Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallare och Papper, anv. före?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Tjena!
Har nyligen gått en grundläggande mörkrumskurs och fick nyss en massa gamla grejor av min kompis. B l a: en förstoringsapparat, skålar, div. verktyg, framkallningsdosa m.m
Sedan fick jag även framkallare och en massa papper.
Framkallaren: den lär vara minst 20 år gammal. Den är i pulver och heter "Kodalith Super".Håller pulver så länge?
Och vad tror ni om papperna, fungerar de? Isåfall blir de väl säkert gula eller något (vild gissning)? Det var mest Agfa papper, också 20 år gammalt.

Ska bli kul att prova iallafall.
Ha det bra och gott nytt år!!
/Andy

Om kemin varit i tätslutande burk/förpackning och i pulverform kan den funka. Papperet kan också funka men räkna med att kontrasten minskat rejält. Köpte själv en låda gammal kemi billigt (10-15 år gammal säkert) av en fotohandlare. Pappersframkallaren Neutol i flytande verkar seg (fick öka koncentrationen rejält mot rekommenderad för att få framkallningseffekt). Däremot verkar det flytande Agefixet vara ok. Likaså D-76 på burk-pulver som jag nu använt till filmframkallning med perfekt resultat. Även Technidol LC (pulver) fungerade perfekt på Technical Pan trots att den var gammal. Har även provat 10-15 år gammalt papper. Graderade K888 hade mjuknat rejält och det gick inte få rätt kontrast ens med hård gradation. Dessutom blev jämna ytor flammiga. Bromsilvervarianten Bromal i grad 3 var däremot användbar för normalakontrastneg och någon flammighet fanns inte i jämna ytor. Variabelpapperet Varycon hade också mjuknat så mycket att hårda neg var svåra att få bra ens med hårdaste filtret. Vissa bilder gick bra och det verkade heller inte finnas någon flammighet i jämna ytor.

Dom bilder jag har exponerat på film är alldeles för dyrbara för att riskera genom att använda kemi som jag inte vet status på.

Att däremot prova papper eller papperskemi är OK eftersom inget original blir förstört, det är ju bara att göra en ny kopia!

hasse lundberg skrev:
Dom bilder jag har exponerat på film är alldeles för dyrbara för att riskera genom att använda kemi som jag inte vet status på.

Tycker jag också, men man behöver ju inte ta just dessa när man testar utan en särskild testfilm med några exponeringar som saknar värde.
Gott nytt år!
Hälsn, Nils.

Den mest kritiska processen är helt klart framkallningen av filmen. Med tanke på att fräsch framkallare kostar några kronor per film finns det väl knappast anledning att riskera att resultatet blir dåligt? Bara filmen kostar ju en förmögenhet i jämförelse...
Papper och annat kan man som sagt förstås testa hejvilt med..
Häromdagen letade jag fram några GAMLA askar papper. Ilford Multigrade,12 år gammalt var kraftigt beslöjade (snyft!) och helt oanvändbart förutom en kartong som var 15 år gammal.
22 år gammalt Agfa-papper verkar inte beslöjat alls. Vet inte hur det är med gradationen dock. Ska testa i dagarna..

Tack för alla svar!
Nja jag vågar nog inte testa framkallaren på ngn film av värde. Blir testfilm, är mest bara nyfiken om så gammal kemi fungerar! Ska svänga inom fotoaffären och inhandla lite grejor så att jag kan komma igång!

Ha det gött.
Gott nytt år!

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar