Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkallning...

Produkter
(logga in för att koppla)

soulfool

Medlem
Jag fotar en del, och ofta svartvitt. Jag har tillgång till ett fotolab, men med väldigt gammal (och oftsast trasig) utrustning. Så ibland skickar jag istället in mina filmer. Då oftast till crimson.
Jag är jättenöjd med det jag får, men tycker att 120kr för framkallning+råkopior är aningen dyrt.
Finns det nån som vet några fler ställen som framkallar svartvit?

Skriv då alla ni vet i den här tråden? Allt av intresse... :)

mvh

Jag har inget svar på den direkta frågan men för att sparka igång tråden lite så frågar jag vidare..

Men framkallningen behöver du väl inget lab. för? Ett par rejält svarta plastsäckar, spiral och dosa etc så kan du väl framkalla?

Sen kan du verkligen granska och välja vilka bilder du ska kosta på att köpa tjänster för.

Det kanske inte passar för just dig men det var en fundering.

det är sant. Men jag vill liksom komma ifrån böket med framkallning själv.
Har en rätt bra skrivare... så jag kan tänka mig att få dem inscannade direkt från negativ eller nåt...

nån som vet nåt bra ställe?

Framkalla är inte speciellt bökigt enligt mig.

Då framkallnings-ställena måste också göra det för hand blir det dyrt, överallt.

Framkalla själv och scanna in neggen, det blir billigt och smidigt.

/Henri

Kanske lite fel del av landet men www.fotokungen.com framkallar och ger kontaktkarta för 59:- Går ju alltid att kolla om de har möjlighet att skicka.

Har personligen inget att klaga på gällande deras framkallning även om de tyvärr misslyckats någon gång med kontaktkartan, inga problem att få en ny dock

// Mats

henri: jag har inte tillgång till nån negaativscanner... därför söker jag nåt företag som framkallar min film och efter det scannar in negativen, för en billig penning.

Senast ändrad:
120 kr för framkallning av en svartvit småbildsfilm med råkopior i stl 10x15 tycker jag inte var dyrt. Enbart materialkostnad för att göra detta själv ligger på minst 50-lappen och då är inte någon kostnad för arbete eller utrustning som framkallningsdosor, skålar, förstoringsapparat etc. inräknad. Är du dessutom jättenöjd med vad du får finns knappast någon anledning att klaga. Men det är klart, vill du inte ha några råkopior utan bara scanna negativen så kan du givetvis komma undan mycket billigare genom att framkalla själv. Och då räcker det med en billig framkallningsdosa. Förstår inte resonemanget med att det skulle vara bökigt med att framkalla film. Möjligtvis krävs noggrannhet och träning för att få bra resultat men bökigt är det inte. Och du kan göra det i köket. Behövs inte ens ett mörkt rum om du har en speciell säck när du laddar filmen i dosan.

Nej visst... så bökig är det inte. Men jag har fortfarande ingen negativscanner.
På samma sätt som man vill få tvättat håret hos frisören (trots att det inte är speciellt bökigt att tvätta det själv hemma) vill man kanske skicka in filmen och betala för att få allt gjort och hemskickat. Inte konstigare än så.
Men vet ni inget ställe där man kan få framkallningn+negativinsvcanning (relativt billigt) förutom hos crimson?

soulfool skrev:
...På samma sätt som man vill få tvättat håret hos frisören (trots att det inte är speciellt bökigt att tvätta det själv hemma)...

Tvätta håret hos frisören??? Det har jag aldrig gjort. Finns det dom som gör det i dag? =)

Contax skrev:
Tvätta håret hos frisören??? Det har jag aldrig gjort. Finns det dom som gör det i dag? =)

Jorå. En del nya ställen kör det konsekvent, vare sig man vill eller inte. Jag hade tvättat på morgonen men de spelade ingen roll, Plosccch som var man dyvåt i knoppen.
Men de framkallar inte, bara sköljer.;-)

He he. Soulföol får flera glada förslag men mindre svar på hans fråga. Kommer nu någon och föreslår att du ska köpa en digitalkamera så får du väl svara #¤%&&¤##"#.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar