ANNONS
Annons

Framkallning hemma; problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

anjena

Medlem
Hej!

Jag har framkallat en del sv/v film hemma och har en liten undran. Jag tycker attdet ser ut som att filmen har en lite brunaktig ton jämfört med andra negativ som jag har framkallat tidigare. Vad kan detta bero på? Har det med fixtid, framkallningstid eller nå't annat att göra. Det gäller Kodak 400 ISO T-MAx. Hoppas att nå'n kan hjälpa mig.

Hälsningar
Jessica
 
Förmodligen skulle negativet bli gul/brunt som Johan säger.

"om det är gammal slabb" :)


MVh:Adam
 
T-Max har en färgad bas som kan vara svårt att få helt klar, den är dock mer åt det rosa/lila-hållet. Är det det du upplever så är filmen för dåligt fixerad. Om man inte använder snabbfix kan T-max behöva fixeras i omkring 10 minuter.
 
Hej igen! Tack för snabba svar. Då jag använder helt nya vätskor börjar det luta åt att jag fixerat för dåligt. Hmm, har jag förstört mina negativ nu då? :-( Jag har använt Kodak TMAX fix där det står angivet att man ska fixera i 2 till 5 min, senast fixerade jag i ca 3 min (20 grader), det kanske är för kort tid? Vad händer om man fixerar för länge?
Tack igen för er hjälp! :)
 
Använder du T-maxfix borde inte fixeringen vara problemet eftersom det är gjort speciellt för den filmen. Om det nu ändå skulle vara så så går det bra att fixera om filmen, bara att kasta ner den i fixet igen och sedan skölja den.
 
Lila toner på negativen är lätta att komma undan.

Fixa längre.
Sätt negativen i fönstret så kommer UV-ljuset att ta bryta ner färgen. Hur resten påverkas i fönstret vet jag inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.