ANNONS
Annons

Framkalla med kaffe och tvättmedel

Produkter
(logga in för att koppla)

oggah

Aktiv medlem
Hej , har tänkt framkalla en färgfilm med kaffe och tvättmedel.

Följer en artikel,
http://shutterbug.com/techniques/film_processing/0903sb_coffee/

Och har nu en del funderingar, då jag aldrig framkallat film förut.

Köpte en framkallningsdosa från Clas Ohlson för 65:-. Enligt artikeln ska en iso 100 film utsättas för vätskan(instant coffee, tvättmedel och vatten) i 25 minuter. Hur länge bör då en iso 200 utsättas för vätskan?
Och agritera, vad är det? Är det då jag snurrar runt spiralen i framkallningsdosan. Ska nämligen agritera varje 30sekunders intervall. Snurra ett varv eller?

Denna metod är för svartvit film, vet inte om det kommer fungera för min färgfilm. Gör inget om bilderna blir svartvita.

http://web1.vattnet.com/stuff/dosa1.jpg
http://web1.vattnet.com/stuff/dosa2.jpg
http://web1.vattnet.com/stuff/dosa3.jpg

/Oskar

Senast ändrad:
oggah skrev:
Köpte en framkallningsdosa från Clas Ohlson för 65:-. Enligt artikeln ska en iso 100 film utsättas för vätskan(instant coffee, tvättmedel och vatten) i 25 minuter. Hur länge bör då en iso 200 utsättas för vätskan?
Det beror inte på känsligheten utan mer specifikt vilken film det är. Eftersom du skall använda färgfilm finns det inga rekommendationer att följa utan du får helt enkelt ta fram dina egna tider genom tester.
oggah skrev:
Och agritera, vad är det? Är det då jag snurrar runt spiralen i framkallningsdosan. Ska nämligen agritera varje 30sekunders intervall. Snurra ett varv eller?
Japp, agitera gör du genom att snurra på pinnen eller vända på dosan. Med en så klen framkallare misstänker jag att du får bättre effekt genom att vända dosan ett par gånger istället för att snurra pinne, så att du är säker på att cirkulera vätskan ordentligt.
oggah skrev:
Denna metod är för svartvit film, vet inte om det kommer fungera för min färgfilm. Gör inget om bilderna blir svartvita.
Svartvita blir de. I grunden följer färgfilm och svartvit film samma principer.

Jag tackar för dina svar Jim!
Såg du bilderna på framkallningsdosan, kolla dosa2.jpg.

När jag har det röda locket borta, kan jag då hälla vätskan i mitten, och är jag säker att inget ljus slinker ned när jag har det röda locket borttaget?

Ok,

planerar att använda vanligt sköljvatten som stopbad, vad tror du det? Hur länge bör jag agitera med stopbadet? Innan jag går över till fixen.

Jag använder just en sån dosa för färg. När du tryckt ner det röda locket, skruva upp det svarta locket lite och släpp ut övertrycket i dosan. Skruva tillbaka och du kan börja. Man måste ändå trycka på det röda locket rejält när man agiterar. Patersons lock är lite smartare. Man lyfter lite på kanten och låter den "burpa" så läcker det inte.

Ska bli intressant att se om det blir nåt överhuvudtaget på färgfilmen. Behövs det ingen blekning?

2 minuters stopp räcker nog, man kan inte stoppa för länge. Agitera de första 30s.

paco skrev:
Jag använder just en sån dosa för färg. När du tryckt ner det röda locket, skruva upp det svarta locket lite och släpp ut övertrycket i dosan. Skruva tillbaka och du kan börja. Man måste ändå trycka på det röda locket rejält när man agiterar. Patersons lock är lite smartare. Man lyfter lite på kanten och låter den "burpa" så läcker det inte.

Ska bli intressant att se om det blir nåt överhuvudtaget på färgfilmen. Behövs det ingen blekning?

2 minuters stopp räcker nog, man kan inte stoppa för länge. Agitera de första 30s.

Ok, varför ska jag trycka på det röda locken när man agiterar? Efter jag har fyllt dosan med vätska och satt på det röda locket, kommer det skapas ett övertryck så jag måste släppa ut det? Det som är grejen med att släppa ut det med din metod för att dosan inte ska läcka, right?

dosa2.jpg

Efter jag har tagit bort det röda locket ser mina dosa ut som på bildlänk ovan. Det känns som att det fattas någon del, eller ser den komplett ut.

Förstår ändå inte, hur dosan INTE kan släppa in ljus efter jag har tatt bort det röda locket. Går ju bara rakt ned i det lilla mittenröret och ned i botten, där det är små glapp till axeln som håller spiralerna.

Förövrigt, det ihåliga röret i mitten som jag fyller i vätskan i?

Tacksam för svar.

/Oskar

oggah skrev:
Förstår ändå inte, hur dosan INTE kan släppa in ljus efter jag har tatt bort det röda locket. Går ju bara rakt ned i det lilla mittenröret och ned i botten, där det är små glapp till axeln som håller spiralerna.
Ljus behöver ett klart synfält eller reflekterande ytor för att hitta fram. Dosor är uppbyggda som slussar, eller labyrinter, där det restljus som inte absorberas till värme av det svarta materialet reflekteras in i ännu en svart vägg.

Dosan ser komplett ut på bilden. Pinnen lyfter du ur om du kör vändagitering. Vätskan häller du direkt i innerlocket så snabbt som möjligt.

Poängen med diverse locktryckarknep är att skapa ett lite undertryck i dosan för att minska tendenser till läckage och åtföljande slabb på arbetsytan.

oggah skrev:
Det som är grejen med att släppa ut det med din metod för att dosan inte ska läcka, right?

Det röda locket är ganska korkat konstruerat, så det enda sättet att släppa ut trycket är via det svarta locket, om jag inte har missat nåt.

Agiteringspinnen behöver du inte ha i när det röda locket sitter på. Det viktiga är att få med stolpen som spiralen sitter på med plattan neråt.

Gjorde framkallningen inatt, kan ju meddela att den blev totalt misslyckad. Ingenting syns på negativen!

Öppnade upp kapseln till filmen i ett bäcksvart rum. Trädde på den på spiralen och satt ned den i dosan, på med locket.
Det var verkligen becksvart i rummet, efter 1 minut såg jag fortfarande inget, inte ens konturer efter något.

Utsatte filmen med framkallningsvätskan i 25 minuter. De första 30 sekunderna agiterade jag inte speciellt mycket, hade fullt upp med annat. Men typ 5 av dem sekunderna agiterade jag. Sedan fortsatt jag var 30:ionde sekund att agitera i 5 sekunder.

Stoppadade i 2 minuter, hällde i vanligt vatten och sköljde ur typ 2-3 ggr, så det skulle bli rent.

Fixen (salt + vatten) körde jag i 3 minuter. Agiterade var 30:ionde sekund i 5 sekunder.

Tar sedan ut filmen, ingenting syns :(

Det var tråkigt att höra. Köp lite sv/v film och riktig kemi, nu har du ju kommit en bit på vägen redan.

Jag använder Kodak Xtol framkallare, vatten som stopp, Ilford fix och Kodak HCA (hypo clearing agent för att minska ner sköljtiden).

Framkalla som MacGyver

oggah skrev:
Gjorde framkallningen inatt, kan ju meddela att den blev totalt misslyckad. Ingenting syns på negativen!

Öppnade upp kapseln till filmen i ett bäcksvart rum. Trädde på den på spiralen och satt ned den i dosan, på med locket.
Det var verkligen becksvart i rummet, efter 1 minut såg jag fortfarande inget, inte ens konturer efter något.

Utsatte filmen med framkallningsvätskan i 25 minuter. De första 30 sekunderna agiterade jag inte speciellt mycket, hade fullt upp med annat. Men typ 5 av dem sekunderna agiterade jag. Sedan fortsatt jag var 30:ionde sekund att agitera i 5 sekunder.

Stoppadade i 2 minuter, hällde i vanligt vatten och sköljde ur typ 2-3 ggr, så det skulle bli rent.

Fixen (salt + vatten) körde jag i 3 minuter. Agiterade var 30:ionde sekund i 5 sekunder.

Tar sedan ut filmen, ingenting syns :(

Det låter synd. Men analysera och prova igen. Jag väntar med spänning på resultatet.

Det finns flera framkallare som andvänder C-vitamin idag men att blanda själv sin egen soppa med hjälp av vitaminpiller låter mycket spännande.

Tack för länken. Jag ska själv testa detta när jag får tid.

Mvh
Fredrik

Senast ändrad:
Magnus W skrev:
Eh ... du vet väl att washing soda INTE är lika med tvättmedel? Washing soda = Natriumkarbonat (Na2CO3).

-- MW

Hmpf okej,

Det var det här som fick mig att tro att det är tvättmedel man ska använda.

"First get a jar of instant coffee crystals at your local supermarket. Next head to the laundry detergent aisle and pick up a box of washing soda."

Engelskt uppslagsord
laundry

Svensk översättning
tvättstuga, tvättinrättning (substantiv)

Där förstörde jag en festivalrulle. Jävlar vad synd alltså.!!! Vart hittar jag den där förbannade Natriumkarbonaten då.

Kolla färgavdelningen istället. Kollar du innehållsförteckningen på målarsodor/målartvätt hittar du kanske någon som består av natriumkarbonat.

Rækna med att det tar 15-20 minuter innan øgats ljuskænslighet ær på topp, 1 minut ær ingenting.

Och ta inte fel sorts målarsoda, de flesta innehåller natriumhydroxid (NaOH), ett starkt basiskt och frætande æmne som reagerar kraftigt med vatten!

Om du tittar på APUG så hittar du sækert fler tips på alternativa framkallningsmetoder.

Jag har sett bilder framkallade med en blandning av snabbkaffe och hushållssoda, och även c-vitaminbrus och hushållssoda. Det senare var det betydligt mera drag i, med tätare negativ som följd. Tiderna känner jag inte till. Nog bäst att testa med svartvit film med oviktiga motiv först.

Prövade igen, med hushållssoda, likadan film och likadana tider. Lyckades, Men det blev mycket, mycket svagt. Bör nog agitera 40 minuter kanske istället för 25.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar