Annons

framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
har en lite fråga har precis börjat framkalla i mörkerrum hemma!! och drar åt mig all info jag hittar men nu undrar jag vad alla menar när dom skriver tex d 76 (1+1) vad menas med det inom parantes???
 
1+1 innebär att du tar en del av brukslösningen (det du blandat av pulvret) och en lika del vatten.
 
Langsor skrev:
har en lite fråga har precis börjat framkalla i mörkerrum hemma!! och drar åt mig all info jag hittar men nu undrar jag vad alla menar när dom skriver tex d 76 (1+1) vad menas med det inom parantes???

Att man späder 1 del färdigblandad D-76 konc. med 1 del vatten. Gör själv det och tycker det funkar fint. Filmframkallare använder jag inte mer än en gång då jag tycker att man ska vara noggrann med just filmen och då blir det ju lite billigare genom att späda 1+1.
Hälsn, Nils.
 
nils: går det inte åt ganska mycket kemí om du bara använder den en gång?

vad gör man med förbrukad kemi, lämnar till en fotobutik?
 
elin f skrev:
nils: går det inte åt ganska mycket kemí om du bara använder den en gång?

vad gör man med förbrukad kemi, lämnar till en fotobutik?
Om man blandar 1+1 går det åt ungefär 150 ml kemi i en Patersondosa för småbild. Det innebär att man kan framkalla 33 filmer med 5 liter arbetslösning. Vilket i sin tur innebär att varje framkallning kostar ungefär 4 kronor.

Den använda kemin lämnar man till kommunens återvinningsstation för farligt avfall, ofta på den närmsta bensinstationen.

Hoppas det inte blev något fel i uträkningen :)
 
D76 är billigare att använda som engångsframkallare i 1+1-spädning än att återanvända om man följer Kodaks kapacitetsupgifter för återanvändning. Och så blir det garanterat jämnt resultat. Återanvänder man så minskar ju kapaciteten för varje film som gått igenom vilket gör att man måste kompensera tiden.
 
elin f skrev:
nils: går det inte åt ganska mycket kemí om du bara använder den en gång?

vad gör man med förbrukad kemi, lämnar till en fotobutik?

När det gäller papperskemi så kan jag använda den ett par tre gånger om det inte går för lång tid pellan kopieringarna och om jag inte framkallat ut den kapacitét kemin har vid första tillfället. Dock är jag mycket observant på pappersframkallare. Jag upplever ibland att det redan efter 6-7 kopior märks att kapacitéten minskar.

När det gäller filmkemi så använder jag aldrig framkallare mer än en gång eftersom jag är mycket noggrann med att framkalla filmen till rätt kontrast och då kan man inte chansa med gammal framkallare. Stopp och fix kan jag använda ett par gånger såvida det inte går för lång tid mellan tillfällena.

Vad gäller förbrukad kemi så har Gustaf beskrivit hur man lämpligen bör gå tillväga.
 
okej så om man ta en burk me pulver och gör en färdig blandning som vad jag förstår är en liter så spär man det men en liter vatten då?

hur länge håller sig en sådan blandning utan spädningen då? i en tät bälg flaska !
 
Langsor skrev:
okej så om man ta en burk me pulver och gör en färdig blandning som vad jag förstår är en liter så spär man det men en liter vatten då?

Ja, och du menar nog rätt men skriver lite otydligt.
1 Gör brukslösningen, hellst ett par dagar innan den skall användas.
2 Ta ut den del av brukslösningen du behöver och korka igen flaskan.
3 Blanda det du har tagit ut i 1+1 och använd det, sedan slänger du bort det.

Langsor skrev:

hur länge håller sig en sådan blandning utan spädningen då? i en tät bälg flaska !

Om du kan hälla över det på en allt mindre flaska lufttätt så håller det mycket länge. Det är alltså luftens aggressiva syre som oxiderar framkallaren.

Själv använder jag perceptol och slänger den om den blir äldre än 4 månader. Är det viktiga bilder händer det att jag slänger den tidigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.