ANNONS
Annons

Framkallning av T-max 100 ASA.

Produkter
(logga in för att koppla)

royroy

Aktiv medlem
Ska framkalla en normalt exponerad T-max 100 ASA rulle ikväll. Hur gör jag? Jag ska agitera den första 1/2 minuten sen var tionde sek varje påbörjad minut i 6-7minuter beroende på vilka grader vätskorna är i. Låter det bra?
Om stoppet och fixet har jag ingen aning om hur jag gör. Hur länge ska filmen vara i stoppet/fixet? Agiterar man stoppet/fixet? Hur länge sköljer man filmen?
Tacksam för svar!

Agitera första 30 sekunderna. Sedan 3-5 sekunder per minut. Kodak rekommenderar alldels för mycket agitering för T-Max-filmerna.

Jag brukar framkalla i ca 9 minuter med D-76 1:1 i 21 grader. Oblandad blir tiden kortare. Men framkallningstiden är högs individuell. Börja med att köra efter rekommendationerna.

Stoppbad 30 sekunder med vatten, färdigt stoppbad eller vatten med lite isättika i.

Fixering beror på vilken sorts fix. Just T-Max är lite känslig och skulle inte filmen vara grå utan lite rosa efter fixet så får du fixa lite mer. Du kan testa fixet genom att ta en bit film och doppa i fixet och sedan se hur lång tid det tar för den att klarna helt. Det tar ofta cirka 30 sekunder för cvanligt snabbfix. Då tar du och tredubblar den tiden. Men T-max brukar jag köra i 2 minuter för säkerhets skull. Du får ofta en bit film över när du laddat dosan, alltså den filmtungan som man brukar klippa av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar