Annons

Framkallning i snabblabb ???

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Med risk för att upprepa mig så undrar jag hur forumets medlemmar resonerar kring framkallning av 135 film på snabblabb jämfört med att skicka filmen via post till labb?

Har dålig erfarenhet av snabblabbet i vårt "Centrum". De använder en gammal "fujimaskin" som i mitt tycke leverar bleka och oskarpa bilder.

Det är ingen skillnad i tillvägagångssättet när det gäller ett snabblabb eller att skicka iväg det till ett centrallab.
SKillnaden är ju att snabblabbet framkallar filmen på en gång. Processen är den samma.
Sen om du fått dåliga eller oskarpa bilder hos din lokala handlare så beror det endast på att de antingen har en maskin med dålig optik eller att den inte är perfekt inställd etc.
Personalen som kör maskinen har ju en viss inverkan på kopieringen också...
Själva snabbheten har som sagt var inget med saken att göra.

Även profflabben använder "snabblabb", alltså samma maskiner men proffslabben kör maskinen "för hand". Dom ställer in maskinen manuellt för varje bild, men det kan ju även ett bra snabblabb göra.

Däremot så är det mer en regel än undantag att bilderna blir dåliga och repade, tyvärr, i alla fall här i Malmö-Lund. Jag använder numera bara proffslabb, lite dyrare men jag är alltid nöjd och har inte fått några neg/pos repade sedan dess.

snabblabb-proffslabb

problemet mindre labb har är att vätskorna måste förnyas ofta. Till hjälp med det finns det testremsor som ska framkallas och skickas till ex fuji för att kollas och med hjälp av det så får de instruktioner hur det ska spädas på för att resultatet ska bli bra, men det tar en dag eller två och det betyder att de alltid ligger lite efter om man säger så men proffslabb har i stället egen utrustning och sköter det mer regelbundet och med svaret direkt ihand fyller de på och därmed ska det alltid bli bra resultat.
mvh lenell

Personalen bakom spakarna är det som avgör kvaliteten.
Precis som Patrik har jag inte hittat ett 1-timmeslabb i Malmö (förutom Bildstudion som kursade) som klarar av att leverera bra bilder.
Det fanns en äldre kvinna på FotoQuick som kunde sina saker men jag tror hon har slutat, dessutom visste man aldrig vilken butik hon stod i för dagen.

I min gamla hemstad Uddevalla fanns en FotoQuickbutik med intresserad personal som levererade kvalitetsbilder och de mätte testremsor varje dag.

Numera skannar jag in filmen ock skickar till ett labb som bara kopierar mina digitala filer utan någon som helst påverkan, då är det jag som bestämmer utseendet på bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar