Annons

Framkallning av foto på PVC/Aluminium/Dibond

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Fick ett nyhetsbrev av företaget Proformat

om att de till hösten skall vara möjligt
att kunna få foto framkallat på PVC & Aluminium / Dibond


Någon som testat detta förut ? för / nackdelar
vad ni tror om detta ?

har inte fått några prisuppgifter alls ännu

prisskillnad jämfört med canvas? nån borde ha testat
dessa material att få foto tryckt på dessa material,
funderar på att testa dessa till fotoutställningen
jag skall ha våren 2009.
 
Senast ändrad:
Jag antar att du med framkalla menar printa digitalt. Det är i alla fall den teknik jag själv sett.

Numer kan man med nya typer av skrivare och bläck printa på nästan vad som helst. De exempel jag sett går till så här:

Ytan som ska tryckas förbehandlas med grundlack. Transparent, om man vill att ytan ska synas igenom trycket, eller matt kulör (vanligtvis vit) beroende på vilken effekt man vill uppnå. Efter printning täcks ytan med ett transparent skyddslack.

Det går att göra "glasmålningar" på detta sätt, och att trycka på trä så att ådringen syns igenom. Mycket effektfullt!

Vad som utmärker aluminium är att det är absolut slätt och utan ytstruktur. I de exempel jag sett var ytan sprayad med matt, vit grundfärg, och tycket applicerat ovanpå. Närmast jämförbart är väl tryck på mattbestruket fotopapper. Men på aluminium går det att trycka i affischformat. Plåten bibehåller sin perfekta planhet.

Det blir en mycket speciellt effekt med denna stora, matta, strukturlösa (egentligen döda) yta på vilken man lagt en bild.
 
EWG... vet du vilken typ av "grundlack" man använder, vad kan den tänkas innehålla? :eek:) Kirsi
 
EWG... vet du vilken typ av "grundlack" man använder, vad kan den tänkas innehålla? :eek:) Kirsi

Nej tyvärr, ingen aning. Men printerlevernatörerna ger anvisningar för underbehandlingen. Själva printrarna (de jag sett) har ombyggda skrivarverk från Epson. Det bläck som används är inte vattenbaserat i alla fall, utan verkar innehåller otrevliga lösningsmedel. Men resultatet blir bra.
 
Print på hårda material

Vi printar på upp till 4cm tjockt i bredd om 2 meter med uv härdande bläck precis som vanlig inkjet, materialen behöver ej grundas med lack och så länge de inte innehåller silicon går det toppen. Är materialen inte vita eller ljusa kan vi grunda med vitt bläck i en femte kanal som vi kan styra över, under eller i transparenta områden, användbart på glas etc.
Vi printar mycket på Glas, akryl, olika plåtar, garderobsdörrar, you name it.
Mycket effektfullt när man är lite kreativ speciellt spegelvända tryck på baksidan av transprenta material blir bra.
 
Lösningsmedel

Vill tillägga att Uv teknik är mycket miljövänligare än vanliga inkjetbläcker och avger inga otäcka luktande gaser...
 
Jag är ute efter ett skyddslack för bilder monterade utan glas framför. Jag gillar inte blänket från glas och undrar hur man bäst skyddar bilderna från damm. Är lack på burk att rekommendera och vilken sort ska man använda? Bilderna är på vanligt fotopapper från Crimson.
 
Proformat.com kommer snart framkalla på aluplatta
men de har högre kostnader än exempelvis Japanphoto XXL,
har nån någon aning vad skillnaden är? japanphoto
har dibond-aluplatta men proformat-företaget har i helt alu.


Nån som framkallat av japanphoto? undrar hur deras väggfäste
fungerar till aluplatta med?
 
Är det framkallat på materialet direkt eller "klistrat" på i efterhand. Jag har varit med om tryckerier som påstår att de trycker på materialet och det ser faktiskt ut som de har just tryckt på materialet men de har använt sig av någon sorts film som de klistrat på materialet i efterhand.

Med andra ord de skriver ut filmen och fäster den sedan på de material de nu vill ha det på.

jag säger inte att det är så de gör i detta fallet men det är ett bra sätt om man vill göra det själv för en billigare slant och har en storformatsskrivare.
 
Är det framkallat på materialet direkt eller "klistrat" på i efterhand. Jag har varit med om tryckerier som påstår att de trycker på materialet och det ser faktiskt ut som de har just tryckt på materialet men de har använt sig av någon sorts film som de klistrat på materialet i efterhand.

Med andra ord de skriver ut filmen och fäster den sedan på de material de nu vill ha det på.

jag säger inte att det är så de gör i detta fallet men det är ett bra sätt om man vill göra det själv för en billigare slant och har en storformatsskrivare.

Det finns ju olika sätt att lägga en bild på valfritt underlag. Tryckt plastfolie är ett. Men de exempel jag sett på tryck på aluminium, där har man först belagt plåten med en primer, och sedan tryckt med bläckstrålskrivare på primern.

En annan variant, som används i Canons Selphyskrivare (som är små), är att papperet redan från början är belagt med en plastfolie. Skrivaren använder sedan sublimeringsteknik för att trycka bilden på plastfolien. Tekniken kan antagligen används i större skrivare och på annan bas också, men jag känner inte närmare till den.
 
Det finns ju olika sätt att lägga en bild på valfritt underlag. Tryckt plastfolie är ett. Men de exempel jag sett på tryck på aluminium, där har man först belagt plåten med en primer, och sedan tryckt med bläckstrålskrivare på primern.
Men detta som Proformat ska erbjuda, och som flera andra gör redan idag, är att man skriver ut på ett papper som sedan monteras på en alu-skiva. Mina erfarenhet av denna teknik är mycket bra, eftersom man kan välja fritt bland alla de vackra papper som idag finns till en skrivare. Aluminium som monteringsmaterial är också mycket bra, inte så känslig för skador som t ex kartong och kapa. Ska man göra utskrifter i format över meterstorlek är det den teknik som jag rekommenderar och oftast använder.

Stefan
www.projektorutbildning.se
 
Stefan har rätt

Det handlar alltså om montering av pappersbilder på ren aluminium 1,5mm. Precis som Stefan säger får man den stora fördelen att man kan välja och vraka mellan ett stort utbud av vackra papper.

Det finns en uppsjö material man kan montera bilder på, vissa mer känsliga än andra (Kapa t.ex. är extremt stötkänsligt och måste ramas också). Det trevliga med en tunn tunn aluminiumplåt är att bilden får hela uppmärksamheten och inte själva skivan, men tänker knappt på att skivan är där.

/Lennie
ProFormat
 
Har framkallat 5 tavlor på alu-platta, och måste
säga att jag är sjukt nöjd ! =)

En sak jag märkt dock är att man måste vara mycket mycket
försiktig med dem, då de kan lätt bli kantstötta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.