck! Sen ska man ha en massa annat också, dessutom tar det en himlans massa tid..

Det beror på hur du räknar, men att framkalla sv/v hemma är billigt. Det du pratar om är kopieringen som både kostar och tar tid.

Initialkostnaden för hemmaframkallning kanske innebär en viss hög kronor som investeras i utrustning som framkallningsdosor, mörkrumssäck, spiraler, mätglas, termometer etc etc etc.
Jag räknar att du investerar 1500 kr i utrustning för att komma igång.
Använder du sedan kemi som står sig eller som är förnybar får du ekonomi även i kemin.

Utslaget på en högre årskonsumtion på säg 200 rullar borde framkallningspriset inte överstiga 10 kr / rulle. Detta jämfört med att soppa hos labb för c a 40-45 kr + moms.
Dvs det blir en rulle film per gång du framkallar en sv/v film hemma.

Slår vi ut det på en mera moderat årskonsumtion på 50 rullar per år kan man räkna med att framkallningspriset under det första året kan bli närmare labbpriset.

Såå,,, vad betyder då allt detta? Eftersom jag är ganska lost i fotovärlden förstår jag inte riktigt vad som är bra eller vad som är sämre... Fattar det som att framkallning hemma i någon form av mörkersäck är bäst. (???) Tack för svaren i alla fall!!

Mvh. Martin

martinblomberg skrev:
Såå,,, vad betyder då allt detta? Eftersom jag är ganska lost i fotovärlden förstår jag inte riktigt vad som är bra eller vad som är sämre... Fattar det som att framkallning hemma i någon form av mörkersäck är bäst. (???) Tack för svaren i alla fall!!

Mvh. Martin

Martin, det finns nog inget entydigt "bäst", det är helt enkelt upp till dina behov och din fotoekonomi. Det kommer att kosta pengar oavsett hur du än vänder dig.

Mitt resonemang som följer gäller framförallt negativ sv/v film.

Det finns olika för och nackdelar med att dels framkalla på labb och dels framkalla hemma.

Om jag skulle råda dig som nybörjare att börja framkalla t ex dina sv/v filmer hemma så måste du också ha det intresset och framförallt tiden att lägga ned i det. Fördelen med att framkalla själv är ju att du vad det lider och du förkovrar dig kan välja kemi efter behov. Du kan anpassa framkallningstider efter hur du har exponerat filmen, och du har bara dig själv att skylla om du står där med flammiga eller skadade neg.

Nackdelen med att göra det hemma är att du inte får några kontaktkartor eller kopior utan a) scanner eller b) lab eller c) tillgång till mörkrum. Dvs merkostnader.

Att framkalla på yrkeslabb gör att du får filmen framkallad och fixad och så slipper du bry dig mera om det. Du får även möjlighet att beställa kontaktkarta, råkopior eller kopior direkt i samband med framkallningen. Du betalar däremot för tjänsten, framkallning + kontaktkarta eller råkopior kostar drygt en hundring. Dvs merkostnader.

Nackdelen är att du inte får tillgång till att själv bestämma kemi och tid, du kan ange pressning etc men du tappar kontrollen jämfört med egenframkallning.

För att kort resonera lite kring Dia som tidigare gjorts så finns här kanske fördelen att det i de flesta fall är rimligast att framkalla dia på labb, att framkalla hemma käver att du har extrem kontroll över temperaturer.
Diafilmen är lite dyrare än vanlig negativ färgfilm, men du kan i gengäld verkligen se resultatet när du tittar på diorna över ljusbord eller liknande. Att låta rama eller inte är kanske en smaksak, men ramade dior tar en hel del plats och de ramar som sätts på i labben är ganska billiga och i det närmaste värdelösa.
Att framkalla dia på yrkeslabb kostar inte mera eller mindre än att framkalla annan film.
Att låta göra kopior från dia kostar inte heller mera eller mindre än från vanlig film, dock bör kopiorna göras på kunnigt labb.

Du kommer som du ser att ha utgifter hur du än vänder dig.
Ett sätt att minska dessa något över tid kan vara att fota sv/v och framkalla hemma, men detta förutsätter en grundinvestering och att du framkallar en hel del.

Aha.
Nu börjar saker och ting klarna. Skönt Johan att du tar upp såna här saker. Jag har aldrig fotat förr kan man säga, inte "på riktigt" i alla fall. Då ska jag kolla upp sv/v och ta reda på hur man går till väga. Tack för hjälpen!
/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar