ANNONS
Annons

Framkalla pressad Tri-X

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Försökte pressa Tri-X efter 3200 förra veckan och följde framkallningstiderna på kartongen. Resultatet blev inte alls bra.

Brukar ni framkalla kortare tid än vad som anges och finns det nån lämplig "formel" för detta. Läste någonstans att man inte skall följa de tider som står utan korta ganska rejält. Lämpar sig någon framkallare bättre eller sämre när man pressar Tri-X?

Såg Magnus Fröderbergs pressade bilder från Kivik och tänkte att det här grejar jag. Tog lite bilder från en badvik hemma. Det blev dock tji vik (ursäkta...) utan mest mörkt.
 
Vilken framkallare använde du? Spädning? tider?

TMax funkar bra, men det är oftast en smaksak. Ska jag pressa och fint korn så är TMax ypperlig tycker jag, men annars använder jag xtol. Men du bör få bra resultat med dom flesta moderna framkallare.
 
Tack för svar, men frågan var alltså om ni framkallar efter de tider som anges. Att undvika D-76 kan ju dock vara en tanke.
 
Nu skriver jag kryptiska svar. Jag använde D76 och inte D76 1+1. Vad jag menade med 1:1 vete fåglarna...
 
copywriter skrev:
Tog lite bilder från en badvik hemma. Det blev dock tji vik (ursäkta...) utan mest mörkt.
Bilderna eller negativen? Kan du beskriva hur negativen ser ut? Annars tycker jag nog att du bör utgå från de rekommenderade tiderna.
 
Jag får ta mig en titt på negativen igen. Kan vara så att jag drömt allting och istället kopierat dåligt, men jag tror inte det. Kan ju också vara så att jag gjort nåt annat fel, som att jag slarvat med temperaturen eller nåt annat. Ja, ja. Jag återkommer.
 
Enligt insidan av kartongen av en 400TX Tri-X 400 film står det att filmen om den är pressad till 1600 framkallas med D-76 9½ m vid 20 grader och 6½ vid 24 grader. Om den pressas till 3200 så är tiderna 11 resp 7½ minut. Jag tolkar det som att D76 inte ska spädas utan användas som den är. För opressad film finns det varianter med D76 ospädd och spädd 1:1.
 
Somsagt, det är svårt att veta exakt vad som kan ha gått snett om du inte beskriver (och gärna visar) bilder på negativen.

mvh erik
 
Som sagt, jag körde alltså D76 outspädd, som angivet. Har inte hunnit kolla negativen än.

Jag kan väl kasta in en följdfråga istället. Vilken framkallare föredrar ni till Tri-X? Och blandningar. Jag tänkte köpa mig en scanner och framkalla lite hemma i badrummet.
 
För Tri-X exponerad efter 400asa använder jag kodak xtol. Ger bra och lättkopierade neg.

Pressad använder jag Rodinal 1 + 20.

Brukar ge mig bra neg med tydligt men väldigt skarpa korn.

All pressad film bör agiteras försiktigt
 
copywriter skrev:
JVilken framkallare föredrar ni till Tri-X? Och blandningar. Jag tänkte köpa mig en scanner och framkalla lite hemma i badrummet.

Jag pressar nästan alltid mina Tri-x. Framkallar dem i rodinal 1+50 vilket jag tycker ger ett i mina ögon lagom skarpt framhävt korn.
 
Gustaf och Lotta:

Ungefär vilken framkallningstid kör ni på i era blandningar om ni t.ex har en tri-x exponerad efter 800 respektive en exponerad efter 1600?

Hittade något på digitaltech, men det verkade vara siffror som gällde innan kodak gjorde om tri-x.
 
Lite tips:

Pressa inte med D-76. Det finns bättre framkallare för det.

HC-110 är en riktigt gammal klassiker.
T-max-framkallare fungerar bra och är det jag kör numer.
Xtol lär funka men jag har inte testat.

Bäst resultat tycker jag speciella pressningsframkallare som Stena Scanfors "High Sensitive" och Pools "Pool Press" ger. De har varit standard på många tidningar. Tyvärr verkar det inte som dessa finns kvar på marknaden.

Man ska inte korta tiden mer än om man har ett väldigt kontrastrikt motiv. Man bör nog ha testat sig fram till en bra tid för vanliga motiv först och sedan kan man dra av 20 procent för scenbilder och dylikt.

Vid långa framkallningstider kan man hoppa över en del agiteringsomgångar och bara agitera var annan eller var tredje minut. Agiterar man varje minut blir kornet onödigt kraftigt och filmen blir ojämt framkallad. De högdagerpartierna (de mörka på negativet) är mer mottagliga för framkallaren och agiterar man för mycket blir de partierna alldeles för kraftiga och bilden blir svårkopierad.

T-max 400 är ingen bra film för pressning eftersom den har hög kontrast i högdagrarna (de ljusa delarna av motivet) och har låg kontrast i skuggorna. När man pressar vill man ju har ut så mycket som möjligt av skuggorna eftersom man ändå förlorar information där och dessutom förstärker en film som T-Max 400 problemet som jag beskrivit i stycket innan.

Kodak Tri-X eller Ilford HP-5 ch ett papper med låg kontrast i högdagrarna och hög kontrast i skuggorna är det optimala för att då fram maximalt ur motivet vid pressning. Ett papper med denna egenskap är Iford Multigrade V.
Opressad Tri-X blir däremot väldigt platt och tråkigt med Ildord Multigrade, men bättre med opressad T-Max 400.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar