Annons

Framkallning hos Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Hej och god fortsättning till er alla!

Sitter framför datorn med planer på att framkalla lite bilder ifrån min nya D50. Sitter exempelvis med ett porträtt i pixelstorlek 3008x2000. Detta skulle jag gärna vilja framkalla i storlek 13x18 hos Crimson. Nu är bara frågan hur jag bäst förbereder detta foto till Crimson?

Bör jag t.ex. ändra upplösningen till 300dpi och sedan skicka in filen, som då är i storleken 25,47x16,93 cm, och låta dem "dra ner den" till rätt storlek. Eller ska jag sätta höjden till 13cm (vilket motsvarar en bredd på 19,55cm och en upplösning på 390dpi) och sedan beskära bredden till 18cm så att de får filen i exakt den storleken som jag vill ha papperskopian i? Eller finns det ett tredje och bättre sätt att förbereda bilden till Crimson?
 
Hej Andreas

Så här har jag gjort med bilder till Crimson. Jag använder Photoshop Elements men borde vara i stort sätt likadant med andra program.

1. Fixar ljus, färg, kontrast och eventuellt brus

2. Beskär till önskat format, t. ex. 13 x 18

3. Ändra upplösningen till 300 dpi med bibehållen storlek.

4. Skärper bilden

5. Sparar kopia i jpg, högsta kvalitet

Bilden är nu klar för uppladding. Välj ingen behandling och fyll ut. Egentligen skulle inte "fyll ut" behövas men det kan bli smala vita kanter annars.

En snabbvariant är att hoppa över steg 1 och 4 och välja "med behandling" när du laddar upp bilden.

Lycka till och god fortsättning.
 
Martin Gunnarson skrev:
Hej Andreas

Så här har jag gjort med bilder till Crimson. Jag använder Photoshop Elements men borde vara i stort sätt likadant med andra program.

1. Fixar ljus, färg, kontrast och eventuellt brus

2. Beskär till önskat format, t. ex. 13 x 18

3. Ändra upplösningen till 300 dpi med bibehållen storlek.

4. Skärper bilden

5. Sparar kopia i jpg, högsta kvalitet

Bilden är nu klar för uppladding. Välj ingen behandling och fyll ut. Egentligen skulle inte "fyll ut" behövas men det kan bli smala vita kanter annars.

En snabbvariant är att hoppa över steg 1 och 4 och välja "med behandling" när du laddar upp bilden.

Lycka till och god fortsättning.

Tackar för vägledningen Martin!

Tänkte på det här med beskärningen... Du säger att du beskär till önskad storlek. Gör du detta genom Bild > Ändra storlek > Bildstorlek? Väljer du där "ändra bildupplösning" och "bi-kubiskt" innan du gör dina förändringar, alltså skalar ner till rätt storlek + anger 300 dpi i samma moment? Eller skalar/beskär du först ner till önskad storlek och sen anger bildupplösningen till 300 dpi? (Dvs går du in under "bildstorlek" två gånger?)

Edit: Vet du Martin, eller kanske någon annan, vad det är för skillnad mellan bi-kubiskt allternativ och de andra så som Bi-linjar och närmsta granne?
 
Senast ändrad:
Jag hade skapat ett nytt dokument med valfria mått samt 300 dpi. Klistra in bilden i det nya dokumentet i stället.

Enklare. :)
 
Varsågod!

När jag beskär använder jag crop verktyget och ställer in önskad storlek (13 cm x 18 cm). Sen ställer jag in upplösning under bildstorlek.

Bikubisk och bilinjär används enbart när du behöver interpolera bilden till en högre upplösning än vad ditt orginal är. Då är bikubisk att rekommendera.
 
Martin Gunnarson skrev:
Varsågod!

När jag beskär använder jag crop verktyget och ställer in önskad storlek (13 cm x 18 cm). Sen ställer jag in upplösning under bildstorlek.

Bikubisk och bilinjär används enbart när du behöver interpolera bilden till en högre upplösning än vad ditt orginal är. Då är bikubisk att rekommendera.

Okej, men då är jag med vad gäller beskärningen till önskat format. Hur gör du då när du vill ha med hela bilden, dvs då du inte vill/behöver beskära bilden. Skalar du även då ner bilden till önskat format?

Om jag t.ex. skalar ner (inte beskär) min orginalbild till önskat format (13x18cm) så ökar ju upplösningen till en bra bit över 300dpi. Spelar detta någon roll? Kan resultatet bli sämre om bilden får för högt dpi-värde, t.ex. 400 istället för 300, eller är ett högre dpi värde alltid bättre än ett lägre?

Min poäng är alltså om det är bättre att sätta rätt dpi-värde eller rätt storlek på bilden?

(Är lite av en novich vad gäller utskrivning av digitala bilder då jag tidigare mest bara skickat in och hoppats på det bästa. Men den taktiken känns fel nu när man uppgraderat sig till en mer seriös kamera.)
 
Tycker att man oftast måste beskära eftersom bilden de inte passar de format man kan beställa utskrifter i. Jag tycker iof om att "pilla" med mina kort i Photoshop för att hitta perfekt beskärning. Ibland behöver bilden roteras lite också och då måste man beskära. Lite därför så gör jag på det här sättet.

Det är ingen fördel att ladda upp med högre upplösning än 300 dpi, tar mest längre tid. Jag tror inte heller att man har samma kontroll på skärpningen om den inte görs i samma upplösning som bilden sedan skrivs ut med.

Så för att sammanfatta så anpassar jag både storlek och upplösning innan jag laddar upp bilden för utskrift.
 
Visst har du rätt vad gäller behovet att beskära bilder, men vad gör jag i en situation där jag efter beskärning och skalning av bilden till 18x13 fortfarande har ett upplösning på över 300dpi? Då måste jag markera rutan "ändra bildupplösning (bi-kubisk)" för att kunna minska dpi-värdet utan att automatiskt öka värdet 18x13 cm. Hur påverkar denna manöver bildkvaliteten? Är det bättre att strunta i att ändra (minska) bildupplösningen och därmed ha kvar storleksvärdet eller ska jag sätta upplösningen till 300dpi och därmed förlora de rätta storleksvärdena (proportionerna består ju ändå).
 
Jag brukar helt enkelt ställa in önskad slutstorlek och upplösning i beskärningsverktyget i photoshop. Kolla bifogad bild.

Vill du inte beskära (altså lämna vitt kvar på två sidor av utskriften) så är det ju bara att köra image size, ställa in önskad slutstorlek på längsta ledden, och önskad upplösning.
 

Bilagor

  • beskära.jpg
    beskära.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,987
Anledningen till att du ska interpolera bilden, och inte låta crimson gör det, är att du ska kunna skärpa upp bilden efter interpolering.
 
Christoffer har förenklat processen genom att beskära och anpassa upplösningen i ett steg.

Vad vi båda gör lika är att anpassa (ofta minska) upplösning och sedan skärpa bilden innan vi laddar upp den för att få mest kontroll på slutresultatet.
 
Interpolering hos Crimson

Crimson påstod, när jag var där senast, att deras maskiner interpolerar väl så bra som Photoshop - framförallt före CS. Så kanske är det ett onödigt "pyssel".
När jag gjorde det själv + lätt "Unsharp mask", så blev slutresultatet, inkl den skärpning som Crimson gör i sin process, väl mycket skärpt tyckte jag. Ska såsmåningom göra en jämförelse och låta Crimson sköta både interpoleringen å skärpningen för den aktuella bilden.
 
Ni ska ha hjärtligt tack för hjälpen grabbar! Det är underbart med alla hjälpsamma människor här på FS! Känner att jag fått bättre grepp om hur jag ska förbereda mina bilder (vad gäller storlek och upplösning) för bäst resultat hos Crimson.

En liten sak undrar jag dock fortfarande. Benämns det här med att man minska upplösningen utan att förändra utksriftstorleken, från t.ex. 350dpi till 300dpi, fortfarande interpolering trots att man faktiskt inte lägger till några pixlar? Känns som att bilden inte borde ta samma "skada" av denna process som när man ökar bildupplösningen utan att förändra utksriftstorleken. Tänker jag rätt?
 
Re: Interpolering hos Crimson

folkezon skrev:
Crimson påstod, när jag var där senast, att deras maskiner interpolerar väl så bra som Photoshop - framförallt före CS. Så kanske är det ett onödigt "pyssel".
När jag gjorde det själv + lätt "Unsharp mask", så blev slutresultatet, inkl den skärpning som Crimson gör i sin process, väl mycket skärpt tyckte jag. Ska såsmåningom göra en jämförelse och låta Crimson sköta både interpoleringen å skärpningen för den aktuella bilden.

Om man själv ger sig på skärpningen med "unsharp mask", hur pass mycket bör man skärpa? I överkant eller underkant, sett från bildskärmen? (I underkant gissar jag med tanke på ditt inlägg, stämmer detta?)
 
Andy-Pandy skrev:
Ni ska ha hjärtligt tack för hjälpen grabbar! Det är underbart med alla hjälpsamma människor här på FS! Känner att jag fått bättre grepp om hur jag ska förbereda mina bilder (vad gäller storlek och upplösning) för bäst resultat hos Crimson.

En liten sak undrar jag dock fortfarande. Benämns det här med att man minska upplösningen utan att förändra utksriftstorleken, från t.ex. 350dpi till 300dpi, fortfarande interpolering trots att man faktiskt inte lägger till några pixlar? Känns som att bilden inte borde ta samma "skada" av denna process som när man ökar bildupplösningen utan att förändra utksriftstorleken. Tänker jag rätt?

Man brukar kalla det interpolering både när man förstorar och förminskar. Tekniskt sett är det bara när man förstorar en bild som en interpolering sker.
 
Re: Re: Interpolering hos Crimson

Andy-Pandy skrev:
Om man själv ger sig på skärpningen med "unsharp mask", hur pass mycket bör man skärpa? I överkant eller underkant, sett från bildskärmen? (I underkant gissar jag med tanke på ditt inlägg, stämmer detta?)

När jag gör utskrifter hos crimson så skärper jag alltid upp bilderna rejält! Dom brukar se rent ut sagt fördjävliga ut på skärmen, riktigt krispiga. Men kopiorna blir bra!

Men jag gör alltid lambda prefix-kopior, och då skärper inte crimson bilderna.
 
En bra utgångspunkt är:
radie = (upplösning / 2) / 100

Altså, om du ska trycka i en upplösning av 300 dpi så ska du skärpa med en radie på 1.5, och lagom mängd (ofta runt 100).
 
En lite inflik här jag skickade upp en bild till Crimson som jag fixat till med lite levels å så. Sen beställde jag en 70*100cm bild
från min D70 kamera (6milj. pixlar) och det blev kanonbra. Interpoleringen som Crimson gjorde var kanonfin. Jag blev mer än nöjd kul att prova en sån stor förstoring.


// Peter
 
Jag fick hem mina kopior i går. Jag beställde fyra A5-kopior. Jag hade ställt in måtten på millimetern i Photoshop samt så använde jag 300 dpi. Men ändå så fick jag två vita borders, dock bara två-tre milimeter på vardera sida.

Varför fick jag det? Är det Crimsons beskärning som inte är exakt eller borde jag gjort min bild några milimeter bredare?
 
Jag skrev ett mail och frågade Crimson om deras absoluta format, upplösning och efterbehandling.

Vad gäller formatet så fick jag till svar att de är tvugna att följa de japanska och amerikanska måttsättningarna, vilket gör att deras fotopappersrullar är i tum. 13x18 görs då t.ex. på 5 tums papper som i absoluta mått blir 127 mm. De absoluta måtten står dock på deras hemsida i framkallningsprocessen. För express framkallning gäller följande:

9x13 (89x127 mm)
10x13 (100x127 mm)
10x15 (100x152 mm)
11x15 (110x152 mm)
13x18 (127x180 mm)
13x19 (127x190 mm)
18x25 (180x254 mm)
20x30 (202x305 mm)
21x30 (210x305 mm)
24x30 (240x305 mm)

När det kommer till upplösningen så sa Crimson att bilder upp till 30x45 cm exponeras i 300 dpi samt att det dock inte är nödvändigt att du själv interpolerar dem eftersom de gör det "on the fly".

Vad gäller Crimsons egna korrigering av bilderna så sa dem att det alltid lägs på en subtil skärpning (gäller inte Prefix). Detta för att slippa få tillbaka hälften av alla bilder med klagomål om att bilderna är för suddiga. Annars görs inget om inte kunden väljer autokorrigering eller svartvitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.