Annons

Framkalla Efke 100 - lågkontrastmotiv

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Hej!

Det är sent och jag borde sova men jag hoppas på att hinna framkalla några filmer imorgon och jag behöver lite råd innan dess. =)

Jag har varit en vecka i grövelsjöfjällen och åkt skidor. Naturligtvis har jag även fotat en del. Det var tyvärr mulet hela veckan och därför ganska kontrastlösa motiv. Så jag undrar hur mycket längre man bör blaska filmen för att öka kontrasten något. Jag har fotat mest med Efke 100 som jag framkallar i Acutol 1+9. Jag har även en rulle T-Max 100 som kör i t-max framkallare. Dessutom har jag någon Efke 400 som jag inte riktigt vet hur jag ska framkalla. Rodinal eller Acutol?

För de flesta motiven har jag spottmätt den ljusaste snön och överexponerat 1,5 steg. Hur lång tid är lagom att förlänga framkallningen med?

Tack och godnatt! :)
 
Ifall du exponerat 1 1/2 steg ljusare än ljusmätare rekomenderade när du mätta mot ljusaste snön, så skulle jag rekomendera att du kör på framkallningstider motsvarande ungefär 1 1/2 stegs pressning, vilket borde vara rätt OK om du får närmare iso 100 i känslighet i vanliga fall.

En överexponering jämfört med ljusmätarens rekemondation på 1,5 steg för den ljusaste delen av motivet ser jag som en total underexponering på 1.5-2 steg då jag skulle placera den ljusaste snön någonstans i zon VIII, VIII 1/2 (3 -- 3 1/2 stegs överexponering). Om du kompenserar din underexponering (utifrån hur jag skulle mätt) borde en pressningsrfamkallning på 1 1/2 steg kompensera för den lägre kontrasten i motivet.

När jag fotar svartvitt med kalibrerad framkallning och på 2:ans papper (emaks K888) Får jag totalsvart vid zon I (4 stegs underexponering), urskiljbara detaljer vid zon II (3 stegs underexponering), totalvitt vid zon IX (4 stegs överexponering), och urskiljbara högdagrar vid VIII 1/3 (3 1/3 stegs överexponering)).

Jag brukar mäta först de skuggorna jag vill ha täckning i och därefter högdagrarna som jag vill ha täckning i med den nominella filmkänsligheten. Utifrån dessa mätningar ser jag om jag behöver + eller minusframkalla för att öka eller minska kontrasten. Då +/- framkallningen även påverkar filmens känslighet lite gran (utöver tätheten i högdagern på negativet där framkallningen påverkar mest) justerar jag därefter exponeringen utifrån den framkallning jag önskar för skuggmätningen varpå högdagern också hamnar där den ska efter den framkallnin jag valt.

Notera att mitt svar egentligen ryms i frösta stycket ovan men jag blir mer detaljerad i mitt resonemang för varje stycke ner jag går så kan du sluta läsa där/ifall du tycker det blir för komplicerat.

Då mina tider gäller bladfilm och en annan framkallningsmetod än du sannolikt använder så vill jag inte ge några tider. Men pressningstider brukar gå att finna rekomenderat i datablad för film/framkallare eller på massive dev chart (du hittar den på www.digitaltruth.com .

Mvh
Richard
 
Kombinationen Efke KB400 och Acutol har även diskuterats här. Där hade en användare blivit ganska missnöjd med resultatet.
 
Har du exponerat bara 1,5 steg över mot den ljusaste snön tror jag inte du ska förvänta dig för mycket av en Efke100. Som Richard skrev ovan kan detta jämföras med en kraftig underexponering. Inga filmer tål egentligen underexponering utan försämrat resultat i framför allt skuggdelarna. Räkna med helt utfrätta sådana på filmen och helt igensotade på slutlig bild. Min erfarenhet av Efke 100 är dessutrom att den är extra känsligt för underexponering och absolut inte bör underexponeras alls om man vill ha godtagbart resultat. Helst ska den överexponeras ca 1/3 steg för att det ska bli riktigt bra. Pressning av Efke 100 2 steg (vilket förmodligen är vad du gjort när du exponerat som du gjort) är inte något som jag skulle rekommendera men kom ihåg att du måste kompensera för detta vid framkallningen, annars lär dina negativ, förutom de genomskinliga skuggorna, även bli ganska kontrastlösa.
 
Är det lågkontrastmotiv kan exponeringen räcka till för lågdagern i och med att du baserade din exponering på högdagern och när man överframkallar får man aningens högre känslighet på filmen också. I övrigt är mina erfarenheter med Efke 100 (bladfilmen, folk som använt rullfilmen när jag tidigare hävdat att känsligheten för Efke 100 är betydligt lägre än 100) att känsligheten variarer någonstans mellan 32 och 80 beroende på om jag vill ta ner kontrasten 3 steg eller höja den 2 steg. Detta med X-tol och konstant agitering. Mitt råd är att använda tider för pressning 2 steg och hoppas att motivkontrasten var tillräckligt låg för att inte tappa för mycket skuggdetaljer.
 
Tack för svaren!

Det var intressant läsning. Det var ju lite tråkigt att allt har blivit underexponerat när jag mätte sådär men det var rådet som jag fick, om jag fattade rätt. Man får lära sig av misstagen.

Vilka tider ska man köra för att pressa Efke 100 två steg när man använder acutol? http://www.digitaltruth.com/ visar bara upp till ISO 200. Annars kan jag framkalla med Rodinal istället. Det kanske tillochmed är bättre?
 
Din T-max 100 skulle jag köra i 7:30 i T-Max frakallare (24 grader). Skulle det inte räcka kan du förstärka kontrasten ytterligare med selentonare 1+3 i tio minuter (konstant agitering) efter skölj. Har filmen hunnit torka ska du blöta den i tio minuter i bara vatten innan selenbadet. Kan inte uttala mig om de andra filmerna, men selenförstärkning i efterhand funkar för alla s/v filmer och ger max ett stegs kontrasthöjning. Är du osäker kan du ta det försiktigt vid framkallninen, och förstärka senare om framkallningen inte räckte.

//Lasse
 
Tmax är bra för pressning och den har du ju sedan tidigare. Pressa med rodinal skulle jag bara göra om jag ville ha korniga bilder.

För Tri-X pressad två steg 400->1600 rekomenderas en förlängning av tiden med 67%

Efke 100 som är av traditionel korntyp precis som Tri-X rekomenderas 7 minuter. 67% längre tid där ger 11 min och 40 sek.

Tätare agitering ger högre lågdager känslighet men också lite tätare högdagrar. Kanske en invertering var 10 sekund.

Allt detta är vid spädning 1:4 och 20 grader.

Så skulle jag resonera mig fram till ett framkallninsförfarande i ditt fall. Jag lämnar inga garantier dock.
 
Jag var till labbet idag och försökte hinna med och framkalla Efke 100 filmen. Det fanns tydligen inte kvar någon T-max developer så jag höftade till med Acutol 1+9 i 15 minuter (67% längre än 9 minuter). Jag hann inte inspektera bilderna så mycket och har inte så stor erfarenhet av att bedömma utifrån negativ men jag tror det blev ok. I alla fall större delen av rullen där jag tog kort på fåglar vid en utfodringsholk. Jag är osäker på hur jag mätte de bilderna. Det var inte lika mycket snö med i bilderna då i alla fall.

Så nu har jag nog bara Acutol och Rodinal att tillgå. Funkar det att köra Acutol till T-Max 100 filmen tro? Den är ju inte tänkt för T-korn...

Tack igen! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.