ANNONS
Annons

Framkallning av diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

coolpix

Avslutat medlemskap
1.Stämmer det att man måste göra papperskopior innan man ramar in diabilderna om man vill få den bästa kvaliten.

2. Måste man rama in sina diabilder. Hur blir det då om man vill ha en förstoring av en bild?

Idag görs nästan alla färgkopior från diafilm genom något form av digitalt minilabb som scannar filmen och sedan exponerar fotopappret med laser.

Alternativet är att scanna själv. Helst med filmscanner om det ska bli bra.

Det går i princip lika bra rent bildkvalitetsmässigt att scanna från ramat som från filmremsor. Punkt ett stämmer alltså inte.

Vad gäller punkt två så hävdar ett lokalt labb med Fujis Frontiermaskin att de bara scannar monterade dior. Jag vet dock inte om det bara är goja eller om det finns någon mysko teknisk anledning till det (neg scannar de ju från remsor).

För punkt två gäller att det borde gå bra att scanna dior i remsor men du får höra med labbet.

LeadHead skrev:
I
Vad gäller punkt två så hävdar ett lokalt labb med Fujis Frontiermaskin att de bara scannar monterade dior. Jag vet dock inte om det bara är goja eller om det finns någon mysko teknisk anledning till det (neg scannar de ju från remsor).

För punkt två gäller att det borde gå bra att scanna dior i remsor men du får höra med labbet.

Jag tror många labb nästan uteslutande våtskannar dia i en trumskanner som sitter ihop med framkallningsmaskinen, kanske är det därför vill de ha ramade dior om man kommer in i efterhand. Dom skannas inte i samma maskin helt enkelt.

Men knappast i en Frontier eller hur? Sist jag kollade produktspecen så ingick det iaf. inte någon separat trumscannerenhet för dior. ;-)

anledningen till att man inte vill köra omonterade diafilmer är följande: ett dia är normalt avsett för att betraktas i mycket stor förstoring på en duk. Ofta rör det sig om ca 5-10ggr högre förstoring än vid normala bildstorlekar från negativ film. Vad japanerna är rädda för är att diafilmen ska skadas i hanteringen i negativbanan. Negativbanan är konstruerad för att hantera negativfilm som i sista framkallningsbadet har härdats i ytan just för att motstå den egentligen ganska omilda behandling som ett negativ utsätts för. För att jämföra så hävdade man att APS filmen ska klara 25 ut och inrullningar ur sin förvaringskasett utan att skadas.
Efter ganska massiva klagomål vid frontierens introduktion för 5-6 år sedan kom det faktiskt ett fix så att det är möjligt att köra diafilm i autonegcarriern. Men sådan produktion bör föregås med kraftiga varningar och med att kunden har helt klart för sig vad som kan hända. Så det är mer den sk. försiktighetsprincipen som styr än förmågan.
olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar