Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla negativfilm i svartvit framkallare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Har några 2 ½ år för gamla negativrullar på 120 film som jag inte vill använda "seriöst" eller lägga ut pengar på framkallning på. Istället för att bara kasta dem, funderar jag på att använda dem för experimentella "försöksbilder" och undrar därför om någon har provat att framkalla negativfilm (i deta fall Kodak Porta 160 NC för C41 process) i svartvit framkallare typ D76 eller T-Max. Går det överhuvudtaget att få ut någonting eller är det bara att kasta den gamla filmen ?
 
Kan bara berätta hur det går om du provar sv/v-film i c41-process.. det blir inget alls, helt blankt ;)

Tveksamt om det funkar bra att framkalla färg i sv/v-kemi.. när man framkallar färg så är ju temperaturen avsevärt högre..

Men jag har faktiskt ingen aning ;)
 
Det borde funka. Men du lär nog förbruka några rullar för att få fram framkallningstider och EI för filmen.
 
någon har väl testat

Någon av fotosidans över 20000 medlemmar har kanske testat en negativfilm i D76 eller TMax.
 
Jodå det går
Jag har framkallat någon gammal C41 film i D76
Framkallade ungefär som en vanlig tri-x

Men ärligt talat så har jag lite svårt att komma ihåg om jag kopierat från dom negativen
Har för mig att dom blev lite mjuka.
 
färgnegativfilm i D76

Frågan gäller (givetvis) om det går att framkalla negativ färgfilm i filmframkallare för svartvit negativ film. (t.ex Kodakcolor i D76). Temperatur ? Tid ? Fixering ? Har någon några erfarenheter ?
 
Re: färgnegativfilm i D76

svwa skrev:
Frågan gäller (givetvis) om det går att framkalla negativ färgfilm i filmframkallare för svartvit negativ film. (t.ex Kodakcolor i D76). Temperatur ? Tid ? Fixering ? Har någon några erfarenheter ?

All färgfilm (förutom Polaroider förstås) går att framkalla i svartvit framkallare. Både dia och negativ.

Resultatet blir ett kontrastlöst (om du kör normala tider) negativ med hög bastäthet. Jag har för mig kornet blev OK.
Det är sådant man gör bara för att man måste prova, som att pinka på elstängsel runt kohagen.

Vad gäller tid och temp bör man tänka på att färgframkallingen sker i 37,2° i en ganska aktiv framkallare (högt pH-värde). Du måste själv prova. Fixering är som vanligt, dubbla klarningstiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.