Annons

Framkallaren D-11?

Produkter
(logga in för att koppla)

Åza

Aktiv medlem
Är det någon av er som har använt Kodaks framkallare D-11 till vanlig Tri-X film? Jag har en burk hemma som jag är nyfiken på att använda men har inte lyckats hitta något om framkallningstider på Kodaks hemsida. Minsta tips mottages med största tacksamhet.

Jag har aldrig provat Kodak D-11 men jag har fått för mig att den mest används för speciella ändamål. Om du har svårt att hitta rekommenderade tider så bekräftar det bara att den inte avser vanliga filmer. Det blir väl till att experimentera men jag kan tänka mig att du får korniga bilder med hög kontrast.

Något att gå på? Jag garanterar inget så skyll inte på mig om huset skulle brinna upp... Jag hade exponerat en rulle efter ett gäng olika EI och därefter framkallat den i outspädd D-11 under, låt oss säga, 5-7 minuter. Återkom gärna med resultatet. En gissning så god som någon är att du kommer att landa på ett högre EI än den som filmen är klassad för.

Tack

Tack Jörgen!

Jag får testa det. Det verkar inte vara någon mer som har några tips. Framkallaren är inköpt för att användas till att etsa kretskort så visst har du rätt i att ändamålet är speciellt.

Med risk för att visa mina dåliga tekniska kunskaper. Visst menar du att man tar samma bild med diverse olika ASAtal på kameran? Sedan framkallar lämplig tid och agiterar som vanligt.

Simsalabim, en bild kanske blir bra, eller åtminstone vet man hur man ska gå vidare nästa gång.

ojoj... jag är ledsen om jag uttryckte mig oklart. Jag tog för givet att du var inne i svängen eftersom du verkade så experimentsugen. Som sagt... räkna med hög kontrast, jag kan tänka mig att resultatet snarare blir grafiskt än fotografiskt. Jag hoppas verkligen att du ger dig i kast med det här för nu börjar jag att bli nyfiken på resultatet :)

Ja, ungefär så... Hitta något trevligt motiv, gör olika över- och underexponeringar (glöm inte att föra anteckningar) och framkalla som vanligt. Förhoppningsvis kommer du att se ett mönster i negativen och då kan du kanske avgöra att till exempel de bilderna som exponerades efter 1600 blev bäst. Om du sedan vill ta en ny rulle och exponera den som 800 så prova med att sänka framkallningstiden med 10% och så vidare.

Du vill ogärna krypa under 5 minuter eftersom risken ökar att filmen inte får en jämn framkallning. Då är det bättre att du till exempel provar med att framkalla filmen med en del vatten och en del framkallare (men då får du börja om med det första experimentet). Du kan också sänka framkallarens temperatur (se till exempel följade datablad från Ilford). Samtidigt vill man ofta hålla temperaturen så nära rumstemeratur som möjligt eftersom det är lättare att hålla den konstant då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar