Advertisement
ANNONS
Annons

framkalla OP12

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag är lite fundersam över vad som är lämpligast kemi för att framkalla bladfilmen OP12? Min tanke var att köra framkallningen i öppen skål, visst borde väl det gå alldeles utmärkt?

Så kemi alltså:

Jag har Dokumol hemma som jag har förstått är rekommenderad till streckfilm. Dock så är jag inte så sugen på att sprätta flaskan bara för att blaska ngt enstaka blad OP12, kemin hade jag tänkte använda till ett annat projekt längre fram. Jag vill alltså inte riskera att Documolen oxiderar tills dess.

Jag testade då att framkalla bladen i Calbe (rodinal)15ml upp till en halvliter vatten, men det verkade inte funka alls :(
Passar inte den kombinationen film/kemi ihop tro?
Eller hade jag inte tillräckligt med tålamod, det kanske blir väldigt långa tider i kemin?

Kan man kanske till och med köra med en pappersframkallare?

Är det ngn som prövat detta med att framkalla OP12 och som vill delge mig lite tips & råd om kemi & tider?

Stort tack på förhand!

/C

om du vill ha filmen mjuk, för negativ tex..

Min erfarenet av denna film är att använda dessa framkallare.
Kodak selectol-soft men den kan vara svår att få tag på. Tetenals Centrabrom är också en mjukframkallare.

Selectol soft har jag spätt i 1+4

Delad framkallning har fungerat bra tillsammans med Kodaks Dektol.

förslagsvis: för negativ till gummitryck etc.
2 min Selectol soft
1 min kodak dektol

Det går också bra att Flascha ( förbelysa ) OP 12 mycket kort för att få den lite mjukare.

Om du är ute efter det rent lithbetonande så får du nog sprätta upp din Dokumol.
Filmen är oerhört repkänslig, så använd gärna ett härdande fix!

Mvh

Lasse

Tusen tack Lasse för ditt mkt utförliga svar. Jag har för mig att jag sett en flaska Centrabrom längst inne i kemiskåpet i mitt mörkrum, jag skall kika om det stämmer. Är det så så är det ju toppen, då skall jag testa den eftersom jag inte verkar få tag i selectol soft.

Men härdande fix, vad syftar du på för fix då? Jag tror att det enda fix jag har hemma just nu är Kodak Fix och eventuellt kanske lite T-max fix...men jag skall rota och se om jag hittar ngt annat också.

Det enda fix jag använder själv är Ilford Hypam
och det har ingen härdare. Misstänker att Kodak Fixen har härdare.
Jag har vant mig med Ilford Hypam genom åren och det sägs vara det minst allergena av snabbfixen.

Jag är tvärallergisk mot Lithframkallare i alla fall Kodalithen så jag har hållt mig i från det.
Använder en Fuji QRD framkallare för lithfilm . dyr och finns inte i småpack.

Jag fixar bara ett blad OP 12 åt gången sköjer med sifon osv,,,

Det funkar men risken för repor är större utan
härdare.
Prova med det fix du har och tänk på hur du använder pincetter mmm.

mvh
Lasse

-Catherine- skrev:

Kan man kanske till och med köra med en pappersframkallare?

Pappersframkallare funkar utmärkt. Jag har själv köpt på mig lite op12 alldeles nyligen för att göra oskarpa masker och dylikt och jag kör filmen på samma sätt som pappret i mörkrummet. Man får inte fram något särskilt hårt resultat förstås, utan det blir rätt vanligt.

Däremot så har jag testat att exponera filmen i kameran efter iso 12, men framkallat på det här viset så blir filmen underexponerad 2-3 steg, så man kanske kan slänga in en liten fråga: vad ska man använda för exponeringsindex egentligen?

Mvh
Tommy

Tack för era svar, nu har jag fått lite mer kött på benen och jag ska gå ner i mörkrummet i veckan och testa en omgång blad igen :)

Jag återkommer med resultatet :)

Tack igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar