Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning = Missnöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

thorj

Medlem
Tänkte fråga er här som framkallar digitalabilder om ni har fått vita kaneter på era bilder?
Den vita kanten är ca 1cm i över och underkant.

Bilderna som jag framkallade var i storlekarna:
2240*1488 Tagen med min D70
2069*1291 Beskuren bild (D70)
2048*1536 Tagen med Dimage E323

Den enda bilden som var utan dom vita kanterna är den som hade upplösningen 2048*1536.

Varför blir det så?
Hade vissa tankar om att det kunde bli så på den som var beskuren men inte på dom som har standard upplösning..

Bilderna framkallades i storleken 20*27 och det står digitalkamera efter på fotolabo som framkallade bilderna.

I deras uppladdningsprogram så kan man ju tydligt se om det kommer att bli vita ränder och beskära bilden så att det inte blir det. Var det vita ränder när du laddade upp bilderna?
Sen har jag för mig att de bilder som heter "digitalkamera" är anpassade för kompaktkameror som ha annat förhållande.

Jag är inte hundra så slå mig inte om det är fel ;)

Greven, som aldrig fått vita kanter från Fotolabo utan är rakt igenom nöjd med dom.

När du beställer en bild har du tre alternativ att välja på:
-Fyll ut
-Fit in
-Beskär

Den exakta skillnaden är jag inte hundra på, men jag har för mig att "Fyll ut" förändrar bilden, liksom drar ut så att det ska passa. Fit in beskär inte bilden nånstans, men du kan få vita kanter. Beskär får du inga vita kanter men kan t.ex. kapa ett huvud på bilden om man har otur.

Anledningen till detta är att olika sensorer har olika format. Min 350D passar perfekt med 10x15, medans min ixus 400 hellre vill ha 11x15.

Så har jag förstått det iallafall. Kan ha missuppfattat.

/Daniel Hansson

Fyll ut ändrar inte proportionerna på bilden. Den ser till att ingen sida av bilden är kortare än motsvarande sida på pappret, det blir inga vita kanter då men det kan hända att den måste beskära om den andra sidan blir för lång. Hoppas att det var tydligt nog. =)

Det bästa är att man beskär bilden för att passa till pappersformatet innan man laddar upp den, då blir det alltid som man vill ha det.

digitala systemkameror ger bilder i 2:3 format (det klassiska).
digitala kompaktkameror ger bilder i 3:4 format (digitalkamera).

en obeskuren bild från en dslr kommer bli ca. 20x30.
en obeskuren bild från en digikompakt kommer bli ca. 20x27.

du ska alltså anpassa pappersformatet efter formatet på din bild.
om du inte vill ändra pappersformatet får du antingen beskära din bild före du laddar upp den eller använda uppladdningsprogrammet för att beskära.

Ja det stämmer att man kunde beskära bilderna, synd att jag inte såg det innan, Jag framkallade så många bilder så jag missade att kolla det.
Helt klart mitt fel men lika tråkigt endå.
Så nästa gång så ska jag kolla noggrant!

Tack för era svar.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto