Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

roger_madsen

Aktiv medlem
Ngn som testat ngt av de olika labben för framkalning av digitala bilder?

Jag testade www.colormailer.com där man kan få 5 bilder gratis. Skrev även ut bilderna hemma på min Epson Stylus Photo 890. Skärpan och detaljerna blev snarlika men färgen blev bra mycket bättre på min skrivare. Hade bl.a en bild med klarblå himmel som blev precis lika klarblå på min egna utskrift men lite grådaskig på den framkallade bilden.

Ngn som har några liknande erfarenheter att dela med sig av?

Själv tänker jag fortsätta skriva ut mina bilder själv i fortsättningen också...

/ROger

Hej
Ang Colormailer
Har har beställt och fått ca 500 10x15 samt ett antal i lite större format, bla en i 50x70.

Samtliga är bra enligt mig.
Tror det är viktigt att du behandlat kalrt bilderna i PS och balanserat kontrasten mm.

Prova att göra utokontrast på en av de bilder du mailade ivaäg.

Största vinsten för min del ligger i att det är billigare att sända iväg samt att de är vattenfasta.

Roine

Jag både skickade in bilderna och skrev ut dom precis så som dom är på minneskortet. Själv pillar jag visserligen lite i PS, men en vanlig svenson som köper en digitalkamera gör kanske inte det.

När jag skriver ut dom hemma finns det ju bl.a digital camera correction och photo enhancement och grejor man kan ställa in i skrivarinställningarna som förhoppningsvis ger ltie bättre utskrifter, men man tycker labben borde har liknande grejor i sin framkallning.

Men det är väll som med framkallning av vanliga filmrullar, olika labb har olika kvalite. Kan ju skilja i kvalitet mellan tillfällena också ibland.

/Roger

Andra ställen

Själv har jag framkallat några bilder hos OnOff för 5kr/bild (10x15 cm, fraktfritt) och jag blev skitnöjd... såg riktigt bra ut. Sen hittade jag nån sida som hette FotoLabo. Dom är billigare och jag tror inte bilderna blir sämre (har inte hunnit beställa än), men dom har en fraktkostnad på hela 20kr ;)

Kanske kan vara något att prova för de som är intresserade

Det är viktigt att den ICC profil du använder på datorn/skrivaren/skärmen överensstämmer med den som labbet använder.
Annars blir färgåtergivningen fel.
Fotolabo har tex lagt ut den ICC profil dom använder på sitt lab för nedladdning så att man kan vara säker på att bilderna man får utskrivna blir så som man ser dom på skärmen (förutsatt att man har en kalibrerad skärm alltså!).
Så det är lite andra variabler som avgör hur din bild blir jämfört med en pappersbild från neg.

Onoff

Jag har också provat Onoff och tycker att det blev riktigt bra. Jag provade alla storlekar (10x15, 15x20 och 20x30).

Till och med 20x30 blev kanonfin. Snabbt gick det, bilderna fanns i butiken redan efter två dagar mot utlovade fyra!

Ljud & Bild har testat i nya septembernumret. Tio olika labb var med och bästa bilder gav Fujifilm. Läs den på biblioteket om du inte vill köpa.

Jag har använt diverse fuji-snabblabb, och om man säger till dom att man vill ha hela bilden på papperskopian och att man vill ha "bisarrt kraftiga färger" så blir resultatet som originalfilen...

prova fotolabo som flera här har tipsat om.
jag är skitnöjd och priset är definitivt oöverträffat.
har gjort en suverän kopia i affischstorlek oxå, 50x75 cm. (ganska interpolerad men det syns inte. är dock plåtad med avancerad utrustning i studio)
150 spänn!! *wow*

/impad Christel

jag brukar köra på Expert Digicenter. Det funkar alldeles prefa. Jag har framkallat ca: 500 bilder.
Inte en enda som jag har varit missnöjd med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar