Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla 40x50cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte framkalla lite bilder till 40x50 format, men då jag inte har några tankar till att ha vätskorna i måste jag köpa sådana.

Photax tar 135 styck och jag känner inte för att lägga ut nästan 500 spänn på backar.

Därför undrar jag om ni vet om tex IKEA har några plastbackar man kan använda sig av. Alternativt någon annan affär (tex Rusta, Biltema).
Det kommer självklart också kosta, men det blir kanske billigare.

/ Marcus

Hejsan,
Jag har haft ungefär samma problem som du. Jag använder papper i storleken 70*100 cm.

Man kan rulla pappret i en långsmal skål. Photax har rullpappersskålar för 1300 eller något sånt.

Jag tror att blomlådor skulle fungera ganska bra, även om det skulle gå åt en hel del kemi för att fylla upp rätt mängd. Kostar kanske 50 spänn styck och går åt 5-10 liter för att fylla upp dem, men kemin räcker nog ganska länge.

Det jag gjorde var att svetsa lådor i stål, som jag sedan målat, med måtten 80*10 cm. Dessa fungerar alldeles utmärkt och det går åt c:a 2-3 liter kemi för att fylla dessa kar.

Lite omständigt kanske, men denna metod gör att den övre gränsen för pappersstorlek ökar rätt rejält.

Mvh
Tommy

Iofs tycker jag inte att 135kr för en fungerande 40x50 skål i tåligt material är speciellt dyrt, de håller ju säkert en livslängd. Annars finns det ju en hel del billigt på begagnatmarknaden.

Graal skrev:
Iofs tycker jag inte att 135kr för en fungerande 40x50 skål i tåligt material är speciellt dyrt, de håller ju säkert en livslängd. Annars finns det ju en hel del billigt på begagnatmarknaden.

Självklart är det inte hela världen, men jag lägger hellre pengarna på fotopapper / negativ

/ Marcus

Garanterar upp till 6x7 ... kanske 6x9

Durst laborator 900
svartvitthuvud

Tyvärr funkar inte automatskärpan till 100%. Man får bråka lite med ett pappersmellanlägg, men det funkar hjälpligt.

Det finns också en Agfa maskin men jag har inte hunnit använda den, men jag tror att den bara tar småbild. tanken är att den skall användas till att flasha papper.

Jag hävdar att det är värt pengarna att köpa rejäla 40x50-skålar. I mina skålar räcker det med att blanda till 1 liter kemi. Jag brukar agitera framkallningen genom att vicka skålen.

Man kan ju om man är sparsam eller ha ont om plats nöja sig med EN skål.

Då häller man framkallare, stopp och fix i tur och ordning mellan flaskan och skålen (och tillbaks). Agiterar genom att vicka skålen.

Aningen mer tidsödande men det fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar