ANNONS
Annons

Framkallning TRI-X

Produkter
(logga in för att koppla)

noxerox

Ny medlem
Mitt första inlägg på listan:

Jag har hittat 15 exponerade rullar Tri-X i en kyl. Dom är troligen
allihop från 1988 och en rundresa i Kina jag gjorde då.
Skick oklart. Någon som kan tänka sig att framkalla och kanske
göra kontaktkopior? Och på nåt sätt kompensera i framkallningen för
åldern?
Pris?

Kontaktuppgifter nedan
/Dan
==================================

ROX-reportage AB
Dan Lindahl SJF
Kalshedsvägen 25, 423 73 Säve
[email protected] www.rox-reportage.se
031 960261 070 7367017

kan tänka mig att det finns trix motsvarande det som funkar med gamla slöjade papper. benzotriazol t ex och sedan skulle man ju kunna tänka sig någon slags blekning och återframkallning (för att få bort slöja) , också selentoning för högre kontrast. Kommer inte ihåg vilka som framkallade bilderna från Andreexpiditionen men tror att det till och med innefattade radioaktiva metoder. Det var i vart fall på en svensk institution. KAnske går att googla på det.

Jag har hittat 15 exponerade rullar Tri-X i en kyl. Dom är troligen
allihop från 1988 och en rundresa i Kina jag gjorde då.
Skick oklart. Någon som kan tänka sig att framkalla och kanske
göra kontaktkopior? Och på nåt sätt kompensera i framkallningen för
åldern?
Pris?

Kontaktuppgifter nedan
/Dan
==================================

ROX-reportage AB
Dan Lindahl SJF
Kalshedsvägen 25, 423 73 Säve
[email protected] www.rox-reportage.se
031 960261 070 7367017[/QUOTE]

Kommer inte ihåg vilka som framkallade bilderna från Andreexpiditionen men tror att det till och med innefattade radioaktiva metoder. Det var i vart fall på en svensk institution. KAnske går att googla på det.
Plåtarna scannades i en 3D-scanner av Proffskopia i Jönköping.
Men om jag kommer ihåg rätt var inte detta första försöket att skapa kopior man hade gjort det förr.
Skillnaden var just 3D-scannern som kunde plocka ut mer information ur plåtarna än äldre scanningsteknink.
Så fråga Proffskopia om man vill veta mer lr ring Grännamuséet.

Hertzbergs räddning av André-negativen

Plåtarna scannades i en 3D-scanner av Proffskopia i Jönköping.
Men om jag kommer ihåg rätt var inte detta första försöket att skapa kopior man hade gjort det förr.
Skillnaden var just 3D-scannern som kunde plocka ut mer information ur plåtarna än äldre scanningsteknink.
Så fråga Proffskopia om man vill veta mer lr ring Grännamuséet.

Man har ju som bekant bara en chans när det gäller att framkalla negativ, och den som lyckades framkalla negativen efter 30 år på Vitön var John Hertzberg (1871-1935). Han var assistent på Helmer Bäckströms institution för fotografi vid KTH. Det är ju framkallningen som är den verkliga bravaden, och ett misstag då kan inte repareras. Enligt Wikipedia-artikeln blev film-negativen (ja bilderna var tagna på rullfilm) kvar på KTH och skadades genom vårdslös förvaring. Vad Proffkopia gjort är att skanna de skadade negativen och restauera, ett arbete som inte behövts om man tagit tillvara det unika material som Hertzberg räddade.

När det gäller framkallning av Tri-x exponerad 1988 skulle jag till att börja med försöka se om Hertzberg publicerade sin metod, vilket i såfall bör ha skett omkring 1930, och därefter försöka få fram mer info om olika framkallningsämnens egenskaper - det är ju inte alls säkert att vanliga metol-hydrokinon framkallare är bäst. Därefter skulla jag provframkalla små bitar av filmen i olika framkallare för att få fram den lämpligaste.

Ju äldre filmen blir ju kraftigare blir slöjan. Slöjan kan ev. minskas med benzotriazol "Kodak Antifog 1" eller kaliumbromid. Nu har ju exponeringen skett för mer än tjugo år sedan, och tyvärr är den latenta bilden inte helt stabil den heller. Exponerad film har alltså sämre hållbarhet än oexponerad.

Cerl-Olof

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.