Annons

Framkalla med fel process?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasmarklund

Aktiv medlem
Vad händer om man framkallar en film med fel process, vare sig felet är planerat eller oplanerat? Om man exempelvis kör färgdia i C-41-processen eller svartvitt i E6? Eller alla andra tänkbara dumma eller smarta kombinationer av processer (E6, C-41 och s/v) och filmtyp (dia, färgneg och s/v)? Blir det nåt över huvud taget eller blir det bara ingenting?

Frågan är mest av hypotetisk natur, jag bara undrar lite nyfiket. Nån som har erfarenheter som vill dela med sig av dessa?

/Tomas

Kan inte labba själv men det kallas "vänddia" eller "cross-process" på utländska...

Framkallar du diafilm i C-41 får du mycket överdrivna färger och kontraster. Jag testade med en Velvia-rulle och den drog åt blått och underexponerade ca ett steg.

Neg.film i E6 skall tydligen bli tvärtemot; alltså ganska kalla, skuggliknande färger...

Någon annan kanske har mixtrat själv som kan berätta mer...

Mvh Mattias

Det finns massor av trådar på ämnet, sök på vänddia, crossprocess eller c-41.......E6 osv.

Alla filmer går att köra i svartvit soppa.

Dia i C41 ger en negativ bild med klar filmbas.

Negativ i E6 ger en positiv bild med orange filmbas.

Svartvit film i E6/C41 misstänker jag blir helblankt men jag är inte säker.

Färgerna kommer att avvika när man kör i fel process och det kan också vara ett annat exponeringsindex som gäller.

jimh skrev:
Dia i C41 ger en negativ bild med klar filmbas.

Blir dia i C-41 en variant som måste kopieras på papper och negativ i E6 en variant som man visar i diaprojektorn?

Svante

jimh skrev:

Fast, basen blir inte orange. Jag körde en del sådant 96-99. Skall se om jag kan leta fram en bild.

Svartvit film i E6/C41 misstänker jag blir helblankt men jag är inte säker.

Yupp, helt tom filmremsa utan svärta.
Allt silver bleks bort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar